Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aankoppelen cd/dvdspeler  (gelezen 1648 keer)

Martin Franssen

  • Gast
Aankoppelen cd/dvdspeler
« Gepost op: 2011/12/19, 10:35:15 »
Om te beginnen: ik ben een leek op pc gebied. Dus als u een tip heeft: graag zo eenvoudig mogelijke uitleg!
Op mijn pc zit ubuntu 10.04.
IK heb wat zitten rommelen met een paar 'mount'- programma's om onder ubuntu,  windows-bestanden te kunnen openen.
Uiteindelijk heb ik die programma's weer verwijderd .
Het betreft gmount / acetoneiso en nog een, waarvan ik de naam vergeten ben.
Zoals gezegd heb ik die programma's weer verwijderd, met het resultaat, dat ik nu geen audio cd's  meer kan afspelen.
Nb: de speler wordt wel herkend, want hij verschijnt wel in het menu 'locaties'.

Bericht: "fout bij aankoppelen audio cd"  - "locatie is niet aankoppelbaar".

Wie heeft een tip om mijn cd-speler weer aan de praat te krijgen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Aankoppelen cd/dvdspeler
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/19, 11:17:45 »
Om te beginnen: ik ben een leek op pc gebied. Dus als u een tip heeft: graag zo eenvoudig mogelijke uitleg!
IK heb wat zitten rommelen

Rommelen is leuk, want daar leer je van.... Maar voor een beginner is in dit soort situaties, een schone herinstallatie vaak de kortste klap. Want probeer als beginner maar eens te achterhalen wat er beschadigd is....

Kost je twee uur (half uur installeren, anderhalf uur afwerken), maar dan heb je ook alles weer in orde:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Aankoppelen cd/dvdspeler
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/19, 11:37:50 »
Of nog mooier, probeer een testbakkie op de kop te tikken (lees: oudere pc voor weinig). Dan kan je alles doen wat je wilt, als het fout gaat maakt het toch niet uit.

+1

Proefbakken en productiebakken scheiden is het beste.  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Aankoppelen cd/dvdspeler
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/19, 12:56:40 »
Ja, dat is zo. Maar als je ook 2 accounts aanmaakt, kan je net zoveel rommelen als je wilt.
Alleen binnen je account dan wel. Als je rommelt met beheerdersbevoegdheden, dan loopt het natuurlijk wel fout.

Experimenteren = best op afzonderlijke bakjes, of toch ten minste op een afzonderlijke partitie.

Martin Franssen

  • Gast
Re: Aankoppelen cd/dvdspeler
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/19, 13:44:16 »
Hoe kan ik de grub herstellen?
In dit verband ook van belang (geloof ik):  hoe te ontdekken waar de opstartbestanden zich bevinden?

Offline tigger

  • Lid
Re: Aankoppelen cd/dvdspeler
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/19, 18:38:59 »
Een test-pc is een mooie optie, maar niet voor iedereen even praktisch (denk aan ruimte voor pc/monitor etc) Wil je rommelen/leren/testen/etc, denk dan ook eens aan virtualisatie.... Daar zijn voldoende opties voor: kvm, virtual box, vmware, etc. Sommigen zitten in de repo's (synaptic), sommigen niet.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA