Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wijzigen van menu's in Ubuntu 11.04  (gelezen 599 keer)

Offline vragen

  • Lid
Wijzigen van menu's in Ubuntu 11.04
« Gepost op: 2012/04/20, 10:58:45 »
Aan de linkerkant van mijn bureau zie ik allemaal pictogrammen zoals tekstverwerking e.d. Ik mis het oude menustructuur van Ubuntu. Gewoon net als Windows XP een knopje met daarop alle programma's die ik wil opstarten. Via menu zoeken naar welke programma je wilt opstarten werkt niet goed. Zo zocht ik start up manager maar die vind hij dan vervolgens niet. Is er ook een manier om het weer naar de oude menu structuur te kunnen brengen van Ubuntu?

Re: Wijzigen van menu's in Ubuntu 11.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/20, 11:14:42 »
Tuurlijk vindt hij start up manager niet want dat heet Opstartmanager in het Nederlands en Startup Manager in het Engels.
En de oude menusctructuur lijkt toaal niet op die van XP.

Maar je kunt uitloggen, dan op het inlogscherm kiezen voor Sessie --> Ubuntu Classic (of GNOME Classic) en dan kom je in de oude omgeving terecht.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wijzigen van menu's in Ubuntu 11.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/20, 11:24:55 »
Je kunt ook een indicator toevoegen waarmee je binnen de Unity-omgeving, je klassieke menu kunt gebruiken:
http://ubuntuinthewild.blogspot.com/2011/12/ubuntu-classic-menu-indicator.html

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wijzigen van menu's in Ubuntu 11.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/20, 11:25:16 »
Met het nieuwe systeem werkt het inderdaad anders. In de Unity "Dash" (klik op de knop links boven met Ubuntu logo, of druk op de Windows toets (de "super" toets)) kan je ook min of meer bladeren via 'More aps". Via "Filter results" tover je de oude categorieën tevoorschijn, zodat je per categorie kan verkennen wat je op je systeem hebt.

De filosofie van Unity is dat je bij je dagelijkse werkzaamheden niet niet continu door een menu wil zoeken om je applicaties te starten. De meest gebruikte plaats je, onmiddellijk beschikbaar, op de launcher. Een programma dat je maar nu en dan eens gebruikt, vind je veel efficienter via zoeken. Je hoeft de exacte naam van het programma niet te kennen. Als ik (in de Engelstalige versie) "docu" typ, dan verschijnt Writer al, samen met andere programma's om met documenten te werken, zoals de Evince viewer. Tenslotten blijft er - nog steeds - de doorklikmogelijkheid, hoewel die "verder" zit dan voorheen. Maar die gebruik je maar sporadisch, als je eens wat tijd hebt en wil verkennen welke software er allemaal beschikbaar is op je computer.

Wen je er niet aan, en wil je er niet aan wennen, dan kan je in elke Ubuntu versie veranderen van desktopomgeving: elke Ubuntu versie biedt ook de "klassieke" werkomgeving aan, waar je weer onder meer je vertrouwde menu hebt. Ook in verdere Ubuntu edities wordt die verder ondersteund. De "oude" omgeving is alleen niet meer standaard. Wil je die verder gebruiken, dan blijft dit perfect mogelijk.

Offline vragen

  • Lid
Re: Wijzigen van menu's in Ubuntu 11.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/21, 00:26:54 »
Oke, ik had ook gezocht op start maar dan pakte hij ook al niets. Misschien dat de gedachtegang die hier aan verbonden zit me wel veranderd  O0