Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?  (gelezen 4537 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Gepost op: 2015/04/06, 19:43:16 »
Google meet de belangstelling voor een bepaalde zoekterm en deelt dat geografisch in. Als je zoekt op 'LibreOffice', krijg je dit: http://www.google.com/trends/explore?hl=en-US#q=libreoffice&date=1%2F2010%2063m&cmpt=q&tz=

Maar wat eigenaardig is: NL blijft ver achter wat belangstelling. Krijgt Frankrijk bv een cijfer van 81 en Duitsland zelfs 89, NL blijft beschamend achter met 36. Dus zowat de helft (!) van de ons omringende buurlanden. Iets dergelijks zie je ook met de adaptatie van Firefox: Duitsland 71, en NL weer dat beschamende (vind ikzelf) 32 punten.

Waarom zijn wij toch zo afwijkend tov onze buurlanden wat betreft de omarming van dit soort open source-toepassingen?

Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/06, 20:14:45 »
Misschien kunnen we gewoon beter overweg met LibreOffice en Firefox en hoeven dus minder te zoeken ;-)

Hoe vaak een zoekterm in Google wordt gebruikt is geen betrouwbare indicatie van de populariteit, maar enkel van hoe vaak er wordt gezocht naar die term. Zelfs dat is discutabel want niet iedereen gebruikt Google om te zoeken (zelf gebruik ik DuckDuckGo).

Offline EZ-man

  • Lid
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/06, 21:31:53 »
Een hachelijke zaak om iets over marktaandeel van office suites te zeggen. De grootste verandering van de afgelopen jaren is geweest de beweging van stand-alone naar cloud. Een verdieping van je onderzoek - uitsplitsing naar de afzonderlijke landen - is moeilijk of niet te maken. Je kan er hooguit over filosoferen, zoals bv. in dit artikel is gedaan (17 februari 2015) :
   http://www.theinquirer.net/inquirer/feature/2395521/office-suites-are-about-to-fragment-far-beyond-google-and-microsoft

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/06, 22:03:10 »
Misschien heeft Nederland minder inwoners ?

Ach, ik roep maar wat .....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/06, 22:11:22 »
Tja hier in België zijn we nog met minder bewoners dan pakweg Ned of Duitsland.

Ik zou niet zo zeer afgaan op wat Google interpreteert ; vele mensen gebruiken ondertussen zelfs Bing of Yahoo als zoekmotor net omwille van het standaardiseren van motors in hun OS.
Persoonlijk is bij mij al lang Startpage de zoekmachine en als ik er niet direct uitkom: DuckDuckGo .

Misschien kan LO zelf ons vertellen hoe de vork aan de steel zit.

En ja, MSO is nu bijzonder goedkoop geworden voor thuisgebruik, misschien is daarom LO zelfs niet nodig meer.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/06, 22:17:02 »
Tja hier in België zijn we nog met minder bewoners dan pakweg Ned of Duitsland.
Ik zou niet zo zeer afgaan op wat Google interpreteert ;
Een hoop Vlamingen gebruiken google.nl, dus misschien ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

  • Lid
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/06, 23:47:11 »
Ik gebruik Ghostery,   Google Analytics heb ik geblokkeerd, dan is het voor Google toch lastig om te bepalen welke office ik gebruik?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/07, 10:14:48 »
Tja hier in België zijn we nog met minder bewoners dan pakweg Ned of Duitsland.
Om te voorkomen dat landen (regio's) met de hoogste inwoneraantallen altijd bovenaan staan, zijn de resultaten genormaliseerd. Dit houdt in dat het getal wat verschijnt gerelateerd wordt aan het totaal aantal zoekopdrachten (in die regio).
Citaat
To make it easier to compare search data, results in Google Trends are normalized. If they weren't normalized, regions with the most search volume would always be ranked highest.
Normalized means that sets of search data are divided by a common variable, like total searches, to cancel out the variable's effect on the data.
https://support.google.com/trends/answer/4365533?hl=en
Dus hoe meer inwoners, hoe hoger het zoekvolume. Het getal is relatief tov dat totale zoekvolume, ergo, het inwondertal speelt geen rol.
Ik zou niet zo zeer afgaan op wat Google interpreteert ; vele mensen gebruiken ondertussen zelfs Bing of Yahoo als zoekmotor net omwille van het standaardiseren van motors in hun OS.
Google is nu eenmaal de grootste (de andere zoekmachines zijn eigenlijk te verwaarlozen), dus als daar een afwijking (per regio) in geconstateerd wordt, dan is dat significant.
Een hoop Vlamingen gebruiken google.nl, dus misschien ........
En een boel NL'ers gebruiken mss wel google.be?

Beiden lijken me verwaarloosbaar klein c.q. kun je tegen elkaar wegstrepen; bovendien zou het negatieve resultaat voor NL nóg negatiever worden als we de Vlamingen die google.nl gebruiken wegstrepen >>> maar waarschijnlijk gaat het helemaal niet om de website die je gebruikt maar bekijkt google de locatie obv het ip-adres.
Misschien heeft Nederland minder inwoners ?
Ja, NL heeft minder inwoners, maar daar wordt rekening mee gehouden (zie boven).

Blijft dus mijn grondvraag: zitten wij dan zo anders in elkaar dan onze buurlanden vrije software minder onze voorkeur heeft? Eenzelfde fenomeen zie ik ook bij Firefox namelijk.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/07, 10:37:09 »
Blijft dus mijn grondvraag: zitten wij dan zo anders in elkaar dan onze buurlanden vrije software minder onze voorkeur heeft? Eenzelfde fenomeen zie ik ook bij Firefox namelijk.

Misschien doordat er t.o.v. de binnelandse markt zoveel (handels)connecties zijn met het buitenland. Als de buitenlandse partner een vreemd software pakket/bestandsformaat gebruikt dan is de keus: vraag je om een open standaard  of ga je mee met de flow.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/07, 12:25:31 »
Van algemener aard is de versplintering in de linux gemeenschap(pen).

Geef eens een zoekopdracht met "linux ict-bedrijven" . Je loopt vast in allerlei linkfarms / tijdschriften / vacature sites.
Dat wekt geen vertrouwen als je je wilt wenden tot ict-experts.

edit: typo
« Laatst bewerkt op: 2015/04/07, 12:28:03 door EZ-man »

Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/07, 19:36:44 »
Van algemener aard is de versplintering in de linux gemeenschap(pen).

Geef eens een zoekopdracht met "linux ict-bedrijven" . Je loopt vast in allerlei linkfarms / tijdschriften / vacature sites.
Dat wekt geen vertrouwen als je je wilt wenden tot ict-experts.

Het probleem situeert zich volgens mij eerder in de compleet en grote verschillen van de vele (hoofd-) distro's;
je geraakt daar ook niet door het bos van mogelijkheden.
Dit in vergelijk met 1 OS dat puur met 1 .exe werkt en waar ook andere talen probleemloos op draaien.

Voor Linux is er helaas geen vast adres, noch uitsluitend 1 bedrijf dat oplossingen kan bieden voor vragen.

Voor LO is het echter wel goed dat ze randje platformonafhankelijk zijn ; maar niet geliefd ...., wie zegt dat velen niet meteen surfen naar de site van LO (buiten Google om) en wie zegt dat er misschien velen zijn die eerder met de variant OpenOffice aan de slag zijn? O O heeft nog steeds de onderbouw van een groot bedrijf.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/07, 20:07:10 »
Misschien doordat er t.o.v. de binnelandse markt zoveel (handels)connecties zijn met het buitenland.
Vreemd genoeg zou ik dan het omgekeerde verwachten. Want juist als je veel wisselende contacten hebt (ahum) zou je zeggen dat je veel adaptiever moet zijn, juist omdat je dan iedereen te vriend moet zijn. Vanuit die centrale rol en 'handelsnatie' zijn NL' ers het volk bij uitstek dat de meeste buitenlandse talen spreekt; bij voorkeur zal een buitenlandse gast in zijn taal aangesproken worden (in het buitenland is dat een uitzondering). En een dergelijke diversiteit verwacht je dan ook bij je software-keuze. Dit argument zou dan wat mij betreft juiste een tegen-argument zijn....
Van algemener aard is de versplintering in de linux gemeenschap(pen).
Ik ga met je mee dat dit zo is. Maar zou dat anders zijn in de ons omringende landen, zeg Duitsland en Frankrijk? Zo nee, geeft het geen antwoord op de vraag (waarom de vraag naar LO hier minder dan bij onze buren). Zo ja, waarom dan precies?
Voor LO is het echter wel goed dat ze randje platformonafhankelijk zijn ;
LO (OO trouwens ook) is idd niet platformafhankelijk dus hoeft het niet per se op een open source-platform te draaien. Dat maakt dit wel een interessant studie-object wat betreft adoptie van vrije software, juist omdat je dan nog gewoon je basis-OS kunt gebruiken.
Citaat
maar niet geliefd ...., wie zegt dat velen niet meteen surfen naar de site van LO (buiten Google om) en wie zegt dat er misschien velen zijn die eerder met de variant OpenOffice aan de slag zijn? O O heeft nog steeds de onderbouw van een groot bedrijf.
Hetzelfde als wat ik hierboven ook al zei: is dat anders bij onze buren dan?



Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/08, 09:47:43 »
Als de buitenlandse partner een vreemd software pakket/bestandsformaat gebruikt dan is de keus: vraag je om een open standaard  of ga je mee met de flow.
Wij doen veel zaken met Duitsland. Als de Duitsers veel open standaarden gebruiken, wie zijn wij dan om ze te vragen iets anders gebruiken?

Jouw stelling bewijst eigenlijk precies het omgekeerde:
Citaat van: markba
Als de buitenlandse partner een vreemd software pakket/bestandsformaat zoals LibreOffice gebruikt dan is de keus: vraag je om een open gesloten standaard  of ga je mee met de flow.

« Laatst bewerkt op: 2015/04/08, 11:10:57 door markba »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/08, 10:55:59 »
Markba, je probeert me woorden in de mond te leggen. Je hebt een citaat van mij gepakt en bent daar in gaan rommelen. Onderstaande citaat  - overgenomen van jouw post - is een verminking van wat ik gezegd heb:
Citaat
Als de buitenlandse partner een vreemd software pakket/bestandsformaat zoals LibreOffice gebruikt dan is de keus: vraag je om een open gesloten standaard  of ga je mee met de flow.
De vetgedrukte woorden heb jij - Markba - er tussen geschoven en resulteren in het tegengestelde van wat ik bedoelde.


Ik ging uit van de status quo bij bedrijven, waar het aandeel msOffice ontzettend hoog is. Als een (nederlands) bedrijf besluit LibreOffice te gebruiken, zijn de bestandsformaten van haar connecties - niet zijnde open office docs - vreemd. Natuurlijk, intern kan je met LO gewoon converteren van en naar andere formaten, maar niet alles gaat vlekkeloos mee met die conversies. En de vraag is dan: houdt je dan vast aan je open standaard.

Als je zaken doet met Duitsland en daar warm onthaald wordt met LO is te begrijpen. Maar de situatie is niet zo open minded als je zaken doet met de UK of de VS.

Je doet m.i. aan wishfull thinking als je verondersteld dat een Nederlands bedrijf met LibreOffice in haar vezels niet zwicht voor een partner met msOffice.

Nu mag je me citeren:
Misschien doordat er t.o.v. de binnelandse markt zoveel (handels)connecties zijn met het buitenland. Als de buitenlandse partner een vreemd software pakket/bestandsformaat gebruikt dan is de keus: vraag je om een open standaard  of ga je mee met de flow.
Zo moet je me woorden dus verstaan:
vreemd - bestandsformaat dat niet gebruikt wordt in het eigen bedrijf.

Ik hoop dat je nooit meer gaat rommelen in citaten. Vraag in het vervolg om een toelichting. 

Offline EZ-man

  • Lid
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/08, 11:17:05 »
Voor de dienstverlening van een overheidsinstelling aan burgers kan je - met de wet in de hand - eisen dat documenten in een open formaat ter beschikking worden gesteld. Daar zet "onze" Ron zich voor in. Maar een private onderneming is niet gebonden aan die wet.

Als je wilt weten waarom de marktpenetratie van LibreOffice verschilt per land, zal je in beeld moeten brengen langs welke lijnen  bedrijven besluiten om een ander software pakket te nemen.

Vandaar dat ik begon over
  - handelspartners
  - zoekopdrachten

Want hoe komt de verspreiding van nieuwe software tot stand? De belangrijkste koppels zijn:
   onderwijs-jeugd
   overheid-burgers
   online-gemeenschappen-personen
   bedrijven-werknemers
   bedrijven-handelspartners

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/04/08, 11:24:02 »
Markba, je probeert me woorden in de mond te leggen. Je hebt een citaat van mij gepakt en bent daar in gaan rommelen. Onderstaande citaat  - overgenomen van jouw post - is een verminking van wat ik gezegd heb:
Citaat
Als de buitenlandse partner een vreemd software pakket/bestandsformaat zoals LibreOffice gebruikt dan is de keus: vraag je om een open gesloten standaard  of ga je mee met de flow.
De vetgedrukte woorden heb jij - Markba - er tussen geschoven en resulteren in het tegengestelde van wat ik bedoelde.
Sorry, had de auteur hetzelfde gelaten bij de 2e uitspraak. In de vorige post heb ik dat aangepast om duidelijk te maken dat de 2e quote van mij komt.

Citaat
De vetgedrukte woorden heb jij - Markba - er tussen geschoven en resulteren in het tegengestelde van wat ik bedoelde.
Om duidelijk te maken dat je joue stelling ook kunt omkeren.
Zo duidelijk?

Citaat
Je doet m.i. aan wishfull thinking als je verondersteld dat een Nederlands bedrijf met LibreOffice in haar vezels niet zwicht voor een partner met msOffice.
De aanname (van jou) zou nl. zijn dat alle handelspartners geen LO  (of open standaarden) gebruiken. Mijn aanname (stelling zo je wilt) is dat juist de handelspartners om ons heen (Frankrijk en Duitsland iig) juist wél LO gebruiken (meer dan NL).

En even afgezien daarvan vraag ik me af of handelsrelaties nu écht een rol spelen. Want het overgrote deel van het MKB (de banenmotor van NL) doet niet rechtstreeks handel met het buitenland. En als dat al gebeurt, denk ik ook niet dat dat de communicatie met allerlei office-documentjes gebeurt.

Citaat
Ik ging uit van de status quo bij bedrijven, waar het aandeel msOffice ontzettend hoog is. Als een (nederlands) bedrijf besluit LibreOffice te gebruiken, zijn de bestandsformaten van haar connecties - niet zijnde open office docs - vreemd. Natuurlijk, intern kan je met LO gewoon converteren van en naar andere formaten, maar niet alles gaat vlekkeloos mee met die conversies. En de vraag is dan: houdt je dan vast aan je open standaard.
Dit geldt voor iedereen, niet alleen voor NL. Want in Duitsland of Frankrijk is dit 'probleem' niet anders, toch?


Offline EZ-man

  • Lid
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/04/08, 12:37:00 »
Om duidelijk te maken dat je joue stelling ook kunt omkeren.

Je mag van mij een stelling omkeren, trek het clownspak maar aan, maar je helpt zo je eigen topic om zeep. Je zoekt spijkers op laag water.

Ik verzoek je daarom inhoudelijk te reageren op post #14.

En als je "wereldmacht" Frankrijk aan haalt moet ik lachen. Wereldmacht Frankrijk bestaat niet meer, is falliet. Kijk maar eens naar de geopolitieke situatie in francophone Afrika.

Dus nogmaals, hou je bij je topic: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/04/08, 13:15:40 »
Om duidelijk te maken dat je joue stelling ook kunt omkeren.
Je mag van mij een stelling omkeren, trek het clownspak maar aan, maar je helpt zo je eigen topic om zeep. Je zoekt spijkers op laag water.
Dat is toch juist discussie? Dat iedereen verschillende stellingen heeft? Snap niet zo goed waarom je hier nu zo kriegelig op reageert. Zeker nadat ik mijn tekst gecorrigeerd heb om aan te geven dat het mijn stelling is.

Op je andere post reageer ik later. Daar zitten zeker interessante gezichtspunten bij.

Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/04/08, 18:14:54 »
Toch qua bedrijvigheid met LO zijn wij er toch in geslaagd om volledig over te gaan op 'open source' (niet meteen om DIE reden, maar eerder om het wegvallen van dure licentiekosten die ermee gepaard gaan).

Ook de conversietoestanden vallen behoorlijk mee; zelden is een *normale* opmaak de pist in gegaan, werken we evenwel met tabellen, gaan we meteen over in Calc dat Wordprocessing evengoed toelaat en je zit niet met half verkrachte tabellen via de conversie (moesten we daarvoor Write gebruiken).
Even een kleine workarround en anders denken lost dan veel op.
Zaken met Duitsland doen we, voorlopig, niet.

Evenwel ik durf wel zeggen, dat er vele kleine en middengrote bedrijfjes zijn die voor een extra office-pakket (magazijn, onthaal, enzovoort) gewoon OO (of LO) nemen en hun mensen daarmee laten werken.

Er is veel durf, maar er is niet zo veel poeha rond als het gaat om mooie statistiekjes ; die trouwens heel relatief zijn, omdat de versnippering aan zoekmachines ook al een feit is. (Bij ons is Google en andere commerciële zoekmotoren niet toegelaten , en moeten we werken met Startpage enzovoort; gewoon policy van hogerhand)

Onbekend is bij het grote publiek nog niet zeggend onbemind.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline joop905

  • Lid
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/04/08, 21:15:20 »
LibreOffice is standard in Debian

Offline EZ-man

  • Lid
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/04/08, 22:09:55 »
@Markba: Ik wil een kleine kanttekening maken op onderstaande bewering.
De aanname (van jou) zou nl. zijn dat alle handelspartners geen LO  (of open standaarden) gebruiken. Mijn aanname (stelling zo je wilt) is dat juist de handelspartners om ons heen (Frankrijk en Duitsland iig) juist wél LO gebruiken (meer dan NL).

Je bent namelijk vergeten dat de markt van Office software aan het schuiven is richting cloud, zie ook het artikel dat ik in een van mijn eerste posts. En waar ik msOffice aanhaalde mag je dus ook lezen GoogleDocs:
Je doet m.i. aan wishfull thinking als je veronderstelt dat een Nederlands bedrijf met LibreOffice in haar vezels niet zwicht voor een partner met msOffice.

Probeer dus rekening te houden met de, jammer genoeg, zwakke uitgangspositie van LibreOffice als je het hebt over marktaandeel. Persoonlijk vind ik het een fijn pakket, dat doet in deze discussie echter niet ter zake.

Evenwel ik durf wel zeggen, dat er vele kleine en middengrote bedrijfjes zijn die voor een extra office-pakket (magazijn, onthaal, enzovoort) gewoon OO (of LO) nemen en hun mensen daarmee laten werken.

Er is veel durf, maar er is niet zo veel poeha rond als het gaat om mooie statistiekjes ; die trouwens heel relatief zijn, omdat de versnippering aan zoekmachines ook al een feit is.

@Joris Donders: Ik geloof zeker dat het mogelijk is om in een bedrijf LO te gebruiken. De afdeling ICT moet natuurlijk wel gehoord worden. Want onbekend-onbemind speelt zich meer in de bestuurskamer af dan bij de onwikkelaars.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/04/09, 10:40:25 »
Heb even gezocht naar 'harde' gebruiksgegevens van LO hier in Europa, maar kan ze niet vinden (mss ook niet verrassend, want hoe zou dat gemeten moeten worden?)

Wel kwam ik op dit plaatje uit, het gebruik van Firefox:

(het plaatje is helaas wel van 2008, kon geen recentere vinden)

Wat zie je daar: NL heeft de laagste (!) toepassing van heel Europa, 14%. Onze directe buurman Duitsland scoort 3x zo hoog! Nogal opvallend. En ja, Firefox is natuurlijk geen LO, maar beiden zijn vrije software  en je ziet qua toepassing hetzelfde patroon (dat NL (extreem) laag scoort).

@Markba: Ik wil een kleine kanttekening maken op onderstaande bewering.
De aanname (van jou) zou nl. zijn dat alle handelspartners geen LO  (of open standaarden) gebruiken. Mijn aanname (stelling zo je wilt) is dat juist de handelspartners om ons heen (Frankrijk en Duitsland iig) juist wél LO gebruiken (meer dan NL).

Je bent namelijk vergeten dat de markt van Office software aan het schuiven is richting cloud, zie ook het artikel dat ik in een van mijn eerste posts. En waar ik msOffice aanhaalde mag je dus ook lezen GoogleDocs:
Waarom speelt dat een rol? Want waarom zou dat (= verschuiving naar de cloud) anders zijn bij onze buren? En zou dat (als er al een verschil is), kunnen verklaren waarom Duitsland 2x zo belangstelling heeft dan NL?

Nogmaals, het gaat me er niet om waarom LO in het algemeen wel of niet goed is of hoe de 'markt' voor office-pakketten zich beweegt, maar waarom er een verschil in benadering is tav onze buurlanden.

Citaat van: EZ-man
Want hoe komt de verspreiding van nieuwe software tot stand? De belangrijkste koppels zijn:
   onderwijs-jeugd
   overheid-burgers
   online-gemeenschappen-personen
   bedrijven-werknemers
   bedrijven-handelspartners
Denk dat het bovenstaand rijtje een aardige ingang vormt. Maar de uitwerking daarvan dient dan dan wel in vergelijking tot onze buren te zijn, want dat was tenslotte mijn vraag. Mss kan het (later) anekdotisch toelichten, mogelijk komen we dan iets verder.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/04/09, 12:52:57 »
Dank je voor je antwoord.

Mijn belangrijkste commentaar (blijf steeds doorklinken) betreft jouw aanname dat de beweging richting cloud in elk land hetzelfde is.  Alsof dat in elk land even snel gaat.

Zoals je zelf al aangaf is het lijstje dat ik opstelde een aardig begin. Die is nog uit te breiden met:
   ouders - kinderen
   ICT bedrijven - opdrachtgevers
   wetgeving - handhaving (of ontduiking daarvan)

We hebben het over de verspreiding/verdringing van software en vertoont sterke gelijkenis met hoe virussen zich verspreiden. Die koppels ( onderwijs-jeugd etc..) noemt men ook wel vectoren, een term die gebruikt wordt in de epidemologie.

Het zou goed zijn als je kennis neemt van de volgende onderwerpen:
-  SARS  en de rol die de luchtvaart hierin speelt
-  Semmelweiss  (bestrijder kraamvrouwenkoorts) en het gedrag van artsen in 19e eeuwse ziekenhuizen
-  Veteranenziekte (legionella), verspreiding via koeltorens, niet gevaarlijk voor gezonde mensen (het water is besmettelijk via de longen, niet via de maag)

Wat je hierin zal opvallen is dat heel specifieke groepen mensen besmet zijn geraakt.

Wil je dus de lokale verschillen onderzoeken die gebruik van een bepaalde software verklaren, dan moet je kijken naar alle factoren die de vectoren kunnen beinvloeden.

Jouw granieten waarheid (je hebt het welliswaar niet zo verwoord, want je bent je daar niet van bewust geweest) - de beweging richting cloud is in elk land gelijk - is onwaar.

Het gebruik van cloud diensten is onder meer afhankelijk van:
 - snelheid internet
 - digitale apparaten per huishouden
 - tijd doorgebracht op internet
 -  (en waarschijnlijk nog een paar zaken)
 
Zonder daar nu diepgravend onderzoek naar te hebben gedaan zijn deze factoren niet in alle landen gelijk.

En zo zal je alles uiteen moeten rafelen wil je een antwoord hebben op je oorspronkelijke vraag. Het is academisch, maar verklaart meer dan zomaar wat roepen. Afijn, ik zie je dissertatie volgend jaar wel verschijnen als je eindelijk bent afgestudeerd aan de KUB.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/04/09, 13:32:15 »
Jouw granieten waarheid (je hebt het welliswaar niet zo verwoord, want je bent je daar niet van bewust geweest) - de beweging richting cloud is in elk land gelijk - is onwaar.
Nergens spreek ik dat tegen, het is dus zeker geen "granieten waarheid". Ik ga er ook niet vanuit dat het wél zo zou kunnen zijn. Ik stel slechts vragen:

Citaat
Waarom speelt dat een rol? Want waarom zou dat (= verschuiving naar de cloud) anders zijn bij onze buren? En zou dat (als er al een verschil is), kunnen verklaren waarom Duitsland 2x zo belangstelling heeft dan NL?
Stel nu dat de ontwikkeling naar de cloud in verschillende landen (zeg NL en Duitsland) even snel gaat (is zoals je al eerder opmerkt afh. van infrastructuur en beleid daarop), waarom zouden we dan toch in verschil hebben in interesse in LO?

Heb nog eens gekeken naar de opmars van cloud (via Google Trends): http://www.google.nl/trends/explore#q=%2Fm%2F02y_9m3
Het blijkt dat NL een 34 scoort en Duitsland 37. Nagenoeg gelijk dus. Sterker nog: omdat Duitsland hoger scoort, zou je ook verwachten dat de belangstelling voor offline office-pakketten als LO minder is (dit was de geponeerde stelling), het tegendeel blijkt 'waar'.

« Laatst bewerkt op: 2015/04/09, 13:40:09 door markba »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: LibreOffice in ons land niet zo geliefd?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/04/09, 13:48:36 »
Je zegt dat je zaken doet met Duitsland. Dan moet je toch opgevallen zijn dat er een andere cultuur heerst in duitse ondernemingen ? Het MKB bestaat uit veel meer familiebedrijven, interne opleidingsscholen (niet overal natuurlijk), zorgvuldige voorbereiding. Dat is althans wat mij altijd trof in Duitsland.

En een duitse zoekopdracht die ik gister deed met  "ict + linux" gaf meer zinvolle resultaten dan in nederland. Ik wil maar zeggen, de verschillen zijn zo organisch als het leven zelf.

Now You Know What I Know.

Een belangrijker onderwerp vind ik:
  Hoe kan de verspreiding van open source worden vergroot.