Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe partitie aanmaken  (gelezen 1856 keer)

Offline gregory

  • Lid
Nieuwe partitie aanmaken
« Gepost op: 2009/09/29, 20:26:34 »
Ik heb een probleem tijdens de installatie van ubuntu naast windows, ik volg de volgende handleiding van de Nederlandse ubuntu-site:
"Installeren met Desktop CD"
"Ubuntu 8.04 LTS (Hardy Heron) installeren met aparte home-partitie en Windows XP"

Ik zit vast bij "Nieuwe partitie aanmaken" (alle stappen daarvoor zijn vlot verlopen): ik zie wel /dev/sda en /dev/sda1 staan, maar niet vrije ruimte. Hierdoor kan ik dus geen nieuwe partitie aanmaken... Iemand een oplossing?

Re: Nieuwe partitie aanmaken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/29, 20:34:29 »
Op de live cd staat onder Systeem>Beheer het programma gparted, hiermee kan je de schijf indelen, partities verkleinen/vergroten etc.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline gregory

  • Lid
Re: Nieuwe partitie aanmaken
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/29, 21:12:45 »
Op de live cd staat onder Systeem>Beheer het programma gparted, hiermee kan je de schijf indelen, partities verkleinen/vergroten etc.

Bedoel je dan Systeem in ubuntu zelf? Want hier kan ik nog niet aan, ik ben namelijk juist begonnen me de installatie vanaf de CD via http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualbootHardy
Ik moet dus partities kunnen aanmaken vooraleer ik aan Systeem>Beheer kan...

Offline joop905

  • Lid
Re: Nieuwe partitie aanmaken
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/29, 21:15:52 »
Welkom
sorry foutje

grj

Re: Nieuwe partitie aanmaken
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/29, 21:36:41 »
Citaat van: Gijsbert link=tlspciopic=46439.msg484380#msg484380 date=1254249269
Op de live cd staat onder Systeem>Beheer het programma gparted, hiermee kan je de schijf indelen, partities verkleinen/vergroten etc.

Bedoel je dan Systeem in ubuntu zelf? Want hier kan ik nog niet aan, ik ben namelijk juist begonnen me de installatie vanaf de CD via http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualbootHardy
Ik moet dus partities kunnen aanmaken vooraleer ik aan Systeem>Beheer kan...
Bij het tweede plaatje wordt de Windows partitie kleiner gemaakt van 34348 MB naar 16384 MB,  dat doe je met de kleine pijltjes naast het getal. ntfs invullen en /media/windows, absoluut niet het hokje aanvinken van formatteren. Dan op OK drukken, dan op het volgende plaatje op Verder drukken. En verder. Mocht je er alsnog niet uitkomen, schrijf je maar.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline gregory

  • Lid
Re: Nieuwe partitie aanmaken
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/29, 21:51:44 »
Citaat van: Gijsbert link=tlspciopic=46439.msg484380#msg484380 date=1254249269

Bij het tweede plaatje wordt de Windows partitie kleiner gemaakt van 34348 MB naar 16384 MB,  dat doe je met de kleine pijltjes naast het getal. ntfs invullen en /media/windows, absoluut niet het hokje aanvinken van formatteren. Dan op OK drukken, dan op het volgende plaatje op Verder drukken. En verder. Mocht je er alsnog niet uitkomen, schrijf je maar.
[/quote]

Ik wil niet moeilijk doen, maar toch ga ik het doen, sorry ;)
OK dit is geen probleem, maar de volgende stap loopt mis. Nu moet de "root" partitie aangemaakt worden en daarvoor moet ik op vrije ruimte klikken en vervolgens op Nieuwe partitie (zie volgende plaatjes). Het probleem is nu juist dat er geen vrije ruimte staat bij mij op het scherm en ik er dus ook niet op kan klikken.

Re: Nieuwe partitie aanmaken
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/29, 22:18:20 »
Je doet niet moeilijk hoor. De Windows partitie heb je nu kleiner gemaakt, dan moet je toch een schermpje met vrije ruimte krijgen. Als dit niet zo is zou ik toch de Ubuntu live cd opstarten, tot het bureablad. Hier kies je Systeem>Beheer>Gparted of partitiebeheerder. Nu kan je eerst de Windowspartitie kleiner maken, hierna kan je op de vrij gekomen ruimte alvast de partities voor linux indelen. Als je dit hebt gedaan kam je de installatie opstarten, je kiest weer voor handmatig en bedel je de partitie toe aan een swap en een / en eventueel een /home als je deze wilt, hoeft niet speciaal.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline gregory

  • Lid
[OPGELOST]Nieuwe partitie aanmaken
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/30, 19:21:57 »
Citaat van: Gijsbert link=tlspciopic=46439.msg484380#msg484380 date=1254249269

Bij het tweede plaatje wordt de Windows partitie kleiner gemaakt van 34348 MB naar 16384 MB,  dat doe je met de kleine pijltjes naast het getal. ntfs invullen en /media/windows, absoluut niet het hokje aanvinken van formatteren. Dan op OK drukken, dan op het volgende plaatje op Verder drukken. En verder. Mocht je er alsnog niet uitkomen, schrijf je maar.

Ok mijn probleem is opgelost, Ubuntu draait :). Ik heb alles nog eens overgedaan zoals je gezegd hebt (in citaat hierboven) en nu kwam vrije ruimte wel tevoorschijn. Bedankt!