Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 640 x 480 is max resolutie  (gelezen 1909 keer)

Jochem2911

  • Gast
640 x 480 is max resolutie
« Gepost op: 2008/06/09, 18:20:42 »
Hallo iedereen,

Ik ben een gloednieuwe gebruiker van Ubuntu en heb nog een probleem om men schermresolutie in te stellen. Ik kan de resolutie max op 640 x 480 zetten via Systeem > Voorkeuren > Schermresolutie

Ik gebruik een Nvidia 7600GS videokaart en heb via EnvyNG de driver geïnstaleerd.
En ik weet niet of dit uitmaakt, maar ik gebruik een heel oud scherm van Panasonic dat niet in de lijst staat van gekende schermen.

Alle hulp welkom en alvast bedankt.

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
640 x 480 is max resolutie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/09, 18:52:44 »
Allereerst welkom.

Ik heb dezelfde kaart.
Je moet even naar Systeem --> Beheer --> Hardware drivers
Die driver installeren.
Even herstarten als je hem geinstalleerd en actief hebt en dan zou het moeten lukken...

suc6

edit: typo
Ubuntu user#: 24352

640 x 480 is max resolutie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/09, 18:57:14 »
Wat is en oud scherm heb je een modelnr of een type of de groote in inches?, ik heb een scherm van Panasonic de E70i ook niet een van de jongste. Hiermee kan ik tot 1024x768 hij kan nog wel hoger, maar die heb ik verwijdert in mijn xorg.conf.
Kan je via Systeem>beheer> bij Nvidia X server settings komen?
Staat onder Systeem>beheer>Hardware drivers je driver geactiveerd?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline joop905

  • Lid
640 x 480 is max resolutie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/09, 19:15:05 »
Heb je het pakket nvidia-settings geïnstalleerd?
Hiermee kan je wel de resolutie, refreshrate en dergelijke goed instellen.


GrJ.

Jochem2911

  • Gast
640 x 480 is max resolutie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/09, 19:28:36 »
Ik heb de driver in Systeem --> Beheer --> Hardware drivers geïnstaleerd, maar na het heropstarten van de computer gaf ubuntu een waarschuwing omdat hij in lage graphics mode zit.

Het volgende weet ik over men scherm :
- Panasonic PanaSync/Pro 7G
- 21 inch denk ik
Ik weet dat hij hoge resoluties aankan, ik heb ook Windows staan.
Nvidia X server settings heb ik nu niet meer staan, maar ik heb er al over gelezen, ik kon daar ook niks aan de resolutie veranderen.
Ik heb momenteel wel een resolutie van 800 x 600, maar geen Visuele effecten meer.

Moest het uitmaken : Ik heb Ubuntu 8, heb ook nog een 7 liggen voor het geval dat het aan de versie ligt....

EDIT : nvidia-settings heb ik ook al geprobeerd, geen succes

Al bedankt voor de snelle reactie

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
640 x 480 is max resolutie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/09, 19:40:25 »
Voeg even via toepassingen, rechterklik toepassingen --> Menu's bewerken --> Overige --> Screens and Graphics.
Daar kun je de resolutie instellen !
Ubuntu user#: 24352

Jochem2911

  • Gast
640 x 480 is max resolutie
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/09, 19:49:16 »
Daar is de max resolutie ook 800 x 600.
Bij Graphics Card staat nu wel 'vesa - Generic VESA-compliant video cards' als driver, moet dit niet staan op de driver van nVidia GeForce 7 series, genaamd nv - nVidia Riva 128, RIVA TNT, GeForce, ... ?

EDIT : zal ik anders Ubuntu 8 even opnieuw instaleren ? Maar dan gewoon de driver selecteren en heropstarten, zonder EnvyNG te installeren ?

640 x 480 is max resolutie
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/09, 20:12:39 »
De driver moet zijn Nvidia-glx-new ik heb zelf ook een 7600GS kaart. De vesa driver is de save modus driver en daar kom je niet hoog mee met je resolutie.
Kijk eens of de nvidia-glx-new is geinstalleerd in Synaptic. Zo ja kan je hierna dit doen:
Als je het scherm van Grub krijgt, kies je voor de tweede optie dit is de recovery mode. Staat er ook bij als het goed is. Vervolgens komen er heel veel tekst regels voorbij als dit stopt krijg je een knipperend streepje. Hier type je in :
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg gevolgd door ENTER, als om een wachtwoord gevraagd type je deze in,is het zelfde waar je voor gekozen hebt als bij de installatie,gevolgd door een ENTER. Nu opent zich een scherm voor de configuratie van  de Xorg.conf. Nu alle vragen bevestigen met ENTER behalve de bij de driver, nvidia moet je kiezen, mocht je willen navigeren dat doe je met de TAB toets, iets veranderen met de SPATIEBALK. Als je klaar bent toets je de opdracht "reboot now" zonder"" anders gebeurd er niets. In het begin kan je het beste nog niets veranderen, als het dan nog niet gaat doe je alles opnieuw of je vraagt nog een keer om hulp in dit topic.

Mocht de driver niet geinstalleerd zijn installeer deze hierna een reboot als dan nog niks veranderd zie verhaal hierboven.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Jochem2911

  • Gast
640 x 480 is max resolutie
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/09, 21:37:44 »
Ik heb geprobeerd wat je uitgelegd hebt Gijs, het zag er wel een beetje anders uit dan dat je uitgelegd hebt, maar ik denk dat ik gedaan heb wat de bedoeling was. Spijtig genoeg werkte dit niet (Ubuntu ging terug naar die 'veilige grafische mode'). Ik heb versie 8 gewoon opgegeven en heb versie 7 op cd gebrand en geïnstalleerd om eens te proberen, hier werkt alles PERFECT, ik moest alleen die ene driver installeren.
Ik heb nu een resolutie van 1024 x 768, genoeg voor mij.

Iedereen bedankt voor de hulp !

Offline vanadium

  • Lid
640 x 480 is max resolutie
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/09, 23:08:49 »
Jammer om te horen dat het een probleem is met de nieuwe versie. Voor mij gaat het net stukken beter met Hardy (Ati Radeon Mobility X600), hoewel ik nooit (zelfs niet onder grafische "nightmare" versie Gutsy) resolutieproblemen heb gehad. Je doet inderdaad voorlopig best verder met 7.10. Hou evenwel de nieuwe versies in het oog: zeer waarschijnlijk lukt het op een dag wel weer.