Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PyQt applicatie porten naar Windows  (gelezen 2596 keer)

PyQt applicatie porten naar Windows
« Gepost op: 2009/02/08, 13:52:32 »
Hallo,

Ik probeer mijn vidiqatch te porten naar windows. Maar dit lukt niet. Ik maak nu gebruik van Py2exe, en dat lukt allemaal wel, maar ik krijg een ImportError. Het ontbrekende is gst-python. Ik gebruik python 2.6, maar voor Windows zie ik op http://gstreamer.freedesktop.org/pkg/windows/releases/gst-python/ geen gst-python26-xxx. Dit ligt dus achter.

Ik weet eigenlijk niet wat ik nu moet doen. Zelf dacht ik om python26 te verwijderen en pyton25 te installeren. Dan PyQt en Py2exe overnieuw installeren.

Maar is dit wel slim? Kan iemand me hiermee helpen? :)

Groet, vlerk

Re: PyQt applicatie porten naar Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/08, 14:26:05 »
Waarom zou je je pythonbestanden omzetten naar een executable? Windows kan toch gewoon een .py-bestand uitvoeren?

Offline eendje

  • Lid
Re: PyQt applicatie porten naar Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/08, 14:54:02 »
Waarom zou je je pythonbestanden omzetten naar een executable? Windows kan toch gewoon een .py-bestand uitvoeren?
Makkelijker voor de gebruiker, want die hoeft geen Python te installeren. BTW wat is Python eigenlijk ;);)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Re: PyQt applicatie porten naar Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/08, 14:54:33 »
Een programmeertaal.

Re: PyQt applicatie porten naar Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/08, 15:03:27 »
Inderdaad, makkelijker voor de gebruiker. Anders moet men PyQt installeren en python installeren. Niet echt handig. Daarom wil ik een all-in-one zip maken, en nog een installer. Py2exe is de oplossing. Alleen ik heb gstreamer nodig.

Ik heb nu 2 dingen gedaan:
1) Geprobeerd met python2.5; werkt niet. Ik kom wel verder, maar ik mis libgstinterfaces-0.10.dll. En ik moest eerst the gimp installeren ivm GTK toen ik probeerde gstreamer zelf te installeren.

2) Getest zonder gstreamer:
VidiQatch werkt nu prima, maar dan werkt dus de hele mediaplayer niet :(

Offline eendje

  • Lid
Re: PyQt applicatie porten naar Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/08, 15:05:20 »
Een programmeertaal.

Je bent er ingetuind  :):)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Re: PyQt applicatie porten naar Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/08, 15:09:46 »
Het is zeker een slang? :P

Offline eendje

  • Lid
Re: PyQt applicatie porten naar Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/08, 15:11:21 »
Het is zeker een slang? :P

Ben bang van wel. Model tuinslang :P
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: PyQt applicatie porten naar Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/08, 16:02:35 »
Ik heb je nog gewaarschuwd over GStreamer :P nu heb je er weer porting problemen ermee (of toch met de Python bindings ervan). Het Batch script om Windows executables te compileren dat ik vroeger geschreven had voor VidiQatch zal wellicht wel van pas komen met een aantal kleine aanpassingen (zoals andere files vermelden). Voor gstreamer python bindings zijn dan twee opties; de bindings zelf opnieuw schrijven/compileren, of inderdaad overschakelen naar Python 2.5. (Het zou natuurlijk ook kunnen dat de Python Gstreamer bindings voor Python 2.5 compatible zijn met Python 2.6)

PS: waarom de "oudere, maar stabiele" versie verwijderd van de website?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Re: PyQt applicatie porten naar Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/08, 16:41:39 »
Zucht... laat ook maar... Geen vidiqatch 2.0 voor windows

Ik heb het tot dusver kunnen fixen, maar nu geeft hij een import error van gtk... Waarom heeft pygst GTK nodig :S Of wellicht doe ik iets fout. Als iemand anders, bijv jij profoX, het zou willen proberen zou dat fijn zijn.

Maar ik wacht tot de nieuwere ubuntu. Doe ik een verse install. Dan ga ik proberen om Phonon te gebruiken. Wellicht voor linux dan de keuze tussen phonon en gstreamer.

Citaat van: profoX
PS: waarom de "oudere, maar stabiele" versie verwijderd van de website?
Niet verwijderd. Alleen moet ik even de die bestandsnamen enzo aanpassen, en toevoegen aan de database. Doe ik straks wel even.

Re: PyQt applicatie porten naar Windows
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/08, 16:46:59 »
Ik heb het tot dusver kunnen fixen, maar nu geeft hij een import error van gtk...


Is het toevallig onderstaande error?
py2exe ImportError: MemoryLoadLibrary failed loading gtk\_gtk.pyd

Re: PyQt applicatie porten naar Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/08, 18:01:19 »
Ow uhm volgens mij niet. Py2exe deed gewoon bytecompilen. Ik krijg de error als ik vidiqatch op start (stdout en stderr schrijf ik naar een logfile). En het was geloof ik een fout dat de module niet gevonden werd. Ik heb wel GTK geinstalleerd. PyGTK installeren geeft fouten bij het toevoegen van registry keys, maar installeerd verder goed.

Re: PyQt applicatie porten naar Windows
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/08, 19:44:59 »
Omdat ik eergisteren wat was aan het spelen met py2exe instellingen, en op een gegeven moment kreeg ik eerder genoemde error, niet tijdens het werk van py2exe, maar inderdaad tijdens het starten van mijn programma (in de logfile dus).
Mijn programma is wel in PyGTK geschreven, maar omdat ge het over een GTK error had, dacht ik er opeens aan.
Ik heb hier trouwens geen oplossing voor gevonden.

Re: PyQt applicatie porten naar Windows
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/08, 21:34:29 »
Ah oke... nou misschien probeer ik morgen nog even.. Maar vandaag, echt geen zin meer. Van 10.00 tot bij 17.00 heb ik (wel met wat eetpauzes) dll bestanden zitten kopieeren, dingen zitten installeren, vidiqatch zitten aanpassen, noem maar op. En het ergste, op windows werken :P ( Niet om te bashen, maar omdat me toch echt een hoop dingen storen)