Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual Boot aparte schijven of op één schijf?  (gelezen 2564 keer)

Offline Dennissch

  • Lid
Dual Boot aparte schijven of op één schijf?
« Gepost op: 2019/04/27, 10:26:32 »
Hoi,

Ik overweeg al een tijdje om Linux in dual boot naast Windows te zetten op mijn HTPC's. Ik voel me nog niet helemaal zeker van mijn zaak om Windows helemaal eraf te gooien, omdat ik met name in het verleden tegen nogal rare problemen aanliep. (bugs en freezes) Met Windows heb ik eigenlijk nooit echte problemen gehad. Maar met Linux heb ik geen omkijken naar virusscanners en auto-updates etc. Éen HTPC staat soms een paar weken uit. Met Linux is het alleen een kwestie van ff snel updaten en gaan.

Maar goed. Op de site van Pjotr staat beschreven hoe je dual boot kan maken. Is die methode helemaal safe? Is het goed geisoleerd? Ik vind de handleiding wel lang. Kan ik niet gewoon gaan installeren, en mocht ik tegen bootproblemen of iets aanlopen dan alsnog in de UEFI duiken?

Optie 2 spreekt mij ook wel aan. De Windows SSD loskoppelen, dan de installatie uitvoeren op de Linux SSD. Als die installatie klaar is, de Windows SSD aankoppelen. Dan gewoon in de UEFI/BIOS de opstartvolgorde kiezen. (Dit zal dus altijd de Mint SSD zijn, zolang er geen issues zijn) Voor mijn gevoel is deze optie de beste omdat het simpeler klinkt, en ook beter geïsoleerd?

Re: Dual Boot aparte schijven of op één schijf?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/27, 11:37:03 »
Als je weet wat je doet kan je gewoon installeren en het installatieproces zoals door Pjotr beschreven volgen, maar ik  zou de handleiding er wél bij nemen: helemaal safe en goed geïsoleerde installatie!
Twee systemen op twee SDD's hoeft niet maar is wel helemaal top!
De opstartvolgorde zou ik via GRUB laten verlopen, want dan hoef je niet bij iedere opstart het BIOS in te duiken.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Dual Boot aparte schijven of op één schijf?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/27, 11:41:53 »
Optie 2 is duidelijk de meest failsafe optie.
Als je dan na weer bijkoppelen van de Windisk als eerste disk de Linuxdisk kiest, kun je als keuze in het opstartmenu van Linux de Windows opstart toevoegen vanuit de Linux terminal met:
sudo update-grub

Nu zou je bij opstarten in het menu kunnen kiezen voor Win of Lin ;)
lukt dat niet dan opnieuw de terminal:
sudo os-prober
sudo update-grub

succes,
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Dual Boot aparte schijven of op één schijf?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/27, 11:49:26 »
Optie 2 is duidelijk de meest failsafe optie.
Als je dan na weer bijkoppelen van de Windisk als eerste disk de Linuxdisk kiest, kun je als keuze in het opstartmenu van Linux de Windows opstart toevoegen vanuit de Linux terminal met:
sudo update-grub

Nu zou je bij opstarten in het menu kunnen kiezen voor Win of Lin ;)
lukt dat niet dan opnieuw de terminal:
sudo os-prober
sudo update-grub

succes,
Ed
Als ik 2 losse disks gebruik kan ik toch ook gewoon in de BIOS/UEFI de bootvolgorde wijzigen? Dus op 1 mint. Windows ga ik normaal gesproken niet vaak gebruiken, lees maar even wat ik hieronder zei tegen Polleke.

Als je weet wat je doet kan je gewoon installeren en het installatieproces zoals door Pjotr beschreven volgen, maar ik  zou de handleiding er wél bij nemen: helemaal safe en goed geïsoleerde installatie!
Twee systemen op twee SDD's hoeft niet maar is wel helemaal top!
De opstartvolgorde zou ik via GRUB laten verlopen, want dan hoef je niet bij iedere opstart het BIOS in te duiken.

Als het de meest veilige optie is dan pak ik denk ik de 2de SSD. Heb in een oude laptop nog een 120 GB SSD zitten, en die laptop heb ik toch niet nodig. Mocht ik die laptop ooit weer in gebruik nemen zet ik er een wat grotere SSD in. Pjot zijn handleiding, dus beide op één schijf is dus ook volledig geïsoleerd? Betreft GRUB, als ik 2 losse SSD's gebruik hoeft dat toch niet? Als je in de BIOS/UEFI de bootpriority zet op 1. Linux Mint SSD, 2 Windows 10? Sporadisch ga ik wel booten naar Windows om hem te updaten en omdat de schijf af en toe aan het werk gezet moet worden. (SSD's houden niet van langdurige stilstand)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Dual Boot aparte schijven of op één schijf?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/27, 11:49:45 »
Uefi,  google hier op, of  wat Pjotr zegt over uefi.

Zelf heb ik , windows geinstalleerd op 1 enkele hd, de rest ontkoppeld.
Daarna hetzelfde voor linux, wel alle andere schijven toegevoegd, windows hd los gemaakt.
-dus nu heb je 2 aparte systemen.
-daarna heb ik in linux , windows toegevoegd aan grub, naam ben ik kwijt, dan wordt windows automatisch toegevoegd.

Voordeel va dit is, dat windows op 1 hd staat, met zijn eigen bootloader,
en linux staat apart met eigen bootloader.

Wat ik wel gemerkt hebt is met een nieuwe pc, dat windows bij een update de volgorde in de bios/uefi had gewijzigd naar windows ipv linux, dus weer rotzooi van windows, dit zou je kunnen oplossen door wachtwoord op je bios/uefi zetten.


Een heel andere manier is,
om bijv 4 stroom schakelaars te maken, voor 4 hd' s(4 hd's is als voorbeeld).
Dan voor je de pc start, kiezen welke operating system je wilt gaan gebruiken, dan deze aan zetten, dan heb je elke hd apart.
1 voor windows,
2 linux,
3 oefenen met bsd/linux/windows etc
4 linux om veilig te internet bankieren(of aandelen aandelen handelen)
je hebt ook iso met spellen erop, zou je hier ook kunnen installeren.

Stroom kun je bij de hd onderbreken, door een sata verleng kabel te kopen, deze kun je dan door knippen en een schakelaar tussen zetten.
Youtube heeft een film over en backup oplossing, daar laat men dit zien.
https://www.youtube.com/watch?v=BZnljKjJLvM&t=123s
How to Make a One-Click Backup Button
« Laatst bewerkt op: 2019/04/27, 11:51:29 door jan11000 »

swake

  • Gast
Re: Dual Boot aparte schijven of op één schijf?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/27, 12:33:12 »
Waarom niet op een USB stick of portable externe HD installeren . Dat lukt hoor .

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Dual Boot aparte schijven of op één schijf?
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/27, 12:46:18 »
Waarom niet op een USB stick of portable externe HD installeren . Dat lukt hoor .

Waarom wel? Snelheid is altijd lager omdat het USB is. Daarnaast is een SSD ook er meer voor bedoeld. Maar ik ga het gewoon zo doen dan, installatie op ene losse SSD. Volledige isolatie dus als ik het zo lees en maakt het proces wat eenvoudiger. Ik durf het gewoon nog niet aan om Windows volledig weg te gooien. En dual boot op één schijf kan dus wel. Maar is wel wat complexer, en iets meer risico dus als ik het goed lees. 8/9 jaaar terug had ik ook Ubuntu en Windows 7 op één schijf. Tot op een dag Windows niet meer bootte :(

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Dual Boot aparte schijven of op één schijf?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/04/27, 17:02:01 »
Het is het helemaal gelukt! Tijdens de installatie van Mint op de 2de SSD (crucial) heb ik de datakabel van de Windows SSD (Kingston) zodat je niet het risico loopt dat ie dus de bootloader etc op de foute schijf zet. Daarna kon ik in de BIOS de keuze maken qua HDD Boot priority. Nu op Linux gezet. Windows alleen een keer in de x aantal maanden om te updaten en zodat de SSD up&running blijft.

Ik ben een zeer blij man. Mint als mijn eenvoudige HTPC os. En in tijden van noot kan ik relatief makkelijk switchen naar Windows zonder dat de kast open moet. Ik ga ditzelfde binnenkort ook doen op mijn nieuwere HTPC boven (UEFI,i3 6100). Op mijn main pc heb ik wel Windows, want ik game daar op en gebruik wat spullen waar onder Linux (zover ik weet) geen goed/simpel alternatief voor is. Maar dat systeem is ook mijn dagelijkse systeem. Zolang de HTPC's maar lekker eenvoudig op een Linux-gestuurd systeem kunnen draaien :)

Super bedankt iedereen voor het meedenken. ik voel mij een gelukkig man. Mijn ideale HTPC op de pc, maar toch een goede isolatiemuur waarna een 2de schijf met Windows als ''noodgeval'' heb.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Dual Boot aparte schijven of op één schijf?
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/28, 12:29:08 »
Ander vraagje. Heb 2 dvd's getest. Een zelf gebakken brouwsel wat werkt in VLC. De andere is een dvd uit de winkel met een serie er op (DVD BOX) en die werkt niet in VLC. Ik had nog wat tips gelezen zoals installeren van Lib nog wat. Die was al geinstalleerd. Toen installeerde ik kodi en daar werkt het wel in. hoe kan dat?

En 2. Ik had timeshift laten restoren omdat ik nogal veel dingen geprobeerd heb vandaag en gisteren. Toen vroeg ie of ie grub mocht updaten. Ik zei ja dat is goed. Voor vandaag had ik dus geen grub. Na de reboot wel. Is niet erg. Linux staat nog steeds op een andere schijf dan Windows. Heb in Windows gekeken in schijfbeheer en alle Windows partities staan op de Kingston (NTFS) en er is één grote partitie (EXT4) met Mint op de Crucial. Dus dat zit wel snor dan toch?

Edit: DVD werkt nu wel in VLC, vraag me nie hoe het kan. Heb wel wat gerommeld met codecs etc. Maar als ik dat ongedaan maakt doet hij het nog steeds goed haha. Mocht ik dit issue nog eens tegenkomen op dit systeem of op een ander systeem wat dan te doen. Wat is jullie ervaring om beveiligde DVD's aan de gang te krijgen in VLC? Doorlopen jullie extra stappen buiten de standaardconfiguratie in Mint?

Edit 2: Kwam dit tegen https://itsfoss.com/play-dvd-ubuntu-1310/ denk dat ik dat aanhoud voor de volgende keer ! :)
« Laatst bewerkt op: 2019/04/28, 15:55:16 door Dennissch »