Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 'Raar' verschil tussen schermresolutie van Live installatie en echte installatie  (gelezen 926 keer)

Offline yy

  • Lid
Ik heb een vraagje over een probleem dat mij al enige tijd bezighoud.

Als ik een Live installatie op (zeer) oude computers doe dan gebeurd er vaak het volgende.

De schermresolutie is vaak perfect tijdens en na de live installatie.
Als ik daarna denk dat alles ok is, drivers & hardware enz. werken perfect, en ik doe de echte installatie, dan gaat het vaak alsnog mis met de aansturing en resolutie van het scherm. Ook is daarna niet alsnog zelf een goede aansturing of resolutie te kiezen.

Mijn vraag is hoe het kan dat kennelijk tijdens de live sessie een goede resolutie wordt herkend en gebruikt maar bij volledige installatie niet en zelfs niet eens meer is te kiezen bij scherminstellingen.

Dit is op meerdere laptops met meerdere Linuxversies gebeurd.
Tnx en groetjes.

Als je een (grafisch) nvidia-systeem hebt kan het helpen om de gesloten extra drivers te installeren, te vinden in het Softwarecentrum.

Offline yy

  • Lid
Daar gaat mijn vraag niet om. In essentie staat mijn vraag los van welke grafische chip/kaart dan ook.

HOE kan het dat in Live wel goede schermaansturing is en in (dezelfde..) versie maar dan op de harde schijf geïnstalleerde versie deze schermaansturing is verdwenen.

Leg ik het wel goed uit?

Offline Tom

  • Lid
Bij een live session gebruikt ubuntu een andere driver als wanneer hij geinstalleert is ,ik noem dat de live version driver.
Waarom dat zo gebeurd kan ik u ook niet verklaren ,daar zullen wel andere techneuten hier zijn voor de nodige uitleg.  :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jolo

  • Lid
Toch kun je het resolutie probleem niet helemaal los zien, van de hardware. Zou je om mee te beginnen één van de laptops te markeren als laptop 1. Daarvan meldt je dan het merk en model. Zodat je daarop een Xubuntu 12.04.4 live sessie op kunt starten. Check dan in het terminalvenster de output van
xrandr [Enter]

en
sudo lshw -c video  [Enter]

Doe dit ook in de geïnstalleerde versie van Xubuntu 12.04.4. Check bij die lshw output of daarin verschillende drivers worden genoemd. Check eventueel of je in de geïnstalleerde versie van Xubuntu 12.04.4 de resolutie kunt aanpassen via xrandr. Zie daarover deze hyperlink  http://www.ubuntugeek.com/how-change-display-resolution-settings-using-xrandr.html
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Het log-bestand /var/log/Xorg.0.log van de Live sessie zal ik op een USB stik zetten.
Zo kan je die ook vergelijken met de versie van de HD installatie.
Het zal je ook nuttig informatie geven.

Het 'sturen' van oa de resolutie kan je nog altijd doen met /etc/X11/xorg.conf configuratie bestand.
Ook al bestaat dit bestand al een tijdje niet meer, *buntu 10.04 als ik me niet vergist.....
Maar als het aanwezig is, worden deze instellingen gebruikt ipv  die 'auto-detectie' van Xorg.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline yy

  • Lid
Bij een live session gebruikt ubuntu een andere driver als wanneer hij geinstalleert is ,ik noem dat de live version driver.
Waarom dat zo gebeurd kan ik u ook niet verklaren ,daar zullen wel andere techneuten hier zijn voor de nodige uitleg.  :)

Dank, dat is het antwoord op de vraag die ik bedoelde ;-)
Ben idd wel benieuwd wat de reden is, temeer daar het (mij) nogal vaak gebeurd dat die live session driver gewoon beter zijn werk doet!
Zo heb ik nu een SiS grafische chip (don't start! I know!) en live prima scherm maar bij installatie een hel! Omdat het internet vol staat met SiS problematiek maar ik niet snapte hoe het kan dat live prima werkt ben ik verwonderd geraakt.
Jammer dat je de live driver niet alsnog kan kiezen :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
een SiS grafische chip
Voor bepaalde SiS-chips helpt dit:
https://sites.google.com/site/computertip/sis

Alleen voor Mint 13 / Xubuntu 12.04 / Lubuntu 12.04.

Offline yy

  • Lid
Toch kun je het resolutie probleem niet helemaal los zien, van de hardware. Zou je om mee te beginnen één van de laptops te markeren als laptop 1. Daarvan meldt je dan het merk en model. Zodat je daarop een Xubuntu 12.04.4 live sessie op kunt starten. Check dan in het terminalvenster de output van
xrandr [Enter]

en
sudo lshw -c video  [Enter]

Doe dit ook in de geïnstalleerde versie van Xubuntu 12.04.4. Check bij die lshw output of daarin verschillende drivers worden genoemd. Check eventueel of je in de geïnstalleerde versie van Xubuntu 12.04.4 de resolutie kunt aanpassen via xrandr. Zie daarover deze hyperlink  http://www.ubuntugeek.com/how-change-display-resolution-settings-using-xrandr.html

Onderstaand is wat ik bij mijn huidige installatie krijg.
14.04 64 bit: schermresolutie niet boven de 640x480 te krijgen
13.04 32 bit: goed werkend gekregen na het intypen van CL dingen waarvan ik de betekenis nooit heb begrepen. Ondersteuning liep af dus ging ik naar 14.04, ellende.
Teruggegaan naar Mint 13 32 bits kernel 3.2.0.23. Ook hier heb ik CL dingen ingetypt waarvan ik de betekenis niet begrijp, maar het werkt (enigzins) en deze laptop wordt binnenkort vervangen.

Maar de vraag was hoe dit verschil tussen live en echte installatie mogelijk was (zeker omdat live vaak wordt gebruikt om 'te bewijzen' dat het systeem werkt. Geen waterdicht bewijs dus. Maar zie ander commentaar, ik snap het nu.

yy@yy ~ $ xrandr
xrandr: Failed to get size of gamma for output default
Screen 0: minimum 640 x 480, current 1024 x 768, maximum 1024 x 768
default connected 1024x768+0+0 0mm x 0mm
   1024x768       61.0*
   800x600        61.0 
   640x480        60.0 
yy@yy ~ $ sudo lshw -c video
[sudo] password for yy:
  *-display UNCLAIMED     
       description: VGA compatible controller
       product: 771/671 PCIE VGA Display Adapter
       vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:01:00.0
       version: 10
       width: 32 bits
       clock: 66MHz
       capabilities: pm agp agp-3.0 vga_controller cap_list
       configuration: latency=0
       resources: memory:c0000000-cfffffff memory:d4000000-d401ffff ioport:9000(size=128)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
       product: 771/671 PCIE VGA Display Adapter
       vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
Het is inderdaad een SiS 771/671. Je hebt dus geluk: zie mijn eerdere bericht.

Het stuurprogje wat je kunt installeren via de instructie in mijn eerdere bericht, is beter dan het minimaal presterende stuurprogje in de Live-sessie. Je kunt daar behoorlijke prestaties mee halen, ook bij weergave van films e.d.

Mint 13 krijgt nog veiligheids-updates tot mei 2017, dus daar kun je nog jaren mee vooruit. Ik raad de lichtgewicht Xfce-versie aan: https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

Direct-doen-lijstje na installatie:
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-mint-xfce

Offline yy

  • Lid
een SiS grafische chip
Voor bepaalde SiS-chips helpt dit:
https://sites.google.com/site/computertip/sis

Alleen voor Mint 13 / Xubuntu 12.04 / Lubuntu 12.04.

Kijk, DANK!!!
Ik moest nog even nadenken waarom ik deze site nooit heb gevonden, maar ik zocht alleen in het Engels ;-)

Offline yy

  • Lid
       product: 771/671 PCIE VGA Display Adapter
       vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
Het is inderdaad een SiS 771/671. Je hebt dus geluk: zie mijn eerdere bericht.

Het stuurprogje wat je kunt installeren via de instructie in mijn eerdere bericht, is beter dan het minimaal presterende stuurprogje in de Live-sessie. Je kunt daar behoorlijke prestaties mee halen, ook bij weergave van films e.d.

Mint 13 krijgt nog veiligheids-updates tot mei 2017, dus daar kun je nog jaren mee vooruit. Ik raad de lichtgewicht Xfce-versie aan: https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

Direct-doen-lijstje na installatie:
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-mint-xfce

Yep en nogmaals dank.
Toch blijf ik mij verbazen dat het in de live sessie prima werkt maar bij installatie zoveel 'trucen' nodig zijn om het aan de praat te krijgen.

....

Yep en nogmaals dank.
Toch blijf ik mij verbazen dat het in de live sessie prima werkt maar bij installatie zoveel 'trucen' nodig zijn om het aan de praat te krijgen.

Mij niet, door beperking op zo'n Live sessie zullen, volgens mij, alleen de grote drie goed worden ondersteund.
ATi, Intel en nVidia, voor al de andere zullen ze de standaard Xorg vesa driver gebruiken....

Eens ge-installeerd zal het systeem toch de bijbehorende driver installeren en gebruiken met alle problemen als het niet goed wordt herkent.
Zoals ik al eerder het al aangaf, met het bestand /etc/X11/xorg.conf kan je dat perfekt oplossen cq sturen.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline yy

  • Lid
....

Yep en nogmaals dank.
Toch blijf ik mij verbazen dat het in de live sessie prima werkt maar bij installatie zoveel 'trucen' nodig zijn om het aan de praat te krijgen.

Mij niet, door beperking op zo'n Live sessie zullen, volgens mij, alleen de grote drie goed worden ondersteund.
ATi, Intel en nVidia, voor al de andere zullen ze de standaard Xorg vesa driver gebruiken....

Eens ge-installeerd zal het systeem toch de bijbehorende driver installeren en gebruiken met alle problemen als het niet goed wordt herkent.
Zoals ik al eerder het al aangaf, met het bestand /etc/X11/xorg.conf kan je dat perfekt oplossen cq sturen.

Fijn, dank voor de uitleg. Dat is wat ik wilde snappen! Of het nou lukt of misgaat, als je maar snapt waarom, dan is dat 'machteloze' gevoel tenminste verdwenen :-)