Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos netwerk installeren lukt niet (Speedtouch 121g)  (gelezen 1895 keer)

Zoufiax

  • Gast
Draadloos netwerk installeren lukt niet (Speedtouch 121g)
« Gepost op: 2007/05/04, 00:25:52 »
Ik ben een Linux newbie, en heb Xubuntu 7.04 Feisty Fawn geinstalleerd op m'n oude Dell laptop. Ik wil een draadloze netwerkadapter aan de praat krijgen, de SpeedTouch 121g. Ik ben nu een hele avond aan het tobben geweest, en ben nu zo ver dat ik in Wifi Radar mijn netwerk zie, en dat van een aantal buren. Maar ik kan niet verbinden met mijn netwerk, want ik krijg geen connect knop in Wifi Radar. Ik kan het profiel van mijn netwerk dat automatisch verschijnt niet bewerken. Als ik een nieuw profiel aanmaak met als naam de naam van mijn netwerk, zegt-ie dat er al een profiel is met die naam, logisch, maar dit kan ik dus niet bewerken.

Om de 121g aan de praat te krijgen heb ik de Windows drivers geinstalleerd met ndis-wrapper. Dat lijkt dus te zijn gelukt omdat ik anders die draadloze netwerken in de buurt niet had kunnen zien.

Ik gebruik WPA-security, en vraag me af of dat wel helemaal lekker ondersteund wordt door Xubuntu / Wifi Radar / Network Manager. (Network Manager heet gewoon Network in het applications menu).

Bij de netwerk manager staat er nu een wired en een unwired verbinding. Die wired doet het gewoon, dus op zich heb ik wel internetverbinding maar dan alleen via de netwerkkabel.

Ik hoop dat er hier iemand is die me kan vertellen hoe ik nu verder moet want ik heb geen idee meer.

Offline diskmusic

  • Lid
Draadloos netwerk installeren lukt niet (Speedtouch 121g)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/04, 12:35:47 »
Citaat van: smokey
Bedankt voor jullie reactie:

Ik zal hier nog even neerzetten wat ik heb gedaan om het e.e.a. werkend te krijgen, incl. wpa beveilging:
Voor de duidelijkheid, ik heb een speedtouch 716v5 router met usb adapter 121G via XS4ALL.

Allereerst het pakket "ndiswrapper-utils_1.8-0ubuntu2_i386.deb" geinstalleerd.
Deze heb ik gedownload via


Daarna de speedtoch 121G usb adapter driver gedownload via:

file "ndiswrapper-1.37.tar.gz", hierin zit een driver file, genaamd "BT4501G.inf"

Dan deze driver laden in ndiswrapper:
sudo ndiswrapper -i BT4501G.inf

sudo ndiswrapper -l (dit commando laat zien of de driver geladen is)

sudo modprobe ndiswrapper  (laden van ndiswrapper module in de kernel, denk ik, corrigeer me als hier iets anders gebeurd)

nu zou de driver actief moeten zijn, dit kun je testen door te scannen naar netwerken met:
iwlist scan

Nu kan je de instellingen van je eigen wlan instellen in /etc/network/interfaces
Zo ziet mijn config file er nu uit (behalve de waarde van wpa-ssid en wpa-psk natuurlijk: :D
=======================================================
auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
wpa-driver wext
wpa-conf managed
wpa-ssid naamvanmijnnetwerk
wpa-ap-scan 1
wpa-proto WPA
wpa-pairwise TKIP
wpa-group TKIP
wpa-key-mgmt WPA-PSK
wpa-psk abcdefghijklmnopqrstuvwxyz12345678abcdefghijklmnopqrstuvwxyz12345678
=======================================================
Als je een dhcp gebruikt, en ook WPA-PSK/TKIP, is het enige wat je moet wijzigen:
wpa-ssid naamvanmijnnetwerk
en
wpa-psk abcdefghijklmnopqrstuvwxyz12345678abcdefghijklmnopqrstuvwxyz12345678

Deze wpa-psk key kan je opvragen met het commando:
wpa_passphrase 'naamvanmijnnetwerk' 'wachtwoord-wpa-sleutel'
De uitkomst van dit commando is een 64 karakter lange code die je invult bij wpa-psk.

Hierna hoef je alleen nog je netwerk te restarten:
sudo /etc/init.d/networking restart

Om ervoor te zorgen dat je wlan actief is tijdens het opstarten gebruik je:
sudo ndiswrapper -m

Nu moet ik er alleen nog achter zien te komen waarom het zo lang duurt voordat ubuntu doorstart(3 a 4 minuten).
Ik denk dat ik ga proberen om een vast ip te gebruiken, misschien dat dit sneller gaat.
En natuurlijk ga ik die franse config tool testen.

Nu ik dit allemaal teruglees snap ik waarom ik zondag avond hoofdpijn had :lol:
Wellicht dat de manier hoe Smokey het heeft opgezet je verder helpt.

Zoufiax

  • Gast
Draadloos netwerk installeren lukt niet (Speedtouch 121g)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/06, 17:39:16 »
Bedankt voor de tip maar ik ben er niet verder mee gekomen. Het lukt me overigens wel de draadloze netwerken in de buurt te zien, inclusief dat van mezelf. Ook om de passphrase op te vragen (64 tekens lang) zoals boven beschreven. Maar verder kom ik niet. Ik heb nu de beveiliging maar even op WEP gezet, en na herstarten werkt het wel. Ik ga nu maar Ubuntu installeren, daar schijnt WPA wel normaal ondersteund te zijn, en dan kan ik later altijd nog overschakelen naar xfce.