Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kalibreren voor fotobewerking  (gelezen 2490 keer)

Offline Lucien

  • Lid
Kalibreren voor fotobewerking
« Gepost op: 2010/08/08, 18:50:19 »
Hoi

Ik heb me een spider 3 expres aan gekocht om mijn beeldscherm te kalibreren.
Hoe functioneert dat eigenlijk onder Ubuntu 10.3
Heeft er iemand reeds ervaring mee.

Ik heb reeds wat gezocht op internet,maar voor mij blijft het moeilijk.
In Wine gaat de software wel ,maar ik krijg geen connectie met de usb poort waar de spider in zit.

Misschien moet het niet via Wine,heeft het al iemand  een andere manier om de spider te doen werken.

MVG

Luc
« Laatst bewerkt op: 2010/08/08, 18:57:25 door Lucien »

Offline walterav

  • Lid
Re: Kalibreren voor fotobewerking
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/08, 21:32:42 »
Hoi

Ik heb me een spider 3 expres aan gekocht om mijn beeldscherm te kalibreren.
Hoe functioneert dat eigenlijk onder Ubuntu 10.3
Heeft er iemand reeds ervaring mee.

Ik heb reeds wat gezocht op internet,maar voor mij blijft het moeilijk.
In Wine gaat de software wel ,maar ik krijg geen connectie met de usb poort waar de spider in zit.

Misschien moet het niet via Wine,heeft het al iemand  een andere manier om de spider te doen werken.

MVG

Luc

Wat doet gnome-color-manager die zit in de repository dus die moet je zo kunnen laden?
In gnome-color-manager kan je in iedergeval icc profielen aangeven, creëren/calibreren gaat dacht ik via argyll maar weet niet hoe dat moet, de GUI versie moet je zelf compileren is niet echt makkelijk. Wellicht kun je calibreren in Windows en dat icc profiel kopieren naar Ubuntu en met gnome-color-manger laden, kijken of daadwerkelijk ook je kleuren veranderen.

Ik denk dat je Wine moet vergeten aangezien die denk ik niet de LUT van je videokaart zal aansturen, misschien ook wel maar ik acht het klein.

Mocht ik zelf eind deze zomer weer in de buurt zijn van een Spyder3 en een EyeOnedisplay2 dan zal ik dit tevens proberen.

Re: Kalibreren voor fotobewerking
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/09, 00:28:46 »
Om USB support te verkrijgen in Wine http://wiki.winehq.org/USB
Heb je geen Windows? Dan zou je Windows op Virtual Box kunnen zetten en het programma daarop kunnen installeren. Of het de gewenste resultaten geeft is nog maar de vraag. Hier nog een draadje http://forum.ubuntu-nl.org/foto-video-en-audiobewerking/monitor-calibratie/ wellicht staat er iets bij voor je.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Lucien

  • Lid
Re: Kalibreren voor fotobewerking
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/09, 10:16:40 »
Hoi

Calibreren in Windows en dat icc profiel kopieren naar Ubuntu en met gnome-color-manger brengen,.............Dat lukt perfect.
De kleuren veranderen van mijn scherm.Maar dat is niet correct.
Nu heeft mijn desktop scherm de kleuren van mijn laptop.
Dit wil zeggen dat mijn desktop scherm nu waarde heeft die gemeten zijn op een andere computer in  een andere situatie!
Dat is nooit correct.

Om juist te zijn moet men op de computer waar Ubuntu op staat kunnen meten met de spider !
Dan pas is het juist.


Een Windows heb ik niet  om via virtualbox te proberen.
Al twijfel in sterk of dat zou lukken.

Toch bedankt voor de reeds gebrachte  informatie.


Mvg

Luc


Re: Kalibreren voor fotobewerking
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/09, 10:29:38 »
Aan dat laatste twijfel ik ook sterk zoals ik eerder schreef, omdat je bij virtual box van een virtuele grafische kaart gebruikt. Daar zal je niet veel mee kunnen, ben wel benieuwd of je het nog voor elkaar gaat krijgen met de Spider. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline walterav

  • Lid
Re: Kalibreren voor fotobewerking
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/09, 14:26:24 »
Hoi

Calibreren in Windows en dat icc profiel kopieren naar Ubuntu en met gnome-color-manger brengen,.............Dat lukt perfect.
De kleuren veranderen van mijn scherm.Maar dat is niet correct.
Nu heeft mijn desktop scherm de kleuren van mijn laptop.
Dit wil zeggen dat mijn desktop scherm nu waarde heeft die gemeten zijn op een andere computer in  een andere situatie!
Dat is nooit correct.

Om juist te zijn moet men op de computer waar Ubuntu op staat kunnen meten met de spider !
Dan pas is het juist.


Het moet natuurlijk wel dezelfde monitor zijn, als het DVI/hdmi monitor is kun je die dan niet aan je Windows laptop hangen daar calibreren (vergeet de monitor zelf niet handmatig bij te stellen met brightness/contrast kleurregeling, de videokaart LUT kan maar een klein deel compenseren). Ik weet dat het omslachtig is, maar ben benieuwd of "gnome-color-manager" die kennelijk wel de verkeerde kleuren aanpast naar je laptop scherm ook goed de kleuren kan aanpassen als je een profiel heb voor dat beeldscherm.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Kalibreren voor fotobewerking
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/09, 16:05:51 »
Volgens mij wordt de Spyder3 helaas niet ondersteund in Linux...

Ik heb er in het verleden voor mijn vriendin eens wat naar gegoogled. Hieronder flink wat info.
http://jcornuz.wordpress.com/table-of-contents/

En hier wat info over de Linux ondersteuning van de spyder3
http://argyllcms.com/doc/instruments.html#spyd3

De vriendelijke vrienden bij de fabrikant Datacolor zijn blijkbaar niet bijzonder linux gericht....
« Laatst bewerkt op: 2010/08/09, 16:10:09 door valk »

Offline Lucien

  • Lid
Re: Kalibreren voor fotobewerking
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/09, 17:19:56 »
Hoi

Ik denk dat het raadzamer is dat men wacht tot de software voor calibratie voor linux meer op de markt komt.
Een ander manier lijkt me moeilijk en omslachtig.

Mijn foto's bewerk ik wel met de windows laptop,het zij dan wel met Gimp.

Mvg

Luc

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Kalibreren voor fotobewerking
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/09, 20:06:07 »
Op zich werkt het met de Dispcalgui manier best aardig blijkbaar.
Echter dus niet met de spyder3 inderdaad.... :'(