Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Koppelen van schijven  (gelezen 1552 keer)

Offline hlubach

  • Lid
Koppelen van schijven
« Gepost op: 2008/05/25, 11:49:06 »
Als nieuweling loop ik toch tegen wat problemen aan die ik met lezen alleen niet oplos.
Mijn Sato schijf is verdeeld in een aantal partities n.l
C Windows Xp:
D:
E:
F:
G: Ubuntu
H:
I: Mail
Start ik nu Ubuntu op dan wordt enkel de Ubuntu schijf herkend ,
Onder Locaties en dan computer kan ik de verschillende drives dan wel op het bureau blad toveren en dan is ook de mail van Thunderbird bereikbaar, maar ik zou graag willen dat  de genoemde schijven automatisch bij het opstarten herkend worden .
Ik ben een leek  dus bang voor al de llinux/ubuntu commandos

Han

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Koppelen van schijven
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/25, 11:52:09 »
Citaat van: hlubach
Als nieuweling loop ik toch tegen wat problemen aan die ik met lezen alleen niet oplos.
Mijn Sato schijf is verdeeld in een aantal partities n.l
C Windows Xp:
D:
E:
F:
G: Ubuntu
H:
I: Mail
Start ik nu Ubuntu op dan wordt enkel de Ubuntu schijf herkend ,
Onder Locaties en dan computer kan ik de verschillende drives dan wel op het bureau blad toveren en dan is ook de mail van Thunderbird bereikbaar, maar ik zou graag willen dat  de genoemde schijven automatisch bij het opstarten herkend worden .
Ik ben een leek  dus bang voor al de llinux/ubuntu commandos

Han
Het is eigenlijk beter om het zo te laten: via Locaties kun je er immers toch wel bij. Nu is het maximaal veilig: je kunt namelijk niet per ongeluk schade aanrichten op de andere partities.

In vroegere versies van Ubuntu werden wel standaard alle partities aangekoppeld. Daar was ik nooit zo blij mee. Bovendien gaf het een hoop troep op het bureaublad: al die partities kregen een snelkoppeling op het bureaublad.

Offline jepe

  • Lid
    • http://www.johnyprovoost.net
Koppelen van schijven
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/25, 12:26:10 »
ik was wel blij dat standaard de partities aangekoppeld werden.  Mijn muziekcollectie bevind zich op een tweede harde schijf, en aangezien Amarok automatisch opstart en voortdoet waar hij geĆ«indigd is moest ik telkens eerst via Locaties eens mijn schijf openen.  Ik veronderstel dat dit bij hlubach een identieke situtatie is met zijn mail.

Ik heb dit opgelost door ze in fstab toe te voegen.
Ever tried? Ever failed? No matter. Try Again. Fail again. Fail better. 'Samuel Beckett'

Offline vanadium

  • Lid
Koppelen van schijven
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/25, 13:41:43 »
Soms is het wel wenselijk dat een partitie automatisch bij opstart gekoppeld is, zie voorbeeld hierboven. Doe dat echter selectief: koppel alleen die schijven die je echt en reglmatig vanuit je Ubuntu nodig hebt.

Het automatische koppelen van de schijf doe je op de klassieke manier, d.w.z. door je partitie aan te melden in /etc/fstab. Hierbij bepaal je zelf het koppelpunt. Neem je een koppelpunt onder /media, dan verschijnt er een icoon op de desktop. Wil je dat niet (je wil immers alleen iconen voor verwijderbare schijven), koppel dan je schijf aan een directory onder /mnt.