Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet sneller in Ubuntu dan in Windows  (gelezen 10679 keer)

Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #25 Gepost op: 2008/01/31, 22:38:28 »
Hmz we discen hier over een redelijk ingewikkeld gebeuren.

We moeten zowiezo rekening houden met een aantal factoren:
1 Het OS de software die het allemaal bestuurd.
2 De hardware (een goedkoop of slecht merk netwerk kaartje performt ook slecht)
3 De Drivers.

@Richard_Rahl
Citaat
@ Gandyman: mag ik aannemen dat ik "warm ben", als ik zeg dat dat met de kernel te maken heeft? Of kraam ik dan onzin uit?
Dit valt onder punt 1.
Nee, doe je niet.
Allereerst Windows werkt anders dan Linux.
Het afhandelen van taken gebeurt in Linux soepeler, meerdere taken worden makkelijker gelijktijdig afgehandeld.
Daarnaast kan je in Linux meer parameters meegeven aan een taak zodat die meer prio krijgt.

Dit werkt niet alleen sneller maar ook efficienter.
Wanneer in Windows je cpu op 100% staat kan je verder niets meer doen, anders dan afwachten tot hij klaar is om dan pas met iets anders verder te gaan.
Mocht je op dat moment een file aan het downloaden zijn snap je wel wat de consequentie van die 100% cpu betekent.

In Linux kan de cpu op 100% staan, en dan zal je merken dat nieuwe of lopende taken langzamer gaan, maar alles word wel netjes afgewerkt en de pc blijft werkzaam.

Dit alleen al beinvloed je netwerk gebeuren.
Of je moet een dure Intell netwerk kaart hebben, dan zal de cpu op die kaart het meeste werk verrichten en hoeft Windows alleen maar het resultaat af te handelen.

Windows software is bagger en simpel geschreven, het bestaat uit diverse layers die gestapelt zijn en het kost dus moeite om hier echt hoge performance uit te halen.

Linux heeft dit niet.
Het is anders geschreven en maakt direct volledig gebruik van de netwerkkaart.
((Vandaar dat ik zij de restricties op netwerk kaarten in Windows))

Nog een nadeel van Windows is dat er vele builds zijn, dit nog eens naast de Home en de Pro versies.
Al deze verschillende ( en er zijn er duizenden) versies van Windows verschillen onderling ook nog eens, waardoor bijv. dragonwave & Nunslaughter het anders ervaren dan ik.
Onder Windows mag ik blij zijn als ik 9.45 Mbps haal in Windows.
Onder Linux haal ik makkelijk 16 Mbps.
even ter verduidelijking,
Ik heb 2 Lijnen liggen, 1X 25 Mb up&down en 1X 15 Mb up - 1.02 Mb down.
Die worden in een loadbalancer samengevoegd.
In wezen heb ik dus 40Mb up en 26 Mb down. maximaal.

Dit valt onder 2.
Naast dit alles zal een slecht merk netwerkkaartje je simpelweg geen performance geven omdat de hardware of is afgekeurd en 1/2 werkt, of er word zowiezo hardware gebruikt wat niet echt top werkt. ( merk & model)

In Windows valt dit meestal op door een slecht merk kaartje wat op de doos 10/100 beloofd, al niet eens de 100Mb haalt.
Meestal is 10Mb het maximale, en wanneer je dan zo brutaal bent om het op Ful-Duplex te zetten heb je geen netwerk verbinding meer.

Dus meestal 10Mb Half-Duplex.
Wat inhoud dat je in de praktijk blij moet zijn met 5 Mb op je pc ???.....

En dat met de huidige snelheden van ADSL ???

Punt 3.
Heel veel Windows drivers zijn ( op zijn minst gezegd) niet echt geweldig.
En bij dit alles zou het toch fijn zijn indien je door de drivers alles uit je hardware kan halen wat erin zit.
Denk hierbij ook aan B of C merken, die hier helemaal geen geld aan uitgeven of moeite doen om goede drivers te maken.

In de Linux community zitten daarentegen hele slimme mensen die hele goede drivers maken.
Hierdoor kan je dus optimaal gebruik maken van je hardware en dus hogere snelheden halen.

Goed.
Gooi enkelt al deze 3 factoren in een pot, en je hebt 40 a 45% snelheids winst.

Testen (betrouwbaar) thuis word redelijk moeilijk om werkelijk verschil te zien.
Er zijn site's:
SPEEDTEST :http://www.speedtest.nl/
NUMION : http://numion.com/
MORDAX : http://home.mordax.nl/

Maar dit is niet echt heel betrouwbaar.
Want dit hangt echt af van hoe de test gedaan word en je zou razendsnel bij alledire moeten testen (meerdere keren) wil je echt een gemiddelde kunnen zien.

Wat beter werkt is een dummy file downloaden.
Die geeft een duurtest waardoor je tijd hebt om je kijken hoe het verloopt.
Veel betrouwbaarder dus.
http://speedtest.bbned.nl/

Je kan wederom een speedtest doen, die niet erg betrouwbaar is, maar je kan hier ook dummy files downloaden zodat je rustig kan kijken wat er gebeurt.
Let wel: als je de download afmaakt dat je de file weggooit.
Het is een lege file echter neemt wel ruimte in op je HD :P

Klik in de bovenbalk op respectievelijk de 32MB of 100MB file.

@darko.
Onafhankelijk zeker, dit is een studie en uitgebreide test.
http://www.webperformanceinc.com/library/reports/windows_vs_linux_part1/index.html
Onderaan kan je nog wat supplement pakken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline siegi

  • Lid
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #26 Gepost op: 2008/01/31, 22:51:35 »
Het is windows niet Windows. :)

Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #27 Gepost op: 2008/01/31, 23:10:05 »
egnie ???

Tis Wind- in een doos, dus Windows.

Beter bekend als gebakken lucht ??
mja dat stinkt weer :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline darko

  • Lid
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #28 Gepost op: 2008/02/01, 09:33:53 »
@Gandyman
Ik waardeer je poging om het een en ander toe te lichten. Ik ben het met je eens dat download snelheid erg ingewikkeld is omdat het van ontzettend veel factoren afhangt.

Waar het omging is dat je claimt dat Linux 40-45% snellere afhandeling heeft van het netwerk en dat die gelegen was op technische gebied in de keuzes gemaakt in beide OS-en. Daar zie ik niets van terug in je post als in je link.

Verder vind ik het jammer dat je vervolgens allerlei ongefundeerde beweringen uit (en niet alleen in deze post) die volgens mij alleen zijn gebaseerd op je vooringenomenheid tegen Windows en je voorliefde voor Linux. Software geschreven op Windows is per definitie slecht geschreven? Drivers voor Windows zijn bijna altijd slecht? En als ze er voor Linux wel zijn, dan zijn ze ineens wel goed. En als je je werkelijk zou hebben verdiept in de architectuur van Linux en Windows NT, had je vast geweten dat Linux eerder gebouwd is als laagje op laagje. Zonder te willen beweren dat het laatste slecht is.

Maar ik stel voor dat we deze discussie voor nu maar laten rusten of elders voort zetten in apart draadje of desnoods mail.

In mijn optiek moeten we oppassen met het overdrijven van de mogelijkheden van Linux/Ubuntu en te hoge verwachtingen gaan creëren bij geïnteresseerden en newbies, omdat ik merk dat zodra mensen tegen problemen aanlopen en ook de gemaakte claims niet blijken te kloppen, dat ze dan hele slechte reclame gaan maken op niet-Linux fora.  
Een van de oorzaken waarom ik zelf nooit haast hebt gemaakt om over te stappen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #29 Gepost op: 2008/02/01, 11:43:33 »
Op mijn netwerk (1 Gbps) zijn Windows en Ubuntu even snel met bijv. internetverkeer of onderling FTP'en.
Het enige wat echt een stuk trager is, is SAMBA verkeer en dat scheelt veel meer dan 40% dit is een probleem in het protocol waarschijnlijk.
De bottleneck in mijn netwerk is de snelheid van de verschillende harde schijven, niet het besturingssysteem.

De bewering van Gandyman dat Windows zoveel trager zou zijn neem ik dus met een korrel zout, tenzij hij met een goede onderbouwing komt.

Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #30 Gepost op: 2008/02/01, 13:13:32 »
@Darko
Je hebt helemaal gelijk.

Wat ik wel jammer vind is dat je alleen commentaar levert op mijn poging het uit te leggen, hoe simpel ook.

Maar zelf met nog niet 1 stukje onderbouwde tekst komt om het te weerleggen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #31 Gepost op: 2008/02/01, 20:38:38 »
Ik denk ook dat deze discussie nergens heen gaat. te veel factoren spelen een rol.

Quatroking

  • Gast
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #32 Gepost op: 2008/02/01, 21:19:07 »
Citaat van: Gandyman
2 De hardware (een goedkoop of slecht merk netwerk kaartje performt ook slecht)
Ik ben het compleet oneens met die stelling. Ik gebruik al ruime tijd een 54Mbit Sweex WiFi kaartje, waarvan de prijs 20 euro is. De goedkoopste die er is. En m'n vriends 100 euro kaart haalt nog zelfs slechtere kwaliteit dan de mijne.

Het gaat om de kwaliteit van het product, niet de prijs/merk.

Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #33 Gepost op: 2008/02/01, 22:31:12 »
Dus jij beweert dat jouw Sweex WiFi kaartje een goedkoop en slecht merk is ??

BTW
misschien is die vriend van je opgelicht ?
Of
heeft hij een kaartje gekocht wat niet of slecht ondersteund word in Linux ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Quatroking

  • Gast
Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #34 Gepost op: 2008/02/01, 22:48:27 »
Nee, ik bedoel, m'n kaartje is de goedkoopste beschikbaar, en helemaal niet slecht. En m'n vriend die heeft eentje van LinkSys, plus het feit dat hij geen linux gebruikt.

Zoals ik al zij, Het gaat om de kwaliteit van het product. De prijs kan nog zo goedkoop of duur zijn, het merk kan vreselijk slecht of goed zijn, maakt niks uit; het product is wat telt.

Internet sneller in Ubuntu dan in Windows
« Reactie #35 Gepost op: 2008/02/01, 23:56:04 »
Hm?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D