Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Feisty op laptop dual boot  (gelezen 657 keer)

Offline jw

  • Lid
Feisty op laptop dual boot
« Gepost op: 2007/04/23, 10:14:59 »
Hallo allen.

Heb op een oude Compaq Armada E500 laptop een dual boot gezet, 900Mhz/128mB. Win2k en eerst Kubuntu, maar dat werktte erg traag. Daarna heb ik er Ubuntu 7.04 op gezet.

*Nou Ubuntu werkt redelijk, maar als ik 2 toepassingen open zet gaat het grafisch nogal moeizaam, het scherm laadt erg langzaam. Ik heb het aantal bureaubladen maar gereduceerd naar drie, 4 stuks is echt te veel. Verschillende vensters in de browser: het duurt een minuut om ze weg te klikken, het loopt bijna vast.

*7.04 heeft een foutje in de vertaling, toepassingen e.d. is in engels, klik ik dat aan krijg ik de vervolgmenu's wel in het nederlands. De overhand is engels in allerlei programma's Iemand deze ervaring ook?

*Ik kan Epiphany browser niet installeren, hij geeft aan omdat het i386 is, of omdat de ontwikkelaar het zo beslist heeft. Vreemd, de desktop is ook 386 (maar dan versie 6.06) en daar heb ik gewoon Epiphany bij gezet)

Als poging laptop sneller te maken heb ik al 2X een setje 256mB rams geprobeert, maar Compaq is nogal zeikerig met geheugen: alleen eigen merk svp. Moet dure speciale ram's in.

Vreemd dat de 900mHz laptop zo langzaam werkt, want ik heb op 616Mhz/512mb desktop ubuntu 6.06, en die draait prima, daar kan ik alles openzetten, Gimp, openoffice, ephiphany, mail, en als een speer heen en weer klikken/scrollen op de bureaubladen. Deze lijkt wel een 2Ghz ipv 616Mhz!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Feisty op laptop dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/23, 10:57:47 »
beter is xubuntu voor je lap.
1 het is top!
2 het vergt niet zo veel van je systeem
3 alles zal soepeler draaien.

Offline jw

  • Lid
Feisty op laptop dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/23, 18:58:06 »
Hoi leoqant

Ja dat kan, ik ben al een beetje bekend met Xubuntu, heb een 400Mhz bak met weinig ram er een keer mee voorzien.
Alleen moet je in xubuntu veel zelf veranderen, ubuntu is gebruiksvriendelijker.
Voorbeeld: ik heb op de xubuntu pc een ander scherm aangesloten: geen beeld. Ik moet dan in een terminal voor het opstarten de resoluties instellen, ingewikkeld. Verder zijn in xub de schijven niet standaard gemount, ik moest elke schijf eerst mounten, en de andere deed het dan weer niet, dus ingewikkeld. Dit is toch jammer, ik ben zo langzamerhand linux-gek geworden door ubuntu, maar voor xubuntu moet je veel meer in je mars hebben/uitzoeken.
Wat dat betreft is puppy linux een perfect os'je, alleen weer net iets te simpel voor die laptop (2 keer de browser opstarten? no way)