Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB opstartschijf wissen  (gelezen 1111 keer)

Offline Miamigo

• Lid
USB opstartschijf wissen
« Gepost op: 2024/11/27, 17:05:14 »
Heb recentelijk Linux 24.04.1 LTS geinstalleerd en dat verliep prima. Ik had hiervoor een USB opstartschijf gemaakt. Nu dit allemaal gelukt is wil ik mijn opstartschijf weer wissen. Maar hoe doe ik dat. Heb al van alles geprobeerd, maar het lukt me niet. Weet iemand hiervoor een oplossing?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: USB opstartschijf wissen
« Reactie #1 Gepost op: 2024/11/27, 17:37:05 »
Met gparted is dat geen probleem.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Miamigo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/11/27, 18:42:38 »
Met Gparted lukt dit dus niet. Gparted ziet mijn USB niet.

« Reactie #3 Gepost op: 2024/11/27, 18:56:24 »
Ik heb onlangs hetzelfde meegemaakt , niet weggooien , want het lukt om alles te wissen.
Ik had op windows een usb schijf gemaakt en op de Ubuntu heb ik het kunnen klaren .
Maar welke stappen dat ik ondernomen heb weet ik niet meer .Wel ben ik er zeker 10uren
aan bezig geweest.

Offline Miamigo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2024/11/27, 22:34:42 »
Het is me gelukt. Hoe heb ik dit gedaan. Eerst plaats ik de USB in de PC. Vervolgens start ik gparted. Mijn USB zie ik nu niet in gparted. Ik zie alleen dev/sda1 en dev/sda2. Rechtsboven in geparted kan ik selecteren tussen dev/sda en dev/sdb. Dev/sdb is mijn USB. Deze selecteer ik. Nu zie ik mijn USB in gparted. Nu selecteer ik schijf/partitielabel aanmaken. Ik kies nu voor partitielabel msdos en klik op toepassen. Nu klik ik op partitie nieuw. Ik maak de partitie zo groot mogelijk en kies als bestandssysteem fat32. Vervolgens klik ik op toevoegen. Vervolgens klik ik op bewerken/alle bewerkingen uitvoeren. En het is klaar.

« Reactie #5 Gepost op: 2024/11/28, 07:11:53 »
Heb recentelijk Linux 24.04.1 LTS geinstalleerd en dat verliep prima. Ik had hiervoor een USB opstartschijf gemaakt. Nu dit allemaal gelukt is wil ik mijn opstartschijf weer wissen. Maar hoe doe ik dat. Heb al van alles geprobeerd, maar het lukt me niet. Weet iemand hiervoor een oplossing?
bedoel je geen usb stick in feite,je misleid de mensen hierin? Je hebt wel een dvd player die je via een usb poort doet werken, maar op deze manier word wel afgeraden en gebruiken ze een stick voor een installatie.
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/11/28, 09:31:38 »
Het is me gelukt. Hoe heb ik dit gedaan. Eerst plaats ik de USB in de PC. Vervolgens start ik gparted. Mijn USB zie ik nu niet in gparted. Ik zie alleen dev/sda1 en dev/sda2. Rechtsboven in geparted kan ik selecteren tussen dev/sda en dev/sdb. Dev/sdb is mijn USB. Deze selecteer ik. Nu zie ik mijn USB in gparted. Nu selecteer ik schijf/partitielabel aanmaken. Ik kies nu voor partitielabel msdos en klik op toepassen. Nu klik ik op partitie nieuw. Ik maak de partitie zo groot mogelijk en kies als bestandssysteem fat32. Vervolgens klik ik op toevoegen. Vervolgens klik ik op bewerken/alle bewerkingen uitvoeren. En het is klaar.
Mooi dat het gelukt is!!!

Offline Miamigo

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2024/11/28, 17:20:33 »
bedoel je geen usb stick in feite,je misleid de mensen hierin? Je hebt wel een dvd player die je via een usb poort doet werken, maar op deze manier word wel afgeraden en gebruiken ze een stick voor een installatie.
Ik heb het uiteraard over mijn USB stick.

« Reactie #8 Gepost op: 2024/11/28, 18:00:47 »
Steek je usb stick in een usb poort open onderaan in de werkbalk bestanden,zo,n geel envelopje (in windows noemt men dat verkenner) klik daar eens op en als het goed is,ga je links zien staan mijn computer en  daaronder apparaten en daaronder zal waarschijnlijk je usb stick staan.Klik met je rechtermuisknop op die stick en kies dan voor formateren, als je systeem deze stick echter herkend dan zal je usb stick perfect geformateerd worden, klaar voor volgende installatie of iets anders als opslag?

Offline Miamigo

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2024/11/29, 12:15:04 »
Steek je usb stick in een usb poort open onderaan in de werkbalk bestanden,zo,n geel envelopje (in windows noemt men dat verkenner) klik daar eens op en als het goed is,ga je links zien staan mijn computer en  daaronder apparaten en daaronder zal waarschijnlijk je usb stick staan.Klik met je rechtermuisknop op die stick en kies dan voor formateren, als je systeem deze stick echter herkend dan zal je usb stick perfect geformateerd worden, klaar voor volgende installatie of iets anders als opslag?
Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Ik had van een USB stick een opstartschijf gemaakt om linux te installeren. Dit had ik gedaan met Balenaetcher. Na de installatie wilde ik de USB stick weer wissen, maar dat lukte dus niet. De USB stick was beveiligd en ik kon er dus niks meer mee. Ook niet formateren zoals jij zegt. Met gparted is me dat dus gelukt.
Dus wel goed lezen waar het over gaat.

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #10 Gepost op: 2024/11/29, 13:04:37 »
Citaat

Sorry dat ik nog even een opmerking heb .
Wissen daar versta ik onder , ik ga de mappen/bestanden op de USB stick "Verwijderen / Deleten" . Formateren is voor mij een totaal andere bewerking .
Waarschijnlijk heb je Balena Etcher op een Windows PC gebruikt en je geen eigenaar was van de bestanden en mappen op de USB stick .
Ik gebruik geen windows meer , wel weet ik dat Balena Etcher overbodige software is . Windows heeft zijn eigen software aan boord om met een ISO bestand een opstartbare USB stick te maken .
Een soortgelijk topic in dit forum
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104579.0
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

« Reactie #11 Gepost op: 2024/11/29, 19:42:23 »
Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Ik had van een USB stick een opstartschijf gemaakt om linux te installeren. Dit had ik gedaan met Balenaetcher. Na de installatie wilde ik de USB stick weer wissen, maar dat lukte dus niet. De USB stick was beveiligd en ik kon er dus niks meer mee. Ook niet formateren zoals jij zegt. Met gparted is me dat dus gelukt.
Dus wel goed lezen waar het over gaat.
Wij spreken over een opstartbare usb stick en geen opstartschijf??In vervolg dan ook beter formuleren dan is er geen misverstand??En dit is het vershil tussen formateren of wissen.
Volgens de vergelijkingstabel kun je zien dat formatteren een snel proces is om een ​​schijf leeg te maken en het bestandssysteem opnieuw in te stellen. Terwijl wissen een complete manier is om de hele schijf op te ruimen, waarbij alle bestanden worden gewist.
« Laatst bewerkt op: 2024/11/29, 19:53:40 door pinokkio »

« Reactie #12 Gepost op: 2024/11/29, 20:24:03 »
Met het programma Schijven (Disks).

Zie: https://www.youtube.com/watch?v=VgUbuWU1TOA
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

« Reactie #13 Gepost op: 2024/11/30, 18:09:29 »
Dat was inderdaad een stuk gemakkelijker en sneller geweest.
Xubuntu 24.04 LTS