Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Abiword en opslaan documenten  (gelezen 983 keer)

Offline woteb

  • Lid
Abiword en opslaan documenten
« Gepost op: 2008/01/03, 23:52:47 »
Een enkele keer gebruik ik wel eens Abiword i.p.v. OpenOffice.org. Als ik dan een bestand op wil slaan, dan is dat -standaard- .abw. Kan dat worden veranderd naar bijv. rtf...??
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Ralphius

  • Gast
Abiword en opslaan documenten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/04, 00:30:58 »
Ja hoor! Als je een tekst heb en het is de eerste keer dat je die opslaat, dan klik je op opslaan, krijg je een venster, geef het een naam en boven de OK knop onderaan kan je de extentie bepalen, o a .txt .doc .rtf en nog veel meer , als je nu een .abw'tje inleest en weer opslaat onder een andere naam moet het toch mogelijk zijn om die extentie daar dan te bepalen denk ik toch...

groet

R.

Offline woteb

  • Lid
Abiword en opslaan documenten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/04, 08:58:30 »
Ja, dat weet ik, maar hoe kan ik Abiword instellen zodat Abiword automatisch (dus ook nieuwe documenten) als .rtf op slaat? Ik stel deze vraag, omdat ik hier en daar Windowsgebruikers van een Ubuntu installatie voorzie en ze dan ook met Abiword vertrouwd wil maken. Dan moet Abiword ook standaard iets anders dan .abw op gaan slaan. Nu moeten de nieuwelingen iedere keer bij een nieuw document extra handelingen gaan verrichten.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Abiword en opslaan documenten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/04, 10:09:13 »
Misschien moet je een template instellen. Voor zover ik kan zien, komt er standaard geen user "normal" template.  Ik heb geen geduld genoeg om te zoeken naar het eventuele system "normal" template.  Dat zou moeten zitten "in the directory where AbiSuite is installed", maar dat is dus /bin en met zijn bijna 3000 ingangen laadt die te traag  in Nautilus... Je kan in elk geval die van de gebruiker "maken":
http://file:///usr/share/AbiSuite-2.4/AbiWord/help/en-US/howto/howtonormaltemplate.html
(Vermoedelijk werkt deze link wel, anders moet je vanuit de help van Abiword maar wat zoeken...)
Of je daarin nu ook kunt aangeven dat het moet gesaved worden als RTF dat is nog de vraag...
Bij de hulp van de Tools zeggen "ze" dat "Preference Schemes" nog niet geïmplementeerd is.  En IMHO valt die keuze van extensie nu net daaronder.

Edit: typo's
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...