Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scribus  (gelezen 929 keer)

Scribus
« Gepost op: 2016/08/08, 17:55:15 »
Ik ben bezig met het maken van een online nieuwsbrief in Scribus. Nu wil ik in de teksten ook meer lezen-links aanbrengen. Dus een link naar een artikel op het internet. Hoe kan ik hiervoor een hyperlink aanbrengen in Scribus?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Scribus
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/08, 19:16:21 »
Hoi Johan,

Trek een frame op de plek waar je je link wilt hebben. Het maakt niet veel uit wat voor frame, meen ik. Doe er een rechterklik op en kies pdf-annotatie. Dan vervolgens doe je dat nog een keer en dan vind je in het rechterklikmenu een "eigenschappen van pdf-annotatie" terug. En daarin kan je dan je link kwijt.

Het mooie is hier wel, dat je de link veel breder kan maken dan een enkel stukje tekst. Je maakt je frame domweg groter.

Lukt het zo?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Scribus
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/08, 19:59:50 »
Hoi Johan,

Trek een frame op de plek waar je je link wilt hebben. Het maakt niet veel uit wat voor frame, meen ik. Doe er een rechterklik op en kies pdf-annotatie. Dan vervolgens doe je dat nog een keer en dan vind je in het rechterklikmenu een "eigenschappen van pdf-annotatie" terug. En daarin kan je dan je link kwijt.

Het mooie is hier wel, dat je de link veel breder kan maken dan een enkel stukje tekst. Je maakt je frame domweg groter.

Lukt het zo?

groet,

Just
Bedankt voor je reactie. Ik ga het uitproberen. Het gaat overigens om een hyperlink naar een artikel wat al op het internet staat, dus niet naar een pdf-bestand.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Scribus
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/08, 20:06:49 »
Hallo Johan,

Zie de bijlage voor de mogelijkheden.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Scribus
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/08, 20:22:07 »
Hallo Johan,

Zie de bijlage voor de mogelijkheden.

groet,

Just
Bedankt, maar dat had ik al ontdekt. Het lukte al naar je eerste reactie. Bij het verplaatsen van de frames pak ik met de muis niet altijd even vlot de kaders op. Een van de tekstframes heb ik nu kleiner gemaakt en naar beneden verplaatst. Nu wil ik een afbeeldingsframe daarboven plaatsen. Alleen pak ik niet direct de kaders met de  muis op.

Hallo Just,

De afbeeldingsresoluties geven nu nog foutmeldingen bij een afdrukvoorbeeld. Via afbeelding verwerken kom ik in Gimp terecht. Hoe zal ik nu de afbeeldingsgrootte gaan veranderen? op 144 dpi of op 715? Zie hiervoor de bijlage van de screendunk.


« Laatst bewerkt op: 2016/08/08, 20:43:38 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Scribus
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/08, 20:55:34 »
Hallo Johan,

De standaard voor kwaliteitsdrukwerk is 300 dpi. Voor grote afmetingen of speciale situaties kan je terug naar 200 dpi.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Scribus
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/08, 21:57:36 »
Hallo Johan,

De standaard voor kwaliteitsdrukwerk is 300 dpi. Voor grote afmetingen of speciale situaties kan je terug naar 200 dpi.

groet,

Just

Hallo Just,

Welke instelling moet ik eigenlijk hier kiezen? Punten of een andere?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Scribus
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/08, 22:26:15 »
Punten! Om precies te zijn Beeldpunten. Want men werkt in de grafische industrie nog met een oud eigen maatsysteem, punten of points: https://nl.wikipedia.org/wiki/Punt_(maat)

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Scribus
« Reactie #8 Gepost op: 2016/08/08, 22:43:24 »
Punten! Om precies te zijn Beeldpunten. Want men werkt in de grafische industrie nog met een oud eigen maatsysteem, punten of points: https://nl.wikipedia.org/wiki/Punt_(maat)

groet,

Just
Ik kies in Gimp voor afbeelding bewerken en afbeelding schalen en daarin voor de keuze in de screendunk hieronder?
Is dat correct? De preflight blijft steeds dezelfde...
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Scribus
« Reactie #9 Gepost op: 2016/08/09, 21:36:11 »
Hoi Johan,

Nee, zo doe je dat niet. Je afbeelding heeft een bepaald aantal pixels. In Scribus maak je dan je frame niet groter dan dat de verhouding pixels tot de afmeting op 300 pixels per inch uitkomt. Is je afbeelding niet groot genoeg (in pixels/dots/beeldpunten) dan moet je op zoek naar een betere afbeelding met meer beeldpunten - óf anders toch maar een kleiner frame.

Tja. Maar dat doe je dus niet in GIMP. Dat doe je rechtstreeks in Scribus.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Scribus
« Reactie #10 Gepost op: 2016/08/09, 21:55:52 »
Hoi Johan,

Nee, zo doe je dat niet. Je afbeelding heeft een bepaald aantal pixels. In Scribus maak je dan je frame niet groter dan dat de verhouding pixels tot de afmeting op 300 pixels per inch uitkomt. Is je afbeelding niet groot genoeg (in pixels/dots/beeldpunten) dan moet je op zoek naar een betere afbeelding met meer beeldpunten - óf anders toch maar een kleiner frame.

Tja. Maar dat doe je dus niet in GIMP. Dat doe je rechtstreeks in Scribus.

groet,

Just
Hoi Just,

Bedankt voor je reactie. Ik ben ook steeds vanuit Scribus via afbeelding bewerken in Gimp terecht gekomen. Het kan dus ook direct in Scribus? Bedankt voor de tip, ik ga daar beter op studeren.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com