Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: swappen op andere schijf  (gelezen 1323 keer)

Offline VandeBas

  • Lid
swappen op andere schijf
« Gepost op: 2009/12/21, 21:38:52 »
Hi all,

Hoewel mijn 9.10 soepeltjes loopt zonder swap, wilde ik toch eens gaan experimenteren met een swap-partitie, vooral omdat ik nu de slaapstand niet kan gebruiken en het wisselen van gebruiker niet helemaal lekker gaat. Ik heb alleen weinig ruimte meer op de interne hd voor de ongeveer 2 GB swap die ik wil gaan maken en ruimte zat op twee externe (usb-)harde schijven die ik voornamelijk voor data en backups gebruik.
Heeft het zin om een swap-partitie op zo'n externe schijf te maken, of gaat de slaapstand/wakker worden dan nog steeds niet werken?

dank voor het meedenken en groeten,

Bas

Offline Thijsg

  • Lid
Re: swappen op andere schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/21, 21:45:01 »
Hi all,

Hoewel mijn 9.10 soepeltjes loopt zonder swap, wilde ik toch eens gaan experimenteren met een swap-partitie, vooral omdat ik nu de slaapstand niet kan gebruiken en het wisselen van gebruiker niet helemaal lekker gaat. Ik heb alleen weinig ruimte meer op de interne hd voor de ongeveer 2 GB swap die ik wil gaan maken en ruimte zat op twee externe (usb-)harde schijven die ik voornamelijk voor data en backups gebruik.
Heeft het zin om een swap-partitie op zo'n externe schijf te maken, of gaat de slaapstand/wakker worden dan nog steeds niet werken?

dank voor het meedenken en groeten,

Bas
Of je iets merkt in de snelheid, weet ik niet, het zou moeten kunnen. Als het harde schijven zijn (dus geen stickjes), zal de slijtage vermoedelijk meevallen. Wat je moet doen is een partitie maken en die formatteren als linux-swap en een lijntje toevoegen in /etc/fstab. Overigens moet de schijf dan wel aangesloten zijn (en blijven).

Offline Joshua822

  • Lid
Re: swappen op andere schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/22, 22:36:07 »
Een externe harde schijf als swap partitie valt niet aan te bevelen. De reden hiervoor is dat een harde schijf sowieso al traag is, en daarbij komen dan nog eens de beperkingen van de USB 2.0 bus ( of gaat het hier om externe harde schijven die via een eSATA aansluiting aangesloten zijn ? ).

De slaapstand zal wel werken. Maar of het van gebruiker wisselen vlotter zal gaan met een swap partitie op een externe harde schijf ? Misschien een beetje, maar dan nog zou ik niet zo veel ervan verwachten.

Offline djurny

  • Lid
Re: swappen op andere schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/22, 22:45:11 »
of de slaapstand dan zal gaan werken is de vraag.. usb harddisk (en sd kaarten e.d.) worden niet altijd op dezelfde manier gevonden (wel op dezelfde roothub, maar niet altijd met hetzelfde usb device number en niet altijd met hetzelfde blockdevice wat runtime wordt ge-ass-igned).. ik denk dat je de swappartitie dan moet aangeven met een uuid en hopen dat de kernel en alle usb gerelateerde dingen eerder worden geherinitialiseerd voordat de kernel op zoek gaat naar een swap met hibernate image :)
verder kan je natuurlijk ook kiezen voor suspend-to-ram in plaats van suspend-to-disk.. hierdoor blijft je machine wel aanstaan, maar dan op een laag pitje.. met suspend-to-ram heb je natuurlijk geen swap partitie nodig waar je gebruikte ram op wordt gedumpt..
echo "Ka Me Ha Me Ha Me Ha!" | tr [A-Z] [a-z]