Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce  (gelezen 3173 keer)

Offline yJi

  • Lid
Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Gepost op: 2014/08/22, 11:01:05 »
Ik was gewend in de Windows-versies die ik lang geleden had tot en met XP aan toe, dat je af en toe ook
de extra USB-schijven weer dient te defragmenteren.
Nu heb ik heel veel oude bestanden op mijn Promedia schijf dan nu weg kunnen gooien.
Nus is mijn vraag: Moet je die ook weer defragmenteren en waarmee dan?

Ja ik zie ze allemaal wel in Linux Mint en ook wel in Lubuntu.
In Gparted en ook in Schijfbeheer wel, maar in beiden staat er niets over defragmenteren in.
Dat terwijl er wel heel veel verwijderd is.
Is dat misschien niet nodig in linux systemen?
Als dat wel nodig is met welk programma dan?
« Laatst bewerkt op: 2014/08/22, 11:09:38 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/22, 11:03:16 »
Als de schijven NTFS of FAT32 als bestandssysteem hebben, dan moet je ze inderdaad defragmenteren. Voor zover ik weet kan dat niet op Linux (NTFS op fouten controleren kan wel vanuit Linux) dus je zult dan toch Windows bij de hand moeten hebben...

Offline yJi

  • Lid
Re: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/22, 11:13:46 »
Als de schijven NTFS of FAT32 als bestandssysteem hebben, dan moet je ze inderdaad defragmenteren. Voor zover ik weet kan dat niet op Linux (NTFS op fouten controleren kan wel vanuit Linux) dus je zult dan toch Windows bij de hand moeten hebben...

Heb helemaal geen Windows meer, dus dat gaat dan dus niet met NTFS en FAT32 schijven c.q. kaarten, ja of ik zou XP weer installeren en dat dan allemaal wel offline gaan doen. Maar ook dat kan niet zo maar XP er weer bij opzetten, want dan wordt ook mijn Grub-menu dus overschreven.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/22, 12:39:02 »
Als je geen Windows meer hebt, even naar iemand die dat wel heeft. Of besluit om de externe HD als ext4 in te delen.
Maar dan wel alles wat op die schijf staat, even ergens andere parkeren, want je weet nooit of dit zomaar zonder fouten gaat middels GParted.

Denk je dat dat kan onder Windows 8?
Als dat zo is dan neem ik ze wel een keer mee naar mijn vriendin, dan defragmenteer ik ze daar wel een keer.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/22, 14:32:38 »
Ja, dat kan onder Windows 8.

@femke98: Ja ext4 is een goede optie. Alleen zijn de schijven dan alleen nog benaderbaar vanuit Linux en OSX (die laatste d.m.v. een plugin) en binnenkort AmigaOS4. NTFS is een stuk wijdverbreider ondersteund dus als dat belangrijk is, dan is NTFS eerder aan te raden.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/22, 14:45:11 »
Mijn oplossing is misschien de makkelijkste.
Kopieer alles naar een map in je home map,
formatteer de USB disk opnieuw en zet dan alles weer terug.
Mocht het gaan om enige honderden MB's, dan ben je wel even bezig..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/22, 17:22:09 »
Wat te denken als je die externe HD ook bij een ander gebruik die alleen maar Windows heeft.
Dan heb je dus echt niets aan ext4.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/22, 18:47:30 »
Sleep jij een externe HD mee naar anderen dan?

Daar gebruik ik een sticky voor, die pas in je binnenzak. ;)

Hoeveel sticks wil je dan meenemen voor 1 TB externe USB HD?  =D
En een externe HD past ook in je binnenzak dus dat maakt totaal geen verschil.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/22, 18:49:56 door Henkp »

Re: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/22, 20:07:41 »
@femke98: Dan ben je niet helemaal bij de tijd want nieuwe externe HDD's zijn ontzettend klein en hebben geen adapter... (overigens ben ik zelf ook niet bij de tijd wat dat betreft want die van mij is ook nog 'ouderwets' met een adapter ;)).

Offline cees2729

  • Lid
Re: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/23, 14:04:25 »
Zou het een idee zijn, om onder Wine een defragmenteer programma te laten lopen?
Niet dat ik er ervaring mee heb, hoor.

Re: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/23, 14:28:59 »
Zou het een idee zijn, om onder Wine een defragmenteer programma te laten lopen?
Niet dat ik er ervaring mee heb, hoor.


Dat zou een idee zijn, ware het niet dat Wine geen USB-apparaten kan uitlezen...

Offline Henkp

  • Lid
Re: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/23, 15:19:31 »
Zou het een idee zijn, om onder Wine een defragmenteer programma te laten lopen?
Niet dat ik er ervaring mee heb, hoor.


Dat zou een idee zijn, ware het niet dat Wine geen USB-apparaten kan uitlezen...

Al met al hebben de Ubuntu programmeurs nog heel wat werk om het volledig Windows compatibel te maken.  =D

Offline yJi

  • Lid
Re: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Reactie #12 Gepost op: 2014/08/23, 15:40:51 »
Ron, in feite zeg ik hetzelfde.

Vistaus, Als de ts zelf geen Windows meer heeft, dan waarom niet de externe in ext4?

Femke98; omdat mijn vriendin op windows 8, dan mijn schijven niet meer lezen en gebruiken kan  ;)
En nee, Femke98, mijn meeste usb-schijven zijn geen 1 TB maar veel kleiner en allemaal WEL zonder adapter, ze gebruiken de usb-poort dus ook als adapter. Heb maar 1 die wel een adapter heeft, die neem ik nooit mee.
Maar die met foto's dus wel, die passen ook wel in mijn tas.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/23, 15:46:20 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Reactie #13 Gepost op: 2014/08/23, 20:33:56 »
Al met al hebben de Ubuntu programmeurs nog heel wat werk om het volledig Windows compatibel te maken.  =D

Wine wordt niet door Canonical ontwikkeld dus Ubuntu-programmeurs hebben helemaal geen werk hier aan.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Reactie #14 Gepost op: 2014/08/24, 08:39:10 »
Natuurlijk niet via wine defragmenteren, je doet iets wat heel gevoelig is bij een fout, dus dat je schijf opeens leeg kan zijn.
Dus dit nooit doen.

Defragmenteren hoef je niet te doen, is in windows en ook ntfs onder linux is defragmenteren niet nodig.
Leuk dat iedereen hier intrapt dat diet moet, het moet dus niet. Alleen je hd wordt een beetje langzamer, en het ligt eraan wat je met je hd doet, en een opslag hd maakt het bijna niet uit, zeker via usb niet(wat al langzamer is).

Defragmenteren en windows tip,
Installeer windows op een kleine partitie, de rest wordt je download en opslag partitie.
Dan defragmenteer windows partitie(die bijna niet wijzigt), en je bent klaar en doe dit 1 x per jaar(of half jaar).
Je andere partitie die steeds wijzigt, heeft dus geen nut om te defagmenteren, duurt te lang en hoge slijtage.
 
yji
Je foto, betekent, dat de cache naar je hd nog leeg gemaakt moet worden, en dat je dan pas de hd mag los maken, heeft dus niks met defragmenteren te maken.
Zo moet je een externe hd losmakan, via software unmounten(ontkoppelen), dan wachten tot foto weg is, dan losmaken.
Dit geld ook voor windows.

Defrag indien je het toch wilt doen, zou je kunnen proberen via,
een bootable cd zoeken die windows vanaf een cd/dvd start, en ja die bestaan,
of via virtualbox een windows installeren, en via usb de hd defragmenteren.
Maar uiteindelijk is het niet nodig, dus werk wat niet nodig is.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/24, 08:45:10 door jan11000 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Reactie #15 Gepost op: 2014/08/24, 11:44:06 »
En korte antwoord is , je hoeft niet te defragmenteren, is gewoon niet nodig, windows heeft dit niet nodig, hogere slijtage, veel tijd kwijt.

Re: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Reactie #16 Gepost op: 2014/08/24, 11:48:59 »
En korte antwoord is , je hoeft niet te defragmenteren, is gewoon niet nodig, windows heeft dit niet nodig, hogere slijtage, veel tijd kwijt.

Oei, dan is Microsoft wel erg fout bezig want in Windows 8.1 staat standaard aan dat elke week automatisch op de achtergrond gedefragmenteerd wordt...

Re: Extra USB-schijven in Linux Mint 17 xfce
« Reactie #17 Gepost op: 2014/08/24, 13:14:38 »
Ja, je kunt het uitzetten of aanpassen. Het is alleen maar een ingestelde taak, dus die kun je gewoon wijzigen. Maar ging mij om wat jan zei. Hij zei dat je hogere slijtage hebt e.d. Maar dan vraag ik mij af waarom Windows 8.1 dat elke week heeft ingepland op elke nieuwe computer. Niet alle gebruikers zullen weten hoe ze dat moeten wijzigen dus een hoop mensen zullen dan slijtage krijgen ALS we ervan uitgaan dat jan gelijk heeft met wat ie zei...