Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitlezen en aansluiten 2e router onder Linux  (gelezen 1149 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Uitlezen en aansluiten 2e router onder Linux
« Gepost op: 2012/10/24, 22:30:26 »
WiFi vanaf Speedtouch 780WL (ADSL modem,router&switch, in meterkast en IP-adres 192.168.1.254 werkt prima, echter is signaal te zwak om ook in tuinkamer (20 m) met draadloze apparaten te kunnen werken.
Daarom heb ik een 2e router (Sitecom 300N Wireless Router, WL-341 v2 003) aangeschaft.
Twee kapiteins werken niet en dus heb ik begrepen dat de DHCP op deze 2e router uitgeschakelt moet worden.  De 2e router heb ik, via een der LAN-poorten, aangesloten een PC (nog zonder voeding er op en zeker geen WAN aansluiting).
De handleiding is nog op Windows georienteerd en moet het internet protocol (TCP/IP) ingesteld te worden: zowel DHCP als DNS op automatisch zetten. Dit heb ik in W-XP via de eigenschappen van de LAN verbinding kunnen doen.
Mijn 1e vraag: hoe kan ditzelfde onder Linux-Ubuntu?

Daarna heb ik de voeding op de Sitecom router aangesloten, die daarop een zelftest gaat uitvoren.
Om in het configuratie scherm van de Sitecom router te komen dient in een Browser gezocht te worden naar http://192.168.0.1 (fabrieks standaard IP-adres).

In dit scherm kunnen vele instellingen uitgelezen en eventueel veranderd worden.
Dit heb ik te snel gedaan, nl. na DHCP geblokkeerd (stond enabeld) te hebben ook al het LAN IP-adres gewijzigd in 192.168.7.1 (stond op 192.168.0.1).
Dit laatste was onverstandig: ik kan/weet niet opnieuw in het configuratie scherm te komen!!

Aanleiding was het artikel “tweederouter.htm” in Ubuntu Linux Computer tips.

Daarin wordt bovenstaand getal 7 voorgesteld en zelfs een oplossing beschreven via “de terminal”.
Probleem is dat ik dit niet volledig begrijp: hoe de “Network manager” negeren en “de verbinding te verbreken”? Kan/moet deze actie in terminal of grafisch GUI?

Tik in terminal “sudo ifconfig eth0 192.168.7.104./24”
Mijn 3e vraag: zover ik begrijp wordt d.m.v ifconfig “iets” ingesteld, maar wat?
Is etho de ethernet verbinding van de pc en poort 24 is me ook nog duidelijk.
Ook 192.168.7 is overeenkomstig bovenstaande, maar waarom staat er 104 in het IP-adres? Wat is dat, is het een willekeurig getal of juist een relatie met poort nummer 24?

Tenslotte maakt sudo het een gevaarlijke opdracht, waardoor ik wellicht in nog zwaarder weer verzeil, vandaar mijn vraag om uitleg en advies.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Uitlezen en aansluiten 2e router onder Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/25, 01:15:31 »
Kan je die 2e router niet terugbrengen naar de winkel en vragen om een accesspoint? Dat is namelijk het soort apparaat dat je wil hebben.
Je kan evt. wel in de instellingen van de 2e router alles uitzetten zodat het een soort access point wordt, maar dat is een beetje zonde. Tevens moet je 1 aansluiting aan de LAN kant opgeven om hem aan te sluiten op je 1e router.

Offline joop905

  • Lid
Re: Uitlezen en aansluiten 2e router onder Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/25, 08:27:18 »
als de 1e 192.168.0.1 staat kan de 2e nooit op 192.168.7.1
zet die maar eens op 192.168.0.2


netwerk onder Windows, Mac of Linux is allemaal hetzelfde protocol
« Laatst bewerkt op: 2012/10/25, 08:49:00 door joop905 »

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Uitlezen en aansluiten 2e router onder Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/25, 10:38:12 »
Reactie op Joop905: inderdaad dan ziet router 1 de 2e, zal ik ook proberen.
Johan van Dijk, een apart access point is duurder tevens levert een werkende router2 weer 4 extra aansluitingen.
Reactie op beiden: lees vooral de bron:  het artikel “tweederouter.htm” in Ubuntu Linux Computer tips, waarin oplossing beschreven staat, daarover gaat mijn vraag om uitleg.

Ik vermoed, zie wel eerst mijn 1e bericht, dat de instelling (op de pc, hoe in Ubuntu te doen?) van een statisch IP adres 192.168.7.1  (dus nog steeds uitgeschakelde DHCP op roueter2) wel toegang geeft tot die router2 door deze alleen (zonder router1) op de pc aan te sluiten, is dat juist Loop905?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Uitlezen en aansluiten 2e router onder Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/25, 11:29:01 »
Je moet op je computer niets aanpassen.
Een aantal dingen die je op de 2e router aan moet passen:
Zet de DHCP server uit.
Verander het IP adres naar 192.168.1.253 (of een ander laatste nummer wat niet door de 1e router via DHCP uitgedeeld wordt).

Vervolgens trek je een kabel van 1 van de LAN poorten van router 1 naar 1 van de LAN poorten van router 2.
De WAN poort van router 2 blijft dus leeg.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Uitlezen en aansluiten 2e router onder Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/25, 13:26:03 »
Dank aan Johan van Dijk:
Merkwaardig IP adres van de eerste router (Speedtouch 780WL) is 192.168.1.254 (ik vind het een raar adres, meestal eindigt dat met het getal 1). Je voorstel 192.168.1.153 kan ik niet dus beoordelen.
Mijn probleem is echter dat ikniets kan veranderen op router2, omdat ik helaas geen toegang naar de betreffende router2 (Sitecom WL-341). Hoe die toegang wel krijgen is dus de vraag

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Uitlezen en aansluiten 2e router onder Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/25, 15:22:00 »
Je moet een computer aansluiten op 1 van de LAN poorten. Daarna kijk je in de handleiding hoe je op de webinterface komt.