Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraagje: welke merken zijn het meest Linux-vriendelijk?  (gelezen 1576 keer)

Offline STANLAAT

  • Lid
Vraagje: welke merken zijn het meest Linux-vriendelijk?
« Gepost op: 2014/10/21, 21:43:11 »
beste mensen,

pas geleden had ik problemen om mijn nieuwe Canon Pixma MG5550 aan de praat te krijgen met Ubuntu 14.04 (zie elders op dit forum). Onder meer met hulp van dit forum heb ik hem toch aan de praat gekregen.
Nu bedacht ik me ineens: hebben jullie als Ubuntu/Linux-gemeenschap bepaalde merken (printers of andere hardware) waar jullie wél goede ervaringen mee hebben? Welke merken/drivers zijn het meest Linux-vriendelijk; is daar misschien een top-10 van te maken ? Dergelijke gebruikerservaringen zouden ook voor andere gebruikers interessant kunnen zijn.


Re: Vraagje: welke merken zijn het meest Linux-vriendelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/21, 22:00:52 »
* HP-printers. Aansluiten en ze doen het onder Linux. Voor mij nooit een ander merk meer, sorry als dit simpel overkomt.
* Epson-scanners: voor de Epson Perfection 3200 Photo scanner is een Linux-versie van Iscan (image scanner) beschikbaar. Voor een boel andere modellen meen ik ook.
* Wacom-tabletten. Worden direct herkend, zelfs tijdens de installatie van heel veel verschillende Linux'en. (Kan niet zeggen of alle functies zoals drukgevoeligheid altijd overal werken).

Frederik

  • Gast
Re: Vraagje: welke merken zijn het meest Linux-vriendelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/22, 07:32:35 »
Canon is een drama en als je die al aan de praat krijgt functioneert de helft niet (kopiëren en scannen).
Ben zeer content met een Brother printer waarbij wel alles het probleemloos doet.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Vraagje: welke merken zijn het meest Linux-vriendelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/22, 10:47:01 »
@Frederik: als Canon zo'n drama is, ben je dan bereid elke Ubuntu-gebruiker (niet eens elke Linux-gebruiker) die tevreden si over zijn Ubuntu-Canon-combinatie een cent (€0,01) te betalen?
Zo nee: dan nóóit meer generaliseren!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline PKing

  • Lid
Re: Vraagje: welke merken zijn het meest Linux-vriendelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/22, 11:25:23 »
Lexmark was bij mij een drama.
Diverse HP printers zijn redelijk probleemloos.
De Epson expression 1680 scanner die ik er bij mijn eega aanhing deed het eigenlijk gelijk, wat me verbaasde, want meestal moet je met Linux toch iets doen om het te laten werken.
Je kunt op de xsane website volgens mij wel zien wat werkt onde Linux....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Nero

  • Lid
Re: Vraagje: welke merken zijn het meest Linux-vriendelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/22, 11:36:52 »
Canon MP550, MP620, MG5550 (2x) geïnstalleerd zonder problemen ;)

Re: Vraagje: welke merken zijn het meest Linux-vriendelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/22, 11:54:12 »
HP is altijd probleemloos aan de praat te krijgen aangezien HP voor elke (nieuwe) printer gelijk drivers levert middels HPLIP :) Een beetje zoeken op dit forum had dat ook als antwoord gegeven ;)

Offline Ramana

  • Lid
Re: Vraagje: welke merken zijn het meest Linux-vriendelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/22, 14:26:01 »
Laserprinter van Samsung 2165.  :)

Frederik

  • Gast
Re: Vraagje: welke merken zijn het meest Linux-vriendelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/22, 15:10:16 »
@Frederik: als Canon zo'n drama is, ben je dan bereid elke Ubuntu-gebruiker (niet eens elke Linux-gebruiker) die tevreden si over zijn Ubuntu-Canon-combinatie een cent (€0,01) te betalen?
Zo nee: dan nóóit meer generaliseren!

Ik peins er niet over en na twee (nieuwe!) Canon printers waarbij je een halve dag nodig hebt om die aan de praat te krijgen (ik heb het niet over windows) meen ik niet te generaliseren.