Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe installeer ik XP op een machine die voordien Ubuntu had  (gelezen 967 keer)

Offline johande

  • Lid
Hoe installeer ik XP op een machine die voordien Ubuntu had
« Gepost op: 2010/08/17, 12:53:15 »
Hoe installeer ik XP op een machine die voordien Ubuntu had. Ik ga van mijn PC een dual boot maken. Er staat momenteel 8.0.4 op. ik zou er dus eerst XP opzetten (daarna 10.04.1), maar had ergens gelezen dat de installatie-CD van windows, de harde schijf waar Ubuntu opstaat, niet meer zal kunnen lezen. Wat moet ik doen in zo'n geval?

dank u

Offline Bloom

  • Lid
Re: Hoe installeer ik XP op een machine die voordien Ubuntu had
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/17, 13:00:07 »
XP kent de partitietypes van Linux niet, maar dat zou verder geen probleem mogen zijn.
Zeg gewoon tegen de installatieprocedure van XP dat je de hele schijf van alle partities wil wissen en dat hij nieuwe partities mag aanmaken. Mogelijk moet je zelf de "onbekende" partities manueel wissen, maar dat kan allemaal vanuit het installatieproces van XP hoor.
Je kunt ook de live-cd van Ubuntu starten en daarmee alle partities van de harde schijf wissen. Herstart dan met de installatiecd van XP en dan treft die dus een lege schijf aan.

Offline johande

  • Lid
Re: Hoe installeer ik XP op een machine die voordien Ubuntu had
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/17, 13:03:57 »
ok bedankt, onterechte vrees dus...

Re: Hoe installeer ik XP op een machine die voordien Ubuntu had
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/17, 16:40:37 »
Wat je beter kan doen middels de live-cd of de live-cd van Gparted de HD leeg maken en op voorhand opdelen in 2 partities.
Niet formateren of iets degelijks gewoon unallocated laten.

Zodoende is de HD direct opgedeeld voor windows en Ubuntu en hoef je niet achteraf te rommelen om de bestaande partitie weer te verkleinen met alle risico's van dien.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline johande

  • Lid
Re: Hoe installeer ik XP op een machine die voordien Ubuntu had
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/17, 18:13:47 »
Wat je beter kan doen middels de live-cd of de live-cd van Gparted de HD leeg maken en op voorhand opdelen in 2 partities.

Gparted staat op de installatie cd van Ubuntu? Hoe raak ik in het Gparted gedeelte?
Ik maak hierme dus best 4 partities aan ipv 2....?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Hoe installeer ik XP op een machine die voordien Ubuntu had
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/17, 18:32:14 »
Gewoon in het menu System/Management of Systeem/Beheer, daar vind je GParted.
En je kunt natuurlijk ook tegen de installatieprocedure van XP zeggen dat hij niet de hele schijf in beslag moet nemen maar lege ruimte laten voor Ubuntu.