Interactief > Algemeen

Linux systeem volledig op wayland

(1/2) > >>

bart85:
Ik wil graag een Linux systeem volledig op wayland.
Welke distributie ondersteund dit het beste? Dus geen xorg en ook geen xwayland.
Welke programma's hebben beslist wel xwayland nodig? Waarschijnlijk Spotify, maar heb gezien dat er meerdere clients zijn voor Spotify.

Paul Matthijsse:
Hallo, zie dit verhaal op Wikipedia, scroll ergens naar het midden, kopje Desktop Linux distributions.

Edit: link vergeten!

https://en.wikipedia.org/wiki/Wayland_(protocol)

Bloom:
Ubuntu vanaf v21.04 en Debian vanaf versie 10 met de Gnome desktopomgeving.

bart85:
Ubuntu en Debian gebruiken bij Gnome beide xwayland. Xwayland zorgt voor compability van programma's dat nog niet zijn overgestapt op Wayland. Xwayland zorgt voor display x11 naar Wayland.
Ik draai naast Ubuntu hier Arch met sway Wm.  Wil ik xwayland verwijderen dan moet ik herinstalleren. Een andere optie is Manjaro met sway smaak. Maar op de live iso zie ik dat ook deze nog xwayland gebruikt. Het lijkt erop dat nog geen Linux distro zo ver is dat het zonder xorg  (xwayland word door xorg geleverd) kan.

Bloom:
Ik begrijp niet wat het probleem is. Er zijn nog duizenden applicaties die een X server verwachten en anders niet goed of helemaal niet werken, daar dient xwayland voor. Onder de motorkap werkt alles met Wayland hoor.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie