Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en debian in dualboot met LVM en encryptie  (gelezen 243 keer)

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Ubuntu en debian in dualboot met LVM en encryptie
« Gepost op: 2017/04/26, 18:01:18 »
Hallo allemaal,

Een hele mond vol. Maar omdat ik een nieuwe laptop voor mijn werk heb wil ik graag een dualboot installatie doen met Debian en natuurlijk Ubuntu. Daarnaast wil ik graag een shared partitie voor data en wil ik per se dat alle volumes encrypted zijn. Het gaat om een laptop met 180gb ssd.

Omdat ik niet zeker weet of ik per partitie genoeg ruimte heb en graag vrij ben in het schuiven tussen partities wilde ik LVM gebruiken. Ik heb hier een beetje ervaring mee op server niveau maar nog niet om daadwerkelijk partities te delen. Vandaar mijn vraag. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij misschien van tips kan voorzien?

Ik heb de volgende layout voor ogen (de groottes zijn schattingen):
/boot 1gb op /dev/sda1 (voor debian en ubuntu)
/lvm 160gb op /dev/sda2 Encrypted!?

/dev/vg-map/swap 8gb
/dev/vg-map/ubuntu 20gb
/dev/vg-map/debian 20gb
/dev/vg-map/shared-data 110gb

Mijn vragen:
Is het mogelijk om via LVM de hele schijf in één keer te encrypten met LUKS of moet dat per LV (logical volume)? Bij een standaard Ubuntu installatie kan dat wel, maar geldt dat ook bij dualboot?
Is het mogelijk om de verschillende LV's elkaar te laten benaderen als de hele sda2 encrypted is? En hoe stel ik dit handig in vanaf een gui installatie? Of gewoon Ubuntu installeren met LVM en encryptie en later deze partities schalen en debian installeren?
Heel wat vragen, ik hoop dat iemand die ervaring heeft me verder kan helpen. :) Alvast bedankt!