Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren 12.04 (over 10.04) gaat helemaal goed en sterft dan een stille dood  (gelezen 1473 keer)

Na twee jaar 10.04 tot grote tevredenheid gebruikt te hebben, vond ik het tijd worden voor iets nieuws.
12.04 iso gedownload en op een DVD gebrand.

De BIOS tracht default altijd van de DVD te starten, dus dat behoefde geen wijziging.
12.04 begon en vertelde dat 10.04 er stond en ik kreeg de keus [ vervangen | er bij zetten]. Ik koos vervangen en de hele schijf gebruiken.
Dat liep een drie uur en toen draaide 12.04.

Gelukkig heb ik alles in "the cloud" van Google. Na install van Google Chrome werkte alles weer als vanouds.

Daar komt "updatebeheer" vragen of hij mag gaan bijwerken. Natuurlijk mag dat. Dus updatebeheer gaat aan het werk. EINDE van de pret...

Harde schijf om zeep... Boot van de DVD werkt totdat op de HD /dev/sda/ geschreven moet worden. ERROR.

Vraag: hoe los ik dit op??
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Edje29b6

  • Lid
Start op van dvd ,ubuntu proberen,als deze geladen is verwijder dan met gparted alles ,zal bij jou één partitie zijn,zo doe je dat
https://sites.google.com/site/edjesportaal/gparted,als je dat gedaan hebt installeer dan ubuntu opnieuw.
Zo zou het dan moeten lukken.

Edje bedankt! Dat verhaal snap ik.
Morgen uitvoeren.
Gparted is deel van "Ubuntu uitproberen"?
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Ja, GParted is een standaardprogramma van de Live CD aka Ubuntu uitproberen :)

Offline Dave

  • Lid
tsja als je HD om zeep is helpt dat allemaal niet meer.
Installeren op een andere schijf en zien of er nog data te redden is of natuurlijk van een backup.

Hi Dave,
De HD is niet om zeep geholpen maar z'n /dev/sda/ is na de activiteiten van "updatebeheer" niet meer te vinden... Het lijkt Windows wel...
Gelukkig heb ik nóg een PC op 10.04 draaien. En die laat ik maar even met rust...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Controleer met Disk Utility vanaf de live-cd de gezondheid van de harde schijf. Kijk of er slechte sectoren zijn.

@cumulus007: ook dat ga ik doen! Kijken of ik dat op de "live cd" kan vinden...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

@allen: als de live cd draait en met z'n werk begonnen is, komt de keus Nederlands en [proberen | vervangen]. Hoe "breek" ik hieruit en kan ik de schijfcontrole gaan draaien??
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Proberen zonder installeren of iets van die strekking.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

OK, de DVD draait. 12.04 staat op  het scherm.
Waar is Systeem?
Waar is Locaties?
Waar is Toepassingen?
Waar is Help?
Waar is Schijfcontrole?
Gelukkig draait op de laptop 10.04 nog...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Waar is Systeem?
Waar is Locaties?
Waar is Toepassingen?
Waar is Help?
Waar is Schijfcontrole?
Gelukkig draait op de laptop 10.04 nog...
Zo te lezen heb je Unity, de "nieuwe" desktop van Ubuntu, en die is anders dan de "oude" Gnome.
je kunt de nieuwe Gnome installeren, door gnome-session-fallback te installeren, dan lijkt het weer op de oude omgeving.
Op dit forum lopen diverse onderwerpen over de desktop.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

@Ron, ik wil graag iets nieuws installeren maar ik kan niet eens synaptics vinden...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

@Ron, ik wil graag iets nieuws installeren maar ik kan niet eens synaptics vinden...

Synaptic is niet meer standaard sinds 12.04 Je kunt wel Synaptic nog installeren, maar het Ubuntu Softwarecentrum voldoet nu ook prima. Als je iets zoekt in het Softwarecentrum en je klikt linksonder op "X technische items tonen" dan krijg je de pakketweergave a la Synaptic.

@Ron: Leuk dat je even de fallback promoot, maar je weet niet eens of de TS geen Unity wil. Misschien als we even de vragen zouden beantwoorden, dat de TS gemakkelijker aan de slag kan en dat die hele fallback dus nog niet eens ter sprake hoeft te komen. Daarbij zou ik geen andere omgeving op een Live CD installeren...
« Laatst bewerkt op: 2012/07/14, 12:04:55 door Vistaus »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Daarbij zou ik geen andere omgeving op een Live CD installeren...
Nu had ik de indruk, dat het al geïnstalleerd was .........
Wanneer iemand zijn weg niet kan vinden in Unity, dan hoop ik, dat hij een computer heeft, die van USB kan booten.
Dan is het n.l. simpel, om gewoon een paar alternatieven te proberen, elke desktop heeft tenslotte zijn eigen voor- en nadelen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jolo

  • Lid
Ook ik denk zoals Vistaus, dat de TS de Live CD aan het draaien is. Het was toch de bedoeling zijn harde schijf te testen, voordat een volgende Ubuntu installatie geprobeerd zou worden.

Dat gaat als volgt. Druk op één van de Windows logo toetsen, zodat erin het zoekveld het woord schijf kan worden getypt. Dan verschijnt daaronder Schijfgereedschap. Nadat die applicatie via een muisklik is gestart, selecteer je de harde schijf. Bij smart-status zou moeten staan: Schijf is gezond. Eventueel kun je via het knopje Smart-gegevens een zelftest uitvoeren. De korte test is daarbij aan te raden. De andere twee tests kunnen heel lang gaan duren.


Nog even iets anders. Gebruikelijk is het beter pas over te stappen van 10.04.4 LTS naar de volgende LTS versie, bij de eerste puntuitgave 12.04.1 die op 23 augustus wordt uitgebracht. Want Ubuntu 12.04 die 26 april van dit jaar werd uitgebracht, is meer bedoeld voor de ervaren Linux gebruikers. Dit in verband met de bugs.       
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Wout55

  • Lid
Nog een tip. Ik maak altijd een schone installatie maar per definitie op een nieuwe partitie. Je hebt hooguit 10 Gb nodig en je hebt altijd nog iets om op terug te vallen mocht er iets mis gaan.  Als alles dan goed werkt kan je de oude partitie alsnog opruimen of leeg maken voor toekomstig gebruik. Overigens vind ik 3 uur wel heeel erg lang voor een installatie. Ik ben hier, ook op oudere machines hooguit een klein uurtje bezig.

@Wout55: ja, het duurt wel erg lang;
ik zie de DVD-speler regematig draaien;
maar ik breek de installatie nu maar af...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

@allen:
intallatie 12.04 opnieuw gestart
boot van de DVD 12.04 LTS i386
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

@allen:
15:00 installatie 12.04 gereed
Google Chrome geïnstalleerd om in de cloud te werken
updatebeheer ging aan het werk voor 10 minuten
daarna blies 12.04 zichzelf op en GRUB is zoek
ik houd er nu echt mee op...

voorlopig gaat 10.04 weer terug op de Ubuntu desktop...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Grub is standaard niet zichtbaar.

einde discussie, bedankt voor het meedenken!
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline jolo

  • Lid
15:00 installatie 12.04 gereed
Bedoel je daarmee dat je de Ubuntu 12.04 installatie met succes hebt kunnen voltooien. En dat je na de vereiste reboot met succes hebt kunnen inloggen.
updatebeheer ging aan het werk voor 10 minuten
daarna blies 12.04 zichzelf op en GRUB is zoek
Toch niet tijdens het updaten? Of ging dat zonder fouten, en ging het mis na de eveneens vereiste reboot. Dan heeft je pc wellicht een probleem met de laatste kernel versie.

Eventueel zou je tijdens het opstarten van je pc na de bios meldingen, kunnen drukken op de Shift of Esc knop, om het grub menu te tonen. Dan selecteer je via previous kernels een oudere kernel versie.

Of je wacht zoals ik al eerder aangaf, op de eerste puntuitgave Ubuntu 12.04.1.

Volledigheidshalve zou je nog wel kunnen vermelden, om welk model MSI pc het gaat. Omdat je de i386 versie probeerde te installeren, gaat het waarschijnlijk om een overjarige pc. Want de amd64 versie wordt toch al geruime tijd ondersteund.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

einde discussie, bedankt voor het meedenken!
Dick

Ik geef alleen aan dat Grub standaard niet zictbaar is zodat anderen die dit topic vinden en tegen hetzelfde aanlopen dat die ook meteen lezen dat Grub standaard niet zichtbaar is.