Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren via de terminal  (gelezen 481 keer)

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
installeren via de terminal
« Gepost op: 2014/04/09, 08:21:29 »
Als ik programma's via de de terminal wil installeren den moet ik bv het volgende commando intypen: sudo apt-get install gimp. Maar als ik hetzelfde typ met chrome of chrome-webbrowser dan krijg ik te lezen dat dat pakket niet bestaat. Hoe kom ik aan de juiste commando's voor een bepaald programma?  En is het ook mogelijk om op deze manier programma's uit synaptic te installeren?
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline PKing

  • Lid
Re: installeren via de terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/09, 08:43:26 »
Ik doe altijd copy/paste van de gegeven terminal commando's, en dat werkt eigenlijk wel goed.

Het tweede deel van je vraag wil ik ook wel een antwoord op :P
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: installeren via de terminal
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/09, 08:45:56 »
Maar dat is juist mijn vraag, als ik chrome nu wil installeren, hoe weet ik dan waar en wat ik copieren moet om in de terminal te plakken?
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline PKing

  • Lid
Re: installeren via de terminal
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/09, 08:56:29 »
Je googled even op bijvoorbeeld "chrome installeren Linux" en de commando's zijn zo gevonden.

Ik maak me sterk dat Chrome niet in het softwarecentrum staat?
Maar ik ben ook maar een beginner en wil best wat leren :laugh:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: installeren via de terminal
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/09, 09:04:51 »
Chrome staat zeker in software center. maar als je het via de terminal doet gaat het veel sneller, kun je na een nieuwe installatie alle programma's die jij wenst in 1 keer installeren.

Bedankt voor je reactie, ik ga even googlen :-)
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: installeren via de terminal
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/09, 09:06:29 »
Ik maak me sterk dat Chrome niet in het softwarecentrum staat?
Ja, dat is sterk want chrome zit er niet in.
Wat dan wel: chromium = de open source-variant van chrome:

sudo apt-get install chromium-browser
http://askubuntu.com/questions/250773/how-do-i-install-chromium-from-the-command-line
http://askubuntu.com/questions/79280/how-to-install-chrome-browser-properly-via-command-line

Offline PKing

  • Lid
Re: installeren via de terminal
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/09, 09:16:37 »
Bedankt voor de info, ik zit op mijn werk dus kan het e.e.a. niet even vlug checken.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: installeren via de terminal
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/09, 09:20:53 »
Hartelijk dank voor deze reacties, ik ben alweer een hele stap verder :-)

Groet Ben.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: installeren via de terminal
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/09, 10:06:29 »
Nu wil ik op deze manier "ubuntu restricted extras" installeren, de terminal gaat aan de slag, het commando is dus goed, maar dan krijg ik ineens het volgende venster te zien. zie bijlage. Ik begrijp dat ik acoord moet gaan, maar geen idee waar ik dan op klikken moet. wie weet raad?
« Laatst bewerkt op: 2014/04/09, 10:14:34 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline PKing

  • Lid
Re: installeren via de terminal
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/09, 10:15:14 »
Even met de tab toets klikken totdat het OK veldje rood wordt dan enter doen.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: installeren via de terminal
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/09, 10:17:31 »
Oke, bedankt!!

Groet Ben
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: installeren via de terminal
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/09, 11:52:08 »
Programma's in Synaptic zijn exact dezelfde als die je via de terminal kunt installeren. Zie Synaptic als een grafisch programma voor de terminal-commando's van apt-get

Chromium staat inderdaad in het Softwarecentrum, Chrome niet. Chrome moet je via de Chrome-website ophalen. Is een deb-bestand, dubbelklikken en klaar.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: installeren via de terminal
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/09, 14:53:57 »
Programma's in Synaptic zijn exact dezelfde als die je via de terminal kunt installeren. Zie Synaptic als een grafisch programma voor de terminal-commando's van apt-get

Chromium staat inderdaad in het Softwarecentrum, Chrome niet. Chrome moet je via de Chrome-website ophalen. Is een deb-bestand, dubbelklikken en klaar.

Ik heb op een oude harde schijf even een testinstallatie gedaan en daarna via de terminal de extra programma's geinstalleerd, werkt uitstekend, werk sneller en gemakkelijker.
Verder heb ik in mijn home verborgen bestanden laten zien en daar de mappen Thunderbird en Mozilla gecopieerd en op een sticky gezet, na de nieuwe installatie heb ik diezelfde mappen verwijderd en van het sticky overgezet in mijn verborgen bestanden. Alle mail, instellingen van accaunts en Emailafressen  staan nu gelijk in Thunderbird. Dat geld ook voor de instellingen en bladwijzers van Firefox.  Een nieuwe installatie gaat steeds leuker worden:-)  Iedereen bedankt voor de hulp en tips!!  Groet Ben
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's