Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: no irq handler for vector  (gelezen 1756 keer)

Offline HarmM

  • Lid
no irq handler for vector
« Gepost op: 2019/05/08, 12:51:29 »
Ik gebruik al jaren Ubuntu, sinds een jaar 18.04 LTS. Enkele dagen geleden zonder duidelijke oorzaak had ik ineens opstartproblemen (na een kernel-update??). Die zijn inmiddels opgelost en bijna alles functioneert weer normaal. Echter: mijn toetsenbordindeling is verdwenen. Instellen van de toetsenbordindeling gaat via Instellingen, taal en regio. Dan een taal kiezen (Engels, VS), dan een toetsenbord kiezen (Engels, VS, internationaal met dode toetsen). Dan druk ik op de knop "toevoegen" maar er wordt niets toegevoegd, de melding blijft: " er zijn geen invoerbronnen geselecteerd".
Ook de starter werkt niet naar behoren, ik kan de plaats van de icoontjes niet veranderen en ik kan geen iconen toevoegen of verwijderen. Programma's starten via "toepassingen tonen" (onder in de starter) lukt wel.
Bij het opstarten van de computer krijg ik een foutmelding te zien: [0.0000] do_IRQ: 0.55 no irq handler for vector.
Ik heb al gezocht op dit forum en een andere melding gevonden met als onderwerp "no irq handler for vector". Het probleem zit waarschijnlijk in GRUB. Ik heb de aldaar genoemde oplossing geprobeerd, maar die heeft niet gewerkt. Wie heeft een idee?

Offline Haris

  • Lid
Re: no irq handler for vector
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/08, 14:58:42 »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: no irq handler for vector
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/08, 17:16:43 »
Videokaart/chips, zie ik op machines met wat oudere AMD/ATI. Is opgelost zodra de video driver wordt ingeschakeld.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline HarmM

  • Lid
Re: no irq handler for vector
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/09, 10:57:45 »
Dank voor jullie reacties. Haris: mijn moederbord is van Asrock. Die link naar Ubuntuforums over "no IRQ handler" had ik al gezien en de instructie die daar staat had ik al toegepast, maar zonder succes. DeBaas: ik heb inderdaad een al wat oudere machine met een AMD-processor. Mijn videokaart is een Sapphire Radeon HD6450. Zo te zien doet die het prima met driver Gallium 0.4 (AMD Caicos). Hoe schakel ik de videodriver in?


Offline DeBaas

  • Lid
Re: no irq handler for vector
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/09, 11:19:53 »
Bij opstarten wordt gezocht naar de video interupt, deze is voor de oudere AMD/ATI video kaart dan nog niet aanwezig. Later in de opstartcyclus wordt de juiste video driver geladen die e.e.a. afhandeld.
Die foutmelding blijf je dus houden maar doet geen pijn.
Of er (nog) fabrieksdrivers zijn voor jouw video kaart durf ik niet te zeggen.
Ubunt/Mint geven dat aan zodra je laat zoeken naar drivers, zodra deze gevonden is kan je vervolgens kiezen deze te gebruiken, of niet ;)

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline HarmM

  • Lid
Re: no irq handler for vector
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/09, 11:40:18 »
Ik heb gekeken in Synaptic. Daar zie ik staan dat de volgende driver op mijn systeem is ge"installeerd:
xserver-xorg-video-radeon                      1:18.0.1-1                     Maar ik zie in Synaptic ook een andere driver staan met de gegevens
xserver-xorg-video-radeon-hwe-18.04 1:18.0.1-1~18.04.1      die niet is ge"installeerd. De technische details van beide gaan mij boven de pet. Toch denk ik, op grond van jouw laatste opmerking, dat ik die tweede driver moet installeren en de eerste verwijderen. Denk je ook niet?

Offline HarmM

  • Lid
Re: no irq handler for vector
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/11, 12:36:32 »
Ik denk dat ik langzamerhand begin te begrijpen wat er aan de hand is. Ik heb nog steeds opstartproblemen: soms loopt het opstarten vast , dan moet ik de computer uit- en weer aanzetten en dan loopt hij (meestal) wel door. Als het opstarten gelukt is, werkt bijna alles naar behoren, behalve de zaken die ik eerder noemde.
Als ik in Synaptic de caicosdriver wil herinstalleren, krijg ik de melding: "u moet eerst beschadigde pakketten herstellen". Ik vermoed nu dat het inderdaad ligt aan de driver van mijn videokaart, die is waarschijnlijk beschadigd en die moet ik opnieuw installeren. Maar dat lijkt nog niet zo simpel te zijn.
Naast Ubuntu 18.04 heb ik Linux Mint 19 op mijn harde schijf staan: dat functioneert prima met het goede toetsenbord.
Ik laat dit topic nog even open staan totdat ik de oplossing heb gevonden. Dat duurt wellicht nog even. En misschien ga ik wel met mint werken of laat ik het zo in Ubuntu: het probleem is niet heel groot. 

Offline HarmM

  • Lid
Re: no irq handler for vector
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/14, 12:32:48 »
De opstartproblemen voor Ubuntu 18.04 lijken nu verleden tijd te zijn. Maar ik kan nog steeds niet het goede toetsenbord installeren en de problemen met de starter zijn er ook nog. Ik heb geen driver voor mijn videokaart kunnen vinden op de sites van AMD of Sapphire, d.w.z. geen driver voor 18.04. Nou ja, het probleem is beperkt.
Ik sluit dit topic nu af, hoewel het niet opgelost is.