Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alleen lezen externe harde schijf usb 3.0  (gelezen 2351 keer)

Offline foss

  • Lid
Alleen lezen externe harde schijf usb 3.0
« Gepost op: 2014/05/31, 11:46:24 »
Ik heb een probleem met een externe hdd usb 3.0 van Transcend. Ik kan de bestanden alleen nog maar lezen en niet meer bewerken. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat slot er weer af kan halen. Misschien heb ik iets verkeerd gedaan met uitwerpen. Ik krijg ook iedere keer een foutmelding in de werkbalk van Xubuntu zodra ik hem in plug. Kan bestanden wel bekijken maar niet verplaatsen of verwijderen. Ook het veranderen van lezen in lezen en schrijven [tabblad rechten ] lukt niet.

 Specs , http://www.bax-shop.nl/externe-harde-schijf/transcend-1-tb-shockproof-externe-hdd-mobiel-usb3-0
« Laatst bewerkt op: 2014/05/31, 13:09:25 door foss »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Alleen lezen externe harde schijf usb 3.0
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/31, 13:16:00 »
Welke linux gebruik je?

Met gksudo nautilus de rechten naar je gebruiker zetten.
gksudo nautilus in de terminal starten.

Of
hd leeg maken
formateren
files terug zetten.

Offline foss

  • Lid
Re: Alleen lezen externe harde schijf usb 3.0
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/31, 13:35:42 »
@jan11000

Ik gebruik Xubuntu 12.04 en Ubuntu studio 12.04.
gksudo nautilus heb ik al geprobeerd maar werkt niet [ of ik doe iets niet goed.], misschien iets te maken met ntfs. Ook hier zegt hij ,,bestanden alleen lezen.
Harde schijf leegmaken is de oplossing niet want ik kan de bestanden niet overzetten, dat is nu net het probleem. Er staat 500 GB aan werk op, en inderdaad geen andere back up.
Was eigenlijk al 4 maanden super tevreden over het ding. Waanzinnig snel en shockproof.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Alleen lezen externe harde schijf usb 3.0
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/31, 13:39:42 »
Xubuntu,
gebruik dan
gksudo thunar

Omdathet altijd heeft gewerkt,
ntfs
sluit aan op windows doe scandisk en
koppel de hd af hoe het moet,
eerst via software loskoppelen, dan pas lostrekken.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/31, 13:41:53 door jan11000 »

Re: Alleen lezen externe harde schijf usb 3.0
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/31, 13:49:03 »
Xubuntu,
gebruik dan
gksudo thunar

Omdathet altijd heeft gewerkt,
ntfs
sluit aan op windows doe scandisk en
koppel de hd af hoe het moet,
eerst via software loskoppelen, dan pas lostrekken.

Daar heb je Windows niet voor nodig. Je kunt ook ntfsfix vanuit de terminal op Linux gebruiken.

En voor problemen met schrijfrechten kun je het volgende doen:

sudo mkdir /media/schijf

sudo ntfs-3g -o force,rw /dev/NAAM /media/schijf

Vervang NAAM door de naam van de disk. Je kunt de naam (sdnogwat) van de disk opvragen met sudo fdisk -l
« Laatst bewerkt op: 2014/05/31, 13:51:01 door Vistaus »

Offline foss

  • Lid
Re: Alleen lezen externe harde schijf usb 3.0
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/31, 14:26:58 »
@jan11000

Inpluggen in windows heb ik gedaan [ al ben ik natuurlijk huiverig voor alles wat met windows te maken heeft] , vervolgens geeft hij zelf al aan dat er fouten hersteld moeten worden. Die heb ik doorgevoerd. Daarna gezocht via rechter muisklik naar veilig uitwerpen, nergens te bekennen dus heb ik [ ooit geleerd] de computer afgesloten met de hdd eraan. Dat werkte. Vervolgens wederom in Xubuntu geplugd. Kortom probleem opgelost.
Nu rest de vraag als ik veilig wil uitwerpen in Xubuntu via rechtermuisknop ,,medium uitwerpen,, geeft hij aan dat dat even duurt i.v.m. gegevens wegschrijven. Maar daar is Xubuntu 12.04   8 uur later nog mee bezig. Hier zat volgens mij het probleem. Iets met ,,medium,, uitwerpen.
Ik wacht nog even met de knop ,,opgelost,, i.v.m. de vraag over veilig uitwerpen.

@Vistaus

Ik had hem al in de windows geplugd dus heb jouw oplossing [nog] niet uitgeprobeerd. Had wellicht ook gewerkt, dank hiervoor.


Bedankt voor de hulp.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Alleen lezen externe harde schijf usb 3.0
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/31, 17:22:14 »
Bij uitwerpen zou je rechtsboven een zwarte vlak moeten zien, indien deze weg is dan kun je de hd lostrekken.(bij xubuntu).

Probeer anders met gparted of schijf beheer om te ontkoppelen.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/31, 19:40:00 door jan11000 »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Alleen lezen externe harde schijf usb 3.0
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/31, 19:13:38 »
Daarna gezocht via rechter muisklik naar veilig uitwerpen, nergens te bekennen.......

'k Weet niet welke Windows-versie je gebruikt, maar sinds jaar en dag staat er een pictogram van een aangesloten externe harde schijf/usb-stick/flash card in het Systeemvak op de Taakbalk. Klik er op en je ziet de tekst 'hardware veilig verwijderen' verschijnen. ;)

Offline foss

  • Lid
Re: Alleen lezen externe harde schijf usb 3.0
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/31, 21:03:18 »
@Mikkel
@jan11000

Helemaal gelijk , maar heb sinds jaar en dag ook al geen Windows meer...enne...unnu enorme aversie....Bedankt voor jullie warming up. ;)