Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Server benaderen vanuit MacBook - probleem met verdwijnende mappen  (gelezen 876 keer)

Hi, ik heb enkele weken geleden een thuisservertje in elkaar gezet met Ubuntu Server 12.04 erop. In de home-directory zie ik mijn usermap staan "leonard".  Om vanuit mijn MacBook verbinding te kunnen maken met deze map heb ik Netatalk geinstalleerd. Het leek goed te werken maar... nu heb ik iets bizars wat ik niet begrijp. Ik zal de gevolgde stappen uiteenzetten zodat het helder wordt...

1. Ik start de server maar log NIET in.

2. Vanuit mijn Mac zie ik de home-directory op de server staan. In de Netatalk-instellingen heet die map "Leonard on Server". In deze map heb ik enkele submappen neergezet. o.a. "Films" met daarin ruim 350 GB aan films. Die kan ik ook op de Mac afspelen.

3. Nu log op de server in (met toetsenbord / scherm op de server aangesloten of via een terminal op de Mac via ssh)

4. Ineens zie ik vanuit mijn Mac die map "Films" niet mee, maar wel andere mappen die ik er zelf ook heb neergezet.

Ik wordt helemaal gek (weet ik, niet doen) omdat ik niet begrijp hoe dit in elkaar zit. Waarom zie ik vanuit mijn Mac, afhankelijk van het al dan niet ingelogd zijn op de server, andere bestanden?

Dank voor elk woord dat me dichter bij de oplossing brengt!

Leonard
« Laatst bewerkt op: 2012/07/18, 17:10:16 door Leonard1970 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Heb je toevallig bij het installeren gekozen om de home directory te versleutelen?
Zo ja. dan is dat de oorzaak.

Hmm, volgens mij wel, maar ben er niet zeker van. Hoe kan ik dat vaststellen?

Ervan uitgaand dat dit inderdaad het geval is: als ik ingelogd ben word mijn directory gedecrypt en kan ik alles lezen. Vraag: waar staat dan die map "Films"  die ik wél kan zien als ik niet ingelogd ben?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Hmm, volgens mij wel, maar ben er niet zeker van. Hoe kan ik dat vaststellen?
Voer het commando "mount" uit op de server.
Dan zie je als het goed is meerdere regels, en 1 daarvan lijkt op dit:
/home/leonard/.Private on /home/leonard type ecryptfs (ecryptfs_sig=...)
Als alternatief kan je ook niet inloggen op de server, en vanuit de Mac in je home map kijken of je een map ".Private" ziet. Hiervoor moet je waarschijnlijk op je mac ergens instellen dat je ook verborgen bestanden wil zien.

Citaat
Ervan uitgaand dat dit inderdaad het geval is: als ik ingelogd ben word mijn directory gedecrypt en kan ik alles lezen. Vraag: waar staat dan die map "Films"  die ik wél kan zien als ik niet ingelogd ben?
Die map Films wordt onzichtbaar, omdat de ontsleutelde data "eroverheen gezet" wordt.  Tussen aanhalingstekens, want de data wordt niet overschreven, alleen zie je het niet meer omdat de volledige inhoud van je versleutelde home vervangen wordt door de ontsleutelde data.

Om terug te keren naar een onversleutelde home kan je deze link gebruiken: http://virtually-a-machine.blogspot.nl/2010/08/howto-disable-ecryptfs.html

Een alternatieve manier: https://help.ubuntu.com/community/EncryptedPrivateDirectory#How_to_Remove_an_Encrypted_Private_Directory_Setup
Let bij deze manier wel op dat je je bestanden goed backupt, of in ieder geval verplaatst naar een map die volledig buiten je home zit.

Bedankt voor je heldere uitleg, hiermee kan ik het oplossen. Dank!