Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ralink RT5390 wireless: opgelost is relatief  (gelezen 5127 keer)

Offline CMAW

  • Lid
Ralink RT5390 wireless: opgelost is relatief
« Gepost op: 2011/06/27, 15:43:35 »
Toch beter een nieuwe draad


In de (opgeloste) draad met deze naam werd gefilosofeerd over newbies voor wie de oplossing te moeilijk zou zijn. Hun mening werd toen niet gevraagd maar hey, hier is er een! Is er intussen iets  veranderd/bijkomend uitgevogeld/aangepast waardoor ik mijn wifi aan de gang zou krijgen zonder compilen enz? Desnoods een andere distri dan ubuntu (11)? Of zoek ik beterc een ingewijde die het voor mij kan doen...

gr Carl

Re: Ralink RT5390 wireless: opgelost is relatief
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/27, 15:50:22 »
Omdat je spreekt van een andere distro: probeer eens Mint 11 uit: deze distro pretendeert alles out-of-the-box te laten werken. Het is Ubuntu maar wat aangepast volgens de 'Mint-norm'. Misschien verlost het je van je lijden  ;).

Succes!

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline CMAW

  • Lid
Re: Ralink RT5390 wireless: opgelost is relatief
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/27, 21:27:50 »
Net Mint geprobeerd en het maakt niet uit, wifi is onbeschikbaar.

Re: Ralink RT5390 wireless: opgelost is relatief
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/27, 22:02:15 »
CMAW,

Zolang de rt5390 nog niet is opgenomen in de kernel zal je deze zelf moeten compileren vanuit de source-code van RalinkTech.
Een groot nadeel is dat de kernel's sneller evolueren dan RalinkTech hun code aanpassen voor de huidige kernel versie.
Maw je zal moeten gaan patchen, en wat iets ingewikkelder is, de patches zoeken.

Maar gelukkig bestaat zoiets als het Internet en vind je een mooie how-to (in het engels) om deze RT5390 te compileren voor 11.04.
http://atinfinity.wordpress.com/2011/05/21/ralink-rt5390-wi-fi-driver-on-ubuntu-11-04/

Succes,
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline CMAW

  • Lid
Re: Ralink RT5390 wireless: opgelost is relatief
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/27, 22:15:26 »
Bedankt. Lijkt me hetzelfde als in de blog van Leo Cardinaals, maar jammer genoeg ben ik dus ècht een newbie die op iedere lijn een muur op zijn weg vindt.

Re: Ralink RT5390 wireless: opgelost is relatief
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/27, 22:59:16 »
CMAW,

Moelijk is het niet... Het zijn wel terminal opdrachten.
Dus open de terminal. Er zijn veel sudo opdrachten en het zal om je paswoord vragen.
Eerst de basis om te compileren, mocht deze nog niet zijn geinstlleerd.
sudo apt-get install build-essential
Dan als niet mee worden geinstalleerd de headers van de actueel gebruikte kernel.
Voor op het moment 2.6.38-8 dus:
sudo apt-get install linux-headers-2.6.38-8-generic

Dan download je source-code-bestand (2010_1217_RT5390_LinuxSTA_V2.4.0.4_WiFiBTCombo_DPO.zip) vanaf RalinkTech en unzip.
unzip 2010_1217_RT5390_LinuxSTA_V2.4.0.4_WiFiBTCombo_DPO.zip
Dan download je patch-bestanden van de openSuSE site en kopieer ze in de uitgepakte map 2010_1216_RT5390_LinuxSTA_V2.4.0.4_WiFiBTCombo_DPO.
Dan ga je met cd naar/in die map (2010_1216_RT5390_LinuxSTA_V2.4.0.4_WiFiBTCombo_DPO)
Wat wel belangrijk is, is de volgorde van het patchen.... dus een voor.
patch -p0 < rt5390sta-2.4.0.4-config.patch
patch -p0 < rt5390sta-2.4.0.4-convert-devicename-to-wlanX.patch
etc etc..
Eens dat achter de rug en de kleine aanpassing in het bestandje 2010_1216_RT5390_LinuxSTA_V2.4.0.4_WiFiBTCombo_DPO/os/linux/config.mk met je favorite editor.

Nu kan je beginnen met het echte werk, het compileren:
Eerst worden we 'root':
sudo su
Nu het echte werk:
make clean
make
Als dat zonder fouten gaat, neemt van mij het werkt, vindt je in sup-map ./os/linux/ de kernel-module rt5390sta.ko

We zijn er nog niet.
De dat-bestand moet nog eerst worden aangepast en op zijn plaats komen in /etc/Wireless
cp RT2860STA.dat RT5390STA.dat
mkdir -p /etc/Wireless/RT5390STA
cp RT5390STA.dat /etc/Wireless/RT5390STA

Nu het de kernel-module rt5390.sta.ko installeren en activiren.
make install
modprobe rt5390sta
exit

Als het goed is zal je nu je WiFi-kaart via het Netwerk-applet kunnen configureren.

Om de voor de volgende herstart de kernel-module rt5390sta.ko te laden bij het opstarten.
Moet je het bestand etc/modules bewerken.
gksu gedit /etc/modules
Als laatste regel rt5390sta plaatsen, opslaan en sluiten.

De volgorde mag dan iets afwijken maar even in het kort wat het op neer komt in het algemeen:
- Zorg dat je kan compileren: build-essential + voor kernel-module's kernel-header
- Download de source-code -> uitpakken -> eventueel patchen
- Compileren -> geen fouten -> installeren

Succes







MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline CMAW

  • Lid
Re: Ralink RT5390 wireless: opgelost is relatief
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/27, 23:26:34 »
MauRice,

bedankt voor je volgehouden inspanning. Het was me intussen gelukt om de wifi chip aan de praat te krijgen via het scenario in de link die je eerder had gepost. Het is me wel een raadsel hoe: telkens als ik een van die 6 patchen ingaf kreeg ik een y/n keuze en dus ben ik maar opnieuw begonnen halfweg het script, zonder de patches in te geven, en dat bleek te werken. Maar wees gerust: ik ga studeren op je laatste antwoord om er toch een minimum van begrip aan over te houden. Misschien ga ik terug naar 10.04 en dan moet ik sowieso opnieuw beginnen, dacht ik.

Offline CMAW

  • Lid
Re: Ralink RT5390 wireless: opgelost is relatief
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/28, 09:50:16 »
Even nog meer in het algemeen (licht OT en zeurmodus): met Unity heb je een afgelikte, steeds meer op windows gelijkende desktopomgeving, alles zeer plug and play, soepel en makkelijk, en dan stuit je op zoiets. De workaround lijkt misschien 'eenvoudig' met een stap voor stap scenario, maar is (voor een leek) eigenlijk ingewikkeld, het heeft me uren gekost alleen om het probleem te identificeren  (Ralink 5390, en de hp pavilion is een heel courante netbook). Een solide oplossing zit niet eens in de pijplijn, blijkbaar. Ik vind dat contradictorisch en moeilijk te begrijpen, zo is de stap naar linux klein en onoverkomelijk groot tegelijk.

gr Carl

Re: Ralink RT5390 wireless: opgelost is relatief
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/28, 17:32:42 »
CMAW,

Bij de eerste keer ben je verplicht het gehele scenario te volgen.
Dit geldt als van Ubuntu versie veranderd of zelfs van distro.

Eens geinstalleerd en je heb een kernel-update gehad, bent je weer verplicht om deze te compileren.
Maar niet het gehele scenario.
Dus, de opdracht in de terminal zijn:
Voor het compileren en installeren van de kernel-module rt5390sta:
sudo su
make clean
make
make install
modprobe rt5390sta
exit

Dus het patchen van de source-code en het kopieren van de RT5390STA.dat bestand is niet nodig. Is al gebeurt bij de eerste keer.
Vandaar dat je de gepatchde source-code map het best kan bewaren.

En inderdaad hopen dat het bij de volgende release deze al is ingebouwt.



MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Ralink RT5390 wireless: opgelost is relatief
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/28, 17:54:51 »
Even nog meer in het algemeen (licht OT en zeurmodus): met Unity heb je een afgelikte, steeds meer op windows gelijkende desktopomgeving, alles zeer plug and play, soepel en makkelijk, en dan stuit je op zoiets. De workaround lijkt misschien 'eenvoudig' met een stap voor stap scenario, maar is (voor een leek) eigenlijk ingewikkeld, het heeft me uren gekost alleen om het probleem te identificeren  (Ralink 5390, en de hp pavilion is een heel courante netbook). Een solide oplossing zit niet eens in de pijplijn, blijkbaar. Ik vind dat contradictorisch en moeilijk te begrijpen, zo is de stap naar linux klein en onoverkomelijk groot tegelijk.

gr Carl

Tja ik snap dat het vervelend is als hardware niet wordt ondersteund ootb maar je moet daarvoor toch echt bij de fabrikanten zijn. Als die de drivers open source zouden aanbieden dan was het zo overgenomen in de kernel. Ook als ze de drivers niet willen opengooien kan je Linuxondersteuning leveren, zie bijvoobreeld hoe Nvidia dat oplost. Voordat je overstapt naar Linux is het ook raadzaam om eerst wat op te zoeken over de ondersteuning van je hardware.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ralink RT5390 wireless: opgelost is relatief
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/29, 17:33:23 »
Tja ik snap dat het vervelend is als hardware niet wordt ondersteund ootb maar je moet daarvoor toch echt bij de fabrikanten zijn. Als die de drivers open source zouden aanbieden dan was het zo overgenomen in de kernel.
Hier is de source code beschikbaar: dit is dus hier niet van toepassing. Het blijkt dus niet zo dat de beschikbare code "zo" overgenomen wordt in de kernel.
De workaround lijkt misschien 'eenvoudig' met een stap voor stap scenario, maar is (voor een leek) eigenlijk ingewikkeld,
Maar toch ben je er blijkbaar in geslaagd ;)

(Ralink 5390, en de hp pavilion is een heel courante netbook). Een solide oplossing zit niet eens in de pijplijn, blijkbaar. Ik vind dat contradictorisch en moeilijk te begrijpen, zo is de stap naar linux klein en onoverkomelijk groot tegelijk.
De 5390 is nog niet zó oud. Toch zou ik ook verwachten dat na minstens een half jaar (ik heb problemen met die chip gevonden vanaf Ubuntu 10.10) deze chip al in de kernel zou ondersteund zijn, juist omdat hij veel voorkoment.

Zo snel gaat het echter niet altijd, ook niet in open source land. De mythes rond open source zijn in dit verband soms overdreven. Wellicht moet je dit toeschrijven aan een gebrek aan mankracht. Hoeveel programmeurs er ook aan die kernel werken, de uitdagingen zijn nog groter.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Ralink RT5390 wireless: opgelost is relatief
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/29, 20:20:04 »
Ik heb afgelopen zaterdag zitten stoeien met een laptop met (naar ik meen) deze zelfde Ralink.
Omdat het wireless internet het helemaal niet deed, heb ik wat rond zitten zoeken op het www en kwam via het Ubuntu forums org aan een deb-file. Probleem opgelost dus. (10.04)
Het vervelende is dat het niet mijn laptop was en dat ik de link helaas niet meer heb. Vrijdag of zaterdag heb ik hem waarschijnlijk weer even ter beschikking. Ik zal kijken of ik de link dan kan vinden. Als ik hem kan vinden zal ik de link hier vermelden. De download kwam uiteindelijk van Launchpad geloof ik.

Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline CMAW

  • Lid
Re: Ralink RT5390 wireless: opgelost is relatief
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/30, 12:51:17 »
Citaat
Maar toch ben je er blijkbaar in geslaagd

Dankzij jullie, prachtige resource. En dat van die mankracht begrijp ik natuurlijk ook.

Re: Ralink RT5390 wireless: opgelost is relatief
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/06, 19:20:22 »
Wie ze aan durf.....
En weet wat een DKMS is.
Ik heb de source-code en gepatch in een debian-dkms bestandje gestopt.
Het enigste wat je zelf moet doen is rt5390sta in /etc/modules toevoegen.

Dus deze deb-bestandje zorg ervoor:
1) de rt5390sta.ko kernel-module gecompileerd wordt bij de eerst keer en bij een kernel-update.
2) dat er een bestandje wordt aangemaakt die de kernel-module rt2800pci blacklist
3) de RT5390STA...dat bestanden in /etc/Wireless/RT5390STA komen

Ik kan alleen zien dat de deb-bestand tot een goed einde komt. Op Ubuntu 11.04 32bits en 64bits met kernel 2.6.38-8
Een laptop met de rt5390 WiFi-kaart heb ik niet...
Tot hoever deze gepatchde source-kernel te compileren is ..... ??
Dus maw voor welke *buntu's deze zal gebruikt kunnen worden.

Het bestand downloaden:
32bits:
wget http://www.laptopke.be/files/rt5390sta_2.4.0.4_i386.deb

64bits:
wget http://www.laptopke.be/files/rt5390sta_2.4.0.4_amd64.deb

Dan installeren met:
Als je dkms nog niet is geinstalleerd, eerst deze installeren:
sudo apt-get install dkms
Dan het deb-bestandje:
sudo dpkg -i <deb-bestandje>
Herstart en je zal je rt5390 WiFi-kaart kunnen configureren.

Let wel op:
Deze dkms-module en de al geinstalleerde rt5390sta module zelf gecompileerd uit de source-code gaan NIET samen.
Dit geldt voor alle dkms-module's en hun source-code rechstreek van bij de 'leverancier' oa:
nVidia
AMD/ATi
Broadcom
Het is dus een 'of - of' regeling.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

evanmaastrigt

  • Gast
Re: Ralink RT5390 wireless: opgelost is relatief
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/17, 14:50:05 »
Wie ze aan durf.....
En weet wat een DKMS is.
Ik heb de source-code en gepatch in een debian-dkms bestandje gestopt.
Het enigste wat je zelf moet doen is rt5390sta in /etc/modules toevoegen.

Je moet het inderdaad durven, maar dit werkt perfect op een nieuwe HP Pavilion G7 (ubuntu 11.04) met die Ralink RT5390 WiFi.
Hiervoor ben ik uren bezig geweest om die driver van source te compileren, maar niets lukte. Met of zonder patches, maakte niet uit.

Maar dit lukte meteen.
Thanks.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/17, 15:28:50 door evanmaastrigt »

Re: Ralink RT5390 wireless: opgelost is relatief
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/17, 15:03:53 »
Evanmaastrigt,

Geen dank, graag gedaan.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556