Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu 10.4 op USB stick (incl. MBR) ongedaan maken  (gelezen 1346 keer)

RDijkstra

  • Gast
Hallo,

Ik heb unbuntu geĆ­nstalleerd op mijn usb stick als op een 2e partitie dus is ook mijn MBR naar de stick verhuisd. Als ik nu mijn computer opstart zonder de usb stick erin te hebben start deze niet op. Graag wil ik dit weer ongedaan maken zodat mijn computer weer als eerste opstart naar windows en evt als 2e keus naar unbuntu.

Hoe moet ik dit weer zo maken dat ik zonder usb stick weer kan opstarten naar windows.

groet,
Reinder

Re: Installatie Ubuntu 10.4 op USB stick (incl. MBR) ongedaan maken
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/01, 09:25:19 »
Je zou de bootloader van Windows terug moeten herstellen met de installatie DVD.
Het probleem is dat Grub een stukje op je harde schijf staat, en een stuk op je usb stick (als ik je uitleg wat volg).

Als je geen DVD hebt, kan je wel recoveren (windows) maar dat is dan een nieuwe installatie.

Met de LiveCD van Ubuntu kan je booten/ uitproberen/ en vervolgens je bestanden veilig stellen.

Mocht je recoveren van Windows MOET JE EERST de updates van windows binnenhalen en vervolgens installeren !!!!
Pas daarna een dualboot overwegen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Installatie Ubuntu 10.4 op USB stick (incl. MBR) ongedaan maken
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/02, 12:59:11 »
Probeer eerst eens de windows cd in de pc te stoppen en boot hiervan.
Kies in de laatste optie voor repareren druk op de R van je toetsenbord.

Typ nu de opdracht "fixmbr"
Kies je windows installatie met de pijltjestoetsen.
op de volgende vraag antwoord je met de "Y" toets.

nu word de MBR terug geschreven naar je harddisk.

ennuuuuh let de volgende keer wat op als je dit soort ingrijpende zaken op je pc doet.
een extra besturingssysteem zomaar ff op een ubs stick is geen sinecure, en moet je doordacht uitvoeren om dit soort problemen te voorkomen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D