Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje  (gelezen 3355 keer)

Offline morjos

  • Lid
Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Gepost op: 2012/08/26, 13:25:49 »
Hallo,
Ik wilde op het note-book van mijn vrouw Linux installeren. Ikzelf heb op PC en Laptop de 12-04 versie van Ubuntu staan en alles prima, maar nu vrees ik dat Ubuntu wat zwaar weegt voor het notebookje.
Het is een Asus PeeCee met 250Gb harde schijf en 1Gb geheugen.
Denken jullie dat het kan (snel genoeg blijft ?) of installeer ik beter Xubuntu ?
Alvast dank voor advies
Jos

Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/26, 13:40:54 »
Ik ben een Xubuntugebruiker; meerbepaald de opgesmukte versie Voyager. Heel tevreden van!
Snel en gebruikt dezelfde repo's als Xubuntu.
http://voyager.legtux.org/
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline joop905

  • Lid
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/26, 13:51:19 »
ik zou voor Xubuntu gaan

Redelijk functioneren:
Processor: Pentium 4,  1,3 Ghz
RAM-geheugen: 1 GB
Videokaart: 64 MB
Harde-schijfruimte: 8 GB

Soepel draaien:
Processor: Pentium 4,  2 Ghz
RAM-geheugen: 1,5 GB
Videokaart: 128 MB
Harde-schijfruimte: 10 GB

Bron:  https://sites.google.com/site/computertip/systeemeisen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/26, 15:15:14 »
Beslist Xubuntu. Na installatie kun je dit direct-doenlijstje afwerken (speciaal voor Xubuntu geschreven): https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu

Offline morjos

  • Lid
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/26, 15:54:38 »
Bedankt voor de tips, maar wegens tijdsgebrek is Ubuntu nu aan het isnstalleren en het gaat maar traagjes. Xubuntu is misschien toch beter. Kan ik dit achteraf (dus na Ubuntu installatie) nog corrigeren naar Xubuntu?
Een andere reden is omdat mijn vrouw een complete computerleek is (enkel Facebook en wat You-Tube) en zij engelstalig is de <Engelse versie van Ubuntu gekozen, zodat ik haar bij problemen wat kan helpen.
Xubuntu ken ik zelf ook niet zo....heb wel de live-CD wat uigeprobeerd en ziet er niet slecht uit .
Indien mogelijk volgende week misschien toch Xubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/26, 16:14:03 »
Bedankt voor de tips, maar wegens tijdsgebrek is Ubuntu nu aan het isnstalleren en het gaat maar traagjes. Xubuntu is misschien toch beter. Kan ik dit achteraf (dus na Ubuntu installatie) nog corrigeren naar Xubuntu?
Jawel:
https://sites.google.com/site/computertip/alternatief

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/26, 18:58:07 »
Sta je ook open voor andere distributies?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/26, 20:15:35 »
Sta je ook open voor andere distributies?
Waarom kom je niet gelijk met je alternatief FrSu? Er is volgens mij  niemand met meer ervaring met een ASUS Eee PC dan jij.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/26, 20:43:55 »
Op de wiki is een hoofdstuk over het aanpassen van Xubuntu http://wiki.ubuntu-nl.org/community/xubuntu1204
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/26, 22:12:56 »
Sta je ook open voor andere distributies?
Waarom kom je niet gelijk met je alternatief FrSu? Er is volgens mij  niemand met meer ervaring met een ASUS Eee PC dan jij.

Topicstarter vraagt naar Ubuntu of Xubuntu als alternatief. Ik wil niet ongevraagd het topic vervuilen. ;)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/26, 23:16:51 »
TS wil Linux installeren, als ik de eerste zin van de fipo lees  ;)

Nu heb ik o.m. een Asus Eee netbookje, 1.6 GHz met 1 GB RAM waarop ik het één en ander heb gedraaid, dus misschien kan je iets met wat ervaringen.

- De grootte van je HDD doet er weinig toe. Voor een degelijke Linux-distro heb je zo'n 10-15 GB nodig.
- Op mijn netbookje heb ik zowel o.m. Xubuntu, Ubuntu als Kubuntu gedraaid. Op dit moment snort er Mint Maya Mate op, na gebleken goede diensten van Mint 9 Gnome. Mint beschouw ik als een gepimpte Ubuntu, zonder hier iets fundamenteels verder mee te bedoelen. Het is een weergave van ervaringen. Om maar wat te noemen, ik heb er ook met genoegen Kubuntu op gedraaid. Kubuntu is tegenwoordig lang niet zo 'zwaar' meer als vroeger.
- Wat 'redelijk', 'soepel' e.d. is, is ietwat subjectief. Er ligt een grens die voor eenieder anders is, waar men 'mwah' zegt bij de performance. Gewoon uitproberen helpt.
- Het is evenzeer van belang wat voor applicaties je draait of wilt gaan draaien. Het is mijn perceptie, dat als je relatief zware applicaties draait zoals bv. Firefox of LibreOffice (het merendeel van de tijd bij mij, maar dat kan voor iedereen anders zijn), dat de desktopomgeving... niet zo heel veel uitmaakt.

Hopelijk kan je wat hiermee  ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/08/26, 23:21:57 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/26, 23:21:54 »
Het is mijn perceptie, dat als je relatief zware applicaties draait zoals bv. Firefox of LibreOffice (....), dat de desktopomgeving... niet zo heel veel uitmaakt.
Juist dan telt elk MB'tje vrij geheugen, en elk procentje minder processorbelasting.... Dus juist dan is de zwaarte van de werkomgeving extra belangrijk. In mijn ervaring....  :)

Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/27, 00:49:37 »
Het is mijn perceptie, dat als je relatief zware applicaties draait zoals bv. Firefox of LibreOffice (....), dat de desktopomgeving... niet zo heel veel uitmaakt.
Juist dan telt elk MB'tje vrij geheugen, en elk procentje minder processorbelasting.... Dus juist dan is de zwaarte van de werkomgeving extra belangrijk. In mijn ervaring....  :)

En dat is mijn ervaring ook :)

Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/27, 09:04:20 »
Het is mijn perceptie, dat als je relatief zware applicaties draait zoals bv. Firefox of LibreOffice (....), dat de desktopomgeving... niet zo heel veel uitmaakt.
Juist dan telt elk MB'tje vrij geheugen, en elk procentje minder processorbelasting.... Dus juist dan is de zwaarte van de werkomgeving extra belangrijk. In mijn ervaring....  :)

En dat is mijn ervaring ook :)

En net daarom is het advies om Xubuntu te gebruiken, volgens mij, het beste advies.

Nootje: SolusOS is ook een erg light-weight besturingssysteem (gebruik rond de 400 Mb) met een zuivere Gnome2-interface, Debian-based (maar geen Ubuntu-derivaat !) stable. Anders van gebruik, maar zeker niet slecht!
Mocht je van E17 houden: dan zou ik zeggen: probeer eens Bodhi-linux uit (Ubuntu-based en ook 5 jaar support)
Maar dit is allemaal louter informatief bedoeld; Xubuntu is per slot van rekening een volwaardig raspaard en oerstabiel.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline softbart

  • Lid
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/27, 09:30:52 »
Hier ongeveer dezelfde ervaringen als @asphyxia.
De laatste tijd toch iets vaker Xbuntu dan Unity.

groet,

Theo

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #15 Gepost op: 2012/08/27, 09:32:01 »
En net daarom is het advies om Xubuntu te gebruiken, volgens mij, het beste advies.
Mee eens,
wanneer je een makkelijk, snel en stabiel systeem wilt, zou ik altijd gaan voor een XFCE desktop.
Het systeem kan het makkelijk aan en de desktop is intuïtief en makkelijk aan te passen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #16 Gepost op: 2012/08/27, 20:16:25 »
Als je vrouw tot nu toe aleen met Win gewerkt heeft, kun je ook even kijken naar Zorin 5.2 Core. Zeer snel en stabiel op een netbookje met de "looks" van Win.

Link naar Zorin: http://zorin-os.com/

Als er al Win op staat zou ik zeker een dualboot doen.

Offline morjos

  • Lid
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #17 Gepost op: 2012/08/30, 20:08:04 »
phoe phoe, lieve mensen, maar nu zie ik echt door de bomen het bos niet meer; heb de indruk dat er duizenden distri's zijn  ;).
Ubuntu staat er nu op maar het lijkt idd wat zwaar : duurt even voor een toepassing opstart (secondje of 4-5) en wordt tamelijk warm.
Denk van in het weekend het advies van Pjotr op te volgen (je bent een crack Pjotr - hoe weet je het allemaal ?) en Xubuntu erop te zetten.
Dank voor de vele reacties

Jos

Offline morjos

  • Lid
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/02, 12:10:36 »
Zozo, ben er eindelijk uit. Had de raad van Pjotr opgevolgd en Xubuntu geinstaleerd. Persoonlijk vind ik er niets mis mee, maar het beviel mijn vroew niet zo....te ingewikkeld. En kreeg op de "desktop" enkel een zwart-wit foto van haar kleinzoon, dus....
Voor de duidelijkheid : mijn vrouw gebruikt haar notebook enkel voor FB en YouTube en voor foto's te bekijken die ik dan meestal van SD op haar HD moet zetten, verder reikt haar PC kennis niet, en dan is Xubuntu wel wat moeilijk.


Heb toen het voorstel van FrSu geprobeerd en Zorin erop gezet. Moet zeggen : fijn OS voor een licht notebookje en de Madam kan er mee "werken" zoals Win7.

Dus Zorin blijft erop staan en eerlijk, het bevalt mezelf ook wel.

Ben benieuwd of ik er TT-home en Miodesktop op kan laten draaien onder Wine op Play in Linux.....dan zet in Zorin ook op mijn eigen Laptop.

Nogmaals bedankt voor de vele reacties...het was een goede hulp

Gr
Jos

Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #19 Gepost op: 2012/09/02, 12:55:20 »
Wow, tenminste iemand die wél vind dat Xfce te ingewikkeld is :P :P :P

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #20 Gepost op: 2012/09/02, 13:39:25 »
@morjos, mooi dat het gelukt is, welke versie Zorin heb je geïnstalleerd?
Zorin is een prachtige besturing met een hele mooie en functionele desktop, maar qua stabiliteit is Xubuntu volgens mij veel beter..
En klachten dat Xubuntu moeilijk is heb ik nooit gehoord..  :rolleyes:


FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #21 Gepost op: 2012/09/02, 15:58:05 »
Zorin 5.2 Core werkt bij mij echt heel erg stabiel en nog belangrijker, supersnel op mijn netbookje.

Heb vandaag ook Zorin 6.1 Lite op een andere PC in de familie gezet om veilig en snel te kunnen internetten. (XP wou alleen nog maar heropstarten. XP uiteraard weer aan de praat gekregen ) Lite loopt ook daar als een speer. (Kijken of ze van Linux gaan houden  :D)

Offline morjos

  • Lid
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #22 Gepost op: 2012/09/02, 16:14:20 »
Welke versie Zorin ??? Goede vraag, maar heb ik zo niet op gelet, ik denk 6

En ter correctie : ikzself vind Xubuntu niet ingewikkeld, maar mijn vrouw. .....als ze meer dan 2X moet klikken voor ze is waar ze wil zijn is het "ingewikkelde rommel" (niet mijn woorden).

Nu met Zorin is dat probleem wel opgelost, mede dank zij de Win7-look, dat is haar wat vertrouwder.

Hoop bij deze enkele misverstanden te hebben rechtgezet  ;) ;)

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu of Xubuntu op Asus notebookje
« Reactie #23 Gepost op: 2012/09/02, 16:17:58 »
Veel plezier ermee voor jouw vrouw, Morjos ^-^