Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 11.10 ziet de inhoud van mijn externe HD niet  (gelezen 759 keer)

Offline c.w.Tol

  • Lid
ubuntu 11.10 ziet de inhoud van mijn externe HD niet
« Gepost op: 2011/11/03, 19:20:22 »
Heb pech gehad, de interne HD heeft het begeven, dus alles van Ubuntu 11.10 opnieuw geïnstalleerd.
Vorige maal zag Ubuntu mijn externe HD gewoon, d.w.z. de gehele inhoud op deze externe HD.
Bij de Eigenschappen echter geeft die externe HD wel aan: 440,3Gb gebruikt, 559,9Gb vrij.
In de terminal /media/naam van de externe HD: start gewoon, maar na het commando ls krijg ik: ls: lezen van map .: Invoer-/uitvoerfout
Het commando ls werkt gewoon goed bij andere mappen en bestanden overigens, het ligt dus niet daaraan.

Hoe kan dit dat de toch aanwezige inhoud niet zichtbaar is? Heb sudo chmod 777 gedaan, maar noppes.

Op mijn andere desktop, met WINXPPro, ook pech gehad, dus ook een nieuwe interne HD wil die zelfs die externe HD helemaal formatteren. Heb er teveel bestanden op staan.

Wie kan mij helpen?

Offline Dick2

  • Lid
Re: ubuntu 11.10 ziet de inhoud van mijn externe HD niet
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/06, 19:57:55 »
Je zou haast denken dat die externe hd een tik heeft gehad.
Zat hij aangesloten op de pc toen de interne hd er mee ophield? Zat er misschien kortsluiting in de interne hd?

Als hij inderdaad een tik heeft gehad, dan kan het zijn dat de filetable is beschadigd. En dan kan hij niet meer worden gelezen.
Is hij op een ander besturingssysteem wel te lezen? Bijvoorbeeld op een oudere Ubuntu-distro? Ik begrijp dat Windows er ook moeite mee heeft?

groet,
Dick
__________________________________
Ik draai Xubuntu 12.04 op een AMD 64 x2 productiemachine en op een Acer Travelmate 4000.
Elementaire hulp voor Ubuntu (en veel meer) vind je op http://sites.google.com/site/computertip

Offline c.w.Tol

  • Lid
Re: ubuntu 11.10 ziet de inhoud van mijn externe HD niet
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/06, 21:18:45 »
Hallo Dick2, ik vermoed sterk dat jij gelijk hebt, want inderdaad zat deze externe HD verbonden met de desktop toen de interne HD de finale tik kreeg en er mee ophield. Inderdaad, in WinXP Pro wordt deze externe HD evenmin gezien. Er is inderdaad een beschadigde filetable, ik heb nu op de separate WinXP Pro desktop het programma TestDisk6.12.exe geïnstalleerd, deze heeft die externe HD geanalyseerd en vond inderdaad een klein bestand van 300Kb ong. dat bad sectors had. Naar ik aanneem het bestand om die externe HD te herkennen. Ik heb toen een nieuwe MBR met dit programma gemaakt voor die externe HD, maar noppes, evenmin na reboot.

Nu ben ik bezig met ditzelfde programma, en dat gaat gelukkig goed, om de belangrijke bestanden te kopiëren naar een map op de nieuwe interne HD, dan kan WINXP Pro, die wil dit zo graag, die externe HD formatteren. Dan werkt alles weer, naar ik hoop, naar behoren.

Houd jullie op de hoogte, het kopiëren duurt nog al op dit moment (ca. 450Gb  :D).

Offline Dick2

  • Lid
Re: ubuntu 11.10 ziet de inhoud van mijn externe HD niet
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/07, 22:25:32 »
Ben benieuwd...

groet, en succes,
Dick
__________________________________
Ik draai Xubuntu 12.04 op een AMD 64 x2 productiemachine en op een Acer Travelmate 4000.
Elementaire hulp voor Ubuntu (en veel meer) vind je op http://sites.google.com/site/computertip