Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 20.04 LTS word niet herkend door PowerShells in Windows 11  (gelezen 1775 keer)

Offline Katz

  • Lid
k ben enige tijd bezig geweest om Ubuntu onder Windows 11 werkend te krijgen. Hier ben ik aardig wat linken en handleidingen voor doorgegaan. Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Nu gebeurd het vreemde, de installatie vanuit de officiële"Ubuntu" daar kon ik hem eindelijk installeren (vanuit de store), zowel mijn eigen account als een root account. Het hele vervelende is dat zowel de en Powershell, normale versie, 7 daar lijkt hij heel Ubuntu niet te herkennen en dus ook niet wil opstarten. (hoort en is zeer wenselijk wel te werken op deze manier. >:(

Ik hoop dat jullie met een mogelijke oplossing kunnen komen, want ik kom er echt niet meer uit ???

Zie bijgevoegde screenshot:




« Laatst bewerkt op: 2021/11/02, 18:54:07 door Katz »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS word niet herkend door PowerShells in Windows 11
« Reactie #1 Gepost op: 2021/11/02, 20:24:49 »
Citaat
k ben enige tijd bezig geweest om Ubuntu onder Windows 11 werkend te krijgen.
Het beste advies dat je hier kunt krijgen: installeer Ubuntu gewoon. Succes verzekerd.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS word niet herkend door PowerShells in Windows 11
« Reactie #2 Gepost op: 2021/11/03, 11:47:53 »
Installeer gewoon Ubuntu en kies bij de opstart welk systeem je wil gebruiken: Windows of Linux.

Voor zover ik weet kan je enkel met virtual machines écht zowel een Windows als een Linux-sessie tegelijk hebben draaien, maar da's al behoorlijk technisch.

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline rico70

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS word niet herkend door PowerShells in Windows 11
« Reactie #3 Gepost op: 2021/11/03, 11:52:44 »
Of ipv WSL Linux / Ubuntu in Virtualbox of VMware installeren in win11. Al zou ik dan liever win11 in VB draaien op linux

Offline Katz

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS word niet herkend door PowerShells in Windows 11
« Reactie #4 Gepost op: 2021/11/04, 09:27:02 »
Of ipv WSL Linux / Ubuntu in Virtualbox of VMware installeren in win11. Al zou ik dan liever win11 in VB draaien op linux

Deze constructie heb ik gister ook uitgeprobeerd, en die werkt.

Zo kunnen we al een beetje spelen en wennen met de basis vanuit een PowerShell of andere terminal.

Hebben jullie nog tips voor starters welke software / top 10 echt een must have zijn? Bestaat er ook een Ubuntu starters boek?
« Laatst bewerkt op: 2021/11/04, 09:55:49 door Katz »

Offline Katz

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS word niet herkend door PowerShells in Windows 11
« Reactie #5 Gepost op: 2021/11/04, 09:59:25 »
 :-*
« Laatst bewerkt op: 2021/11/13, 15:01:38 door Katz »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS word niet herkend door PowerShells in Windows 11
« Reactie #6 Gepost op: 2021/11/04, 19:46:03 »
Eender welke Linux in Windows 11 willen installeren is wat mij betreft een perversie tot en met. Je installeert een veilig systeem in een onveilig systeem, waardoor ze beide onveilig worden. Het zou omgekeerd moeten zijn. Altijd Linux als gastheerbesturingssysteem en Windows daarin uitsluitend virtueel. Windows is dan nog steeds onveilig, maar zal Linux niet met zich meeslepen zoals in het eerste geval.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS word niet herkend door PowerShells in Windows 11
« Reactie #7 Gepost op: 2021/11/04, 20:52:39 »
Eender welke Linux in Windows 11 willen installeren is wat mij betreft een perversie tot en met. Je installeert een veilig systeem in een onveilig systeem, waardoor ze beide onveilig worden. Het zou omgekeerd moeten zijn. Altijd Linux als gastheerbesturingssysteem en Windows daarin uitsluitend virtueel. Windows is dan nog steeds onveilig, maar zal Linux niet met zich meeslepen zoals in het eerste geval.
tja, maar dat is niet altijd mogelijk. Zo is mijn werk laptop een Windows machine. WSL is dan een uitkomst omdat ik dan toch mijn vertrouwde tools kan gebruiken in een onvriendelijke omgeving.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS word niet herkend door PowerShells in Windows 11
« Reactie #8 Gepost op: 2021/11/05, 09:01:38 »
Het screenshot hierboven laat zien dat Ubuntu gestart werd maar met een terminalprompt.
Als de volledige Ubuntu geïnstalleerd is, zou je de grafische omgeving moeten kunnen starten met:
/usr/bin/startx

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS word niet herkend door PowerShells in Windows 11
« Reactie #9 Gepost op: 2021/11/05, 12:17:43 »
Wat ik begrijp van de "Powershell"  is dat dat een soort commando-interpreter onder Windows
is, dus een programma onder Windows. Je kan zo je vertrouwde Linux commando's ook
onder windows gebruiken. Is het daarom niet handiger om je vraag aan Microsoft te stellen
of op een Windows-forum ?
En ik ben mede van mening dat je gewoon een Linux-versie naast Windows zou moeten
installeren (en eventueel daaronder weer een windows, virtueel met vmware of virtualbox)
Ik denk niet dat het  zal lukken om een Linux-windows omgeving aan de praat te krijgen
onder die powershell.

Dit doet me denken dat ik vroeger op mijn Atari (1040?) computer ook een Unix-shell kon
opstarten die een lading Unix-commando's bevatte, je had er geen reet aan...
Maar ik ken verder "powershell" helemaal niet.
« Laatst bewerkt op: 2021/11/05, 12:57:14 door aartje »

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS word niet herkend door PowerShells in Windows 11
« Reactie #10 Gepost op: 2021/11/05, 16:23:25 »
Poweshell is de nieuwe terminal taal van Windows. Je kun er dus niet je “vertrouwde Linux commando’s” in runnen.
In WSL kan dat wel. Daarin kun je bash runnen en de meeste van je Linux commando’s. Ik heb zelfs Xfce aan de praat gekregen.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu 20.04 LTS word niet herkend door PowerShells in Windows 11
« Reactie #11 Gepost op: 2021/11/05, 16:36:03 »
Ik ben het volledig met @Bloom eens gebruik alleen Linux als je kunt  op je werk en bij uitzondering Windows virtueel .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.