Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LinuxMint 18.1 geïnstalleerd nu schijf partitioneren  (gelezen 1943 keer)

Offline KeesS

  • Lid
LinuxMint 18.1 geïnstalleerd nu schijf partitioneren
« Gepost op: 2017/07/14, 19:32:57 »
Ik heb op mijn laptop "LinuxMint 18.1 cinnamon 64 bit" geïnstalleerd.
Ik heb vooraf géén partities aangemaakt, maar het programma zelf laten doen.

Op de 250 GB ssd-schijf staan nu:
/dev/sda1 = LinuxMint 18.1 = ext4 = 242 GB groot = 231 GB nog beschikbaar.
/dev/sda2 = extended partitie = 8,5 GB
/dev/sda5= Linux-swap = 8,5 GB.

Nu wil ik de partities aanpassen en een extra partitie maken voor 'opslag' . (/dev/sda1 hier voor verkleinen)
Vraag:
Kan ik dat doen met "Gparted" of  "Schijven"  vanuit LinuxMint zelf, of moet dit gedaan worden vanaf een Gparted-Live-CD ?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline koos4401

  • Lid
Re: LinuxMint 18.1 geïnstalleerd nu schijf partitioneren
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/14, 19:50:09 »
Met de live-CD want: je hebt maar één partitie met een Operating System ( nl: sda1) en dat veranderen is zagen aan de stoelpoten terwijl je op de stoel zit.
(In dit geval kan je binnen sda2 (want: Extended) wel veranderingen aan brengen, maar wen je de goede gewoonte aan om "veranderingen met Gparted" met een live-CD te doen.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: LinuxMint 18.1 geïnstalleerd nu schijf partitioneren
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/14, 20:10:47 »
Als het nog een verse install is zonder veel aanpassingen is het wellicht sneller om dat even opnieuw te doen en dan vooraf de partities aan te passen.

Offline KeesS

  • Lid
Re: LinuxMint 18.1 geïnstalleerd nu schijf partitioneren
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/14, 22:26:14 »
Met de live-CD want: je hebt maar één partitie met een Operating System ( nl: sda1) en dat veranderen is zagen aan de stoelpoten terwijl je op de stoel zit.
(In dit geval kan je binnen sda2 (want: Extended) wel veranderingen aan brengen, maar wen je de goede gewoonte aan om "veranderingen met Gparted" met een live-CD te doen.
@koos4401, bedankt; dat is duidelijke taal. Dus met de Live-CD.
Mijn plan: Alles ontkoppelen, dan sda5 (swap) en sda2 (extended) verwijderen.
sda1 verkleinen tot ca 50GB. nieuwe sda2 (extended) ca 170 GB. Rest ongebruikt laten.
In die extended sda5 nieuwe swap-partitie 10 GB  + sda6 = nieuwe partitie /home van de rest van de extended partitie.

wat vind U van dit plan?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: LinuxMint 18.1 geïnstalleerd nu schijf partitioneren
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/14, 22:32:26 »
Als het nog een verse install is zonder veel aanpassingen is het wellicht sneller om dat even opnieuw te doen en dan vooraf de partities aan te passen.
@VuurVosje, dank voor Uw reactie.
Het is een verse installatie met alle updates binnen gehaald en alleen Gparted geïnstalleerd.
Wel ben ik geruime tijd bezig geweest met diverse instellingen zoals werkbladen, achtergrond, beeldscherm etc.
Ik ben een leek op PC-gebied en heb geen idee wat sneller zou gaan, opnieuw installeren of met Gparted de partities aanpassen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: LinuxMint 18.1 geïnstalleerd nu schijf partitioneren
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/15, 09:15:04 »
Mijn plan: Alles ontkoppelen, dan sda5 (swap) en sda2 (extended) verwijderen.
sda1 verkleinen tot ca 50GB. nieuwe sda2 (extended) ca 170 GB. Rest ongebruikt laten.
In die extended sda5 nieuwe swap-partitie 10 GB  + sda6 = nieuwe partitie /home van de rest van de extended partitie.

wat vind U van dit plan?
Dat plan is excellent. Systeempartitie in sda1, dan een extended partitie met daarin je /home en swap. Zeer goed te doen maar... dat vereist toch al wat technische kennis (niet heel veel, maar toch). Het partitioneren lukt je zeker, maar dit is maar een gedeelte van het verhaal.
- Voor het verplaatsen van je home: zie hier: 1) je moet je de bestaande folder integraal kopiëren (daarna origineel wissen) met behoud van alle bestandsattribiten: dit kan met rsync. 2) Je moet je nieuwe home correct aanmelden in /etc/fstab
- Je nieuwe swap zal een ander identificatienummer, UUID, hebben. Ook hier moet je even in /etc/fstab duiken om de UUID die in fstab staat, te vervangen door de nieuwe.

Met een aparte /home zou ik voor de / partitie eerder naar 20-25 gaan in plaats dan 50 GB. Voor een rootpartitie is 20 GB al mooi ruim. Zelf draai ik op 15 GB zonder problemen of voorzorgen. Door nu en dan eens oude kernels verwijderen, blijft er steeds voldoende ruimte.

Offline koos4401

  • Lid
Re: LinuxMint 18.1 geïnstalleerd nu schijf partitioneren
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/15, 11:22:14 »
Citaat
@koos4401, bedankt; dat is duidelijke taal. Dus met de Live-CD.
enz...
Er valt door mij weinig toe te voegen aan het antwoord van Vanadium. Succes ermee.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline KeesS

  • Lid
Re: LinuxMint 18.1 geïnstalleerd nu schijf partitioneren
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/15, 15:46:00 »
Dat plan is excellent.
Systeempartitie in sda1, dan een extended partitie met daarin je /home en swap. Zeer goed te doen maar... dat vereist toch al wat technische kennis (niet heel veel, maar toch). Het partitioneren lukt je zeker, maar dit is maar een gedeelte van het verhaal.

@vanadium, ik ben blij met Uw compliment van een 'exellent plan', maar geschrokken van het vervolg. Ik vrees dat de technische kennis daarvoor ontbreekt bij mij.
Citaat van:  vanadium
- Voor het verplaatsen van je home: zie hier:
Bij het openen van die link blijkt alles Engelstalig te zijn en die taal beheers ik niet.
Citaat van: vanadium
Met een aparte /home zou ik voor de / partitie eerder naar 20-25 gaan in plaats dan 50 GB. Voor een rootpartitie is 20 GB al mooi ruim. Zelf draai ik op 15 GB zonder problemen of voorzorgen. Door nu en dan eens oude kernels verwijderen, blijft er steeds voldoende ruimte.
Deze tip zal ik meenemen, maar ik volg bij nader inzien toch liever het advies van 'VuurVosje' en ga LinuxMint 18.1 opnieuw installeren.
Dit, nadat ik met Gparted vooraf de partities heb aangemaakt. Deze handeling kan ik overzien; het ingrijpen in de /-partitie om daar /home uit te halen gaat mijn kennis ver te boven.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/15, 15:51:08 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline softbart

  • Lid
Re: LinuxMint 18.1 geïnstalleerd nu schijf partitioneren
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/15, 19:11:46 »
Voor Nederlandse instructies zie:
Mint          http://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=HomePartitie#Home_apart
Ubuntu    http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieAparteHome

Mocht je hier hulp bij nodig dan horen we het wel.

groet,

Theo

Offline vanadium

  • Lid
Re: LinuxMint 18.1 geïnstalleerd nu schijf partitioneren
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/15, 19:12:00 »
Deze tip zal ik meenemen, maar ik volg bij nader inzien toch liever het advies van 'VuurVosje' en ga LinuxMint 18.1 opnieuw installeren.
Dit, nadat ik met Gparted vooraf de partities heb aangemaakt. Deze handeling kan ik overzien; het ingrijpen in de /-partitie om daar /home uit te halen gaat mijn kennis ver te boven.
Dit zal inderdaad beter zijn. Je hebt genoeg inzicht in het partitioneren, dus dat zal geen probleem zijn. Door op die wijze te werken, worden de configuratiebestanden automatisch door het installatieprogramma bijgewerkt. De herinstallatie verloopt toch iets moelijker: je moet namelijk zelf aanduiden welke partities voor wat gebruikt gaan worden: je sda1 voor root (/) geformatteerd als ext4, je sda5 als swap en je sda6 als /home, geformatteerd als ext4. Maar dat zal je wel lukken.

Offline KeesS

  • Lid
Re: LinuxMint 18.1 geïnstalleerd nu schijf partitioneren
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/15, 22:20:04 »
@vanadium, bij de installatie bleek dat ik voldoende ruimte op de SSD-schijf (232GB) heb om meer partities aan te maken.
De indeling is nu als volgt:
/dev/sda1 = ext4 = LinuxMint 18.1 = boot =31,25 GiB
/dev/sda2 = extended partitie ...waarin:
/dev/sda5 = Linux-swap = 9,77 GiB
/dev/sda6 = ext4 = (opslagmedium die ik als naam wil geven: "DATA¨ = 48,83 GiB
/dev/sda7 = ext4 = (opslagmedium die ik als naam wil geven: "FOTO" = 48,83 GiB
/dev/sda8 = ext4 = /home = 84,53 GiB
restant van de schijf ongebruikt = 9,68 GiB.

Het is me niet gelukt de partities sda6 en sda7 de door mij gewenste naam mee te geven.
Verder vind ik dit experiment redelijk geslaagd!
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: LinuxMint 18.1 geïnstalleerd nu schijf partitioneren
« Reactie #11 Gepost op: 2017/07/15, 22:28:44 »
Voor Nederlandse instructies zie:
Mint          http://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=HomePartitie#Home_apart
Ubuntu    http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieAparteHome

Theo, als ik het goed begrepen heb zijn bovenstaande instructies bedoeld om een apparte /home-partitie te maken in een bestaande installatie.
Dat was niet (meer) mijn bedoeling. Ik heb LinuxMint 18.1 gewoon opnieuw geïnstalleerd op mijn laptop.
Eerst heb ik de Live-CD gewoon laten installeren, maar dat werd niet zo'n succes.
De tweede keer heb ik zelf vóóraf met Gparted de partities aangemaakt.

VrGr,
Kees
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: LinuxMint 18.1 geïnstalleerd nu schijf partitioneren
« Reactie #12 Gepost op: 2017/07/16, 09:43:33 »
Het is me niet gelukt de partities sda6 en sda7 de door mij gewenste naam mee te geven.
Dat kan ook met een Gparted-Live-CD. Om de partitienaam te wijzigen, kan deze beter niet gekoppeld zijn. Klik in Gparted op de gewenste partitie. Klik vervolgens met de rechter muisknop, zodat het contextmenu verschijnt. Klik vervolgens op Label File System. Dan typ je de gewenste  partitienaam en klik je op OK. Dan klik je op het groene vinkje en op Apply. Daarna klik je op Close.   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: LinuxMint 18.1 geïnstalleerd nu schijf partitioneren
« Reactie #13 Gepost op: 2017/07/16, 13:15:59 »
@jolo, het is me inmiddels al gelukt, maar toch bedankt voor Uw reactie.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline koos4401

  • Lid
Re: LinuxMint 18.1 geïnstalleerd nu schijf partitioneren
« Reactie #14 Gepost op: 2017/07/16, 16:38:53 »
Goed gedaan, KeesS!! De aanhouder wint.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline KeesS

  • Lid
Re: LinuxMint 18.1 geïnstalleerd nu schijf partitioneren
« Reactie #15 Gepost op: 2017/07/17, 15:19:15 »
@Allen die mij geholpen hebben,
Het probleem met de partities is opgelost; dank aan allen die me geholpen hebben.
Ik zal het topic als 'opgelost' aanvinken.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg