Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ethernet controller aanpassen  (gelezen 680 keer)

Bolletje47

  • Gast
ethernet controller aanpassen
« Gepost op: 2009/06/03, 01:11:21 »
Beste mensen,

Zojuist begonnen met Ubuntu. Maar het internet is niet bereikbaar. Dat komt omdat de UTP kabel tussen computer en router vrij lang is. Wanneer de snelheid van de ethernetkaart op automatisch staat geeft internet geen sjoege. Wanneer ik de snelheid verlaag naar 10 Full Duplex, werkt het als een zonnetje. Onder Windows is kan ik die instelling wel vinden. Maar waar zit ie nou in Ubuntu?
Wie helpt me uit de brand?
Alvast bedankt.

Bolletje47

Offline track

  • Lid
Re: ethernet controller aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/03, 02:42:23 »
Hoi Bolletje,

welkom op het forum !

Normaal zou ik geen problemen met een "langere" kabel verwachten, want die mag (ook bij 100 mbit) best 180 m lang zijn ...
Pas daarboven heb je een "lange kabel".  Misschien heb je een kabel die niet helemaal aan de spec voldoet, of je hebt
het niet goed aangesloten.  (dus raadt ik je aan dat een keer te bekijken ! )

Maar goed, als workaround wil je de snelheid van de kaart omlaag zetten.  De toverspreuk hiervoor is
sudo  ethtool -s  ethx  speed  10(in de terminal) en uitleg vind je per man ethtool of op  http://linux.die.net/man/8/ethtool .

Vriendelijke groet,

track

Re: ethernet controller aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/03, 12:13:36 »
Denk idd ook niet dat dit aan de kabel ligt, Vermits ?

Het geen CAT5 kabel is,
of
De kabel loopt langs trafo's of adapters waar sterke magnetische velden hangen.

Maar meestal is het de NIC kaart zelf.
Meeste kaartjes kunnen geen hoge snelheden aan, denk aan prijs / prestatie.

En omdat windows altijd al langzaam is, ook al stel je hem snel in merk je dit niet zo snel.

Linux trekt daarentegen altijd het onderste uit de kan (geen beperkingen) wat netwerken betreft en dus kan je hier tegenaan lopen.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D