Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: triple boot Vista, XP en Ubuntu  (gelezen 1644 keer)

Offline Rob3823

  • Lid
triple boot Vista, XP en Ubuntu
« Gepost op: 2007/08/24, 19:27:22 »
Hallo,

Ik heb een Dell Inspiron 6400 gekocht met Vista al geinstalleerd.
Nu wil ik naast Vista ook XP en Ubuntu.
Inmiddels heb ik met Gparted de extra Dell partities verwijderd en verschuift momenteel de Vista partitie naar het begin van de harde schijf.
Na deze operatie wil ik XP installeren en als laatste Ubuntu.
Nu is er wel wat documentatie te vinden over dualboot enzo, maar (ik vind) niet zoveel over bovenstaande optie.

Mijn vraag is: als ik bovenstaande werkwijze volg en Ubuntu dus als laatste installeer herkent de Grub dan de drie afzonderlijke operating systemen en kan ik dus, net als nu met  XP en Ubuntu op mijn andere pc, direct na het opstarten een keuze maken uit een van de drie?

Wie heeft hier al ervaring mee of heeft er nog tips?

Rob

Offline yamaha

  • Lid
triple boot Vista, XP en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/25, 02:43:35 »
Ik heb zelf zo'n configuratie op mijn laptop draaien het is dus mogelijk.
Vista staat op c: de partitie en XP op d: de patitie
Je moet eerst even bepalen hoeveel mb schijfruimte je aan Vista en Xp wil toedelen.
Met Gparted maak je een extra partitie aan voor Xp, de ruimte voor Ubuntu laat je unused.
Nu installeer je Xp, dan Ubuntu via de optie om de grootste unused ruimte te gebruiken.
Als dit allemaal gelukt is krijg je de mogelijkheid in Grub om een ander besturings systeem te kiezen tijdens het booten.

Ber

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
triple boot Vista, XP en Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/25, 02:51:44 »
Zorg er wel voor dat je xp op een primaire partitie installeert. Ubuntu kan prima op een logische partitie evenals je swap.

Offline Rob3823

  • Lid
triple boot Vista, XP en Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/28, 18:16:16 »
Na drie dagen "knutselen" meen ik toch bijna zover te zijn.
Inmiddels heb ik Vista weer draaien op een primaire partitie.
Staat er een primaire partitie klaar om Xp op te installeren.
En is er voldoende vrije ruimte voor Ubuntu.

Nu is mijn vraag: moet ik nadat ik Xp heb geinstalleerd de bootloader van Vista eerst weer herstellen alvorens Ubuntu te installeren waarna de Grub, na installatie van Ubuntu, de drie OS'en zou moeten herkennen en kunnen opstarten?

Rob

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
triple boot Vista, XP en Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/28, 19:15:11 »
Nee hoor, een bootloader zorgt alleen voor de doorstart naar een os, je hoeft er altijd maar één te hebben. Wanneer je Grub installeerd neemt deze ook gelijk xp en vista op in z'n menu. Met het installeren van Ubuntu ben je dus in een keer klaar!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
triple boot Vista, XP en Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/28, 19:17:15 »
Citaat van: raggar
Nee hoor, een bootloader zorgt alleen voor de doorstart naar een os, je hoeft er altijd maar één te hebben. Wanneer je Grub installeerd neemt deze ook gelijk xp en vista op in z'n menu. Met het installeren van Ubuntu ben je dus in een keer klaar!
Wat Raggar zegt is juist. Volgorde: eerst Windows installeren en daarna pas Ubuntu.

Offline Rob3823

  • Lid
triple boot Vista, XP en Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/01, 17:06:30 »
Het is voor mij, na diverse keren van alles en nog wat te hebben geprobeerd, niet mogelijk gebleken naast Vista Xp te installeren.
Xp ziet de (prim) partitie niet die voor hem gereserveerd is. (met gparted en vista partitionering)
Ubuntu is niet zo moeilijk, die neemt genoegen met wat vrije ruimte.
Ik denk dat Dell MediaDirect het probleem is.
Dit is een programma wat naast Vista draait om bijv. mp3' s, foto' s e.d. te benaderen zonder heel Vista te starten.
Dit programma moet als eerste geinstalleerd worden en deelt de rest van de harde schijf in.
Vervolgens Vista geinstalleerd, de C: partitiegrootte gewijzigd en en nog een partitie aangemaakt, maar Xp ziet dat niet.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen en daar mee om kunnen gaan?

Rob