Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: intel gma4500 linux driver installatie meldt ¨x server actief¨ kan niet intall.  (gelezen 1961 keer)

Offline ToineM

  • Lid
Beste mensen,

ik probeer deze driver van intel te installeren http://intellinuxgraphics.org/2012.02.html     libdrm-2.4.31.tar.bz2
wanneer ik het installatie proces start krijg ik na enkele seconden de melding     x server   gestart, kan niet verder gaan met installatie.
Wat moet ik doen, wat gaat er fout?
Mijn grafische processor intel gma4500 wordt niet herkend en er is (denk ik) een standaard  vga driver geïnstalleerd.
Groet
Toine
« Laatst bewerkt op: 2012/05/14, 17:46:51 door ToineM »

Offline jan11000

  • Lid
x server   gestart
Dit betekend dat je geen videokaart driver kan installeren, als deze opgestart is op de achtergrond, dus de xserver.

File uitpakken en uitvoerbaar maken,
dan booten,
ga naar grub,
kies veilige mode opstarten,
dan opstarten naar textmode met netwerk (dos dus),
nu naar je file gaan, en installeren.

Onmogelijk, de gma4500 wordt prima ondersteund door Linux. Waaruit maak je op dat je GPU niet wordt ondersteund? Zelf drivers compileren is een drama, ik raad dat ten zeerste af.

Offline ToineM

  • Lid
Ik kan mijn helderheid van mijn  Dell inspiron 1545 niet genoeg dimmen. In het systeeminstellingen menu, (sub menu systeeminformatie) meldt dat de grafische processor niet wordt herkend en standaard omgeving is ingesteld. Ik vermoed dat daar het dim probleem vandaan komt?

(ububtu 11.10)

Toine

Ik kan mijn helderheid van mijn  Dell inspiron 1545 niet genoeg dimmen. In het systeeminstellingen menu, (sub menu systeeminformatie) meldt dat de grafische processor niet wordt herkend en standaard omgeving is ingesteld. Ik vermoed dat daar het dim probleem vandaan komt?

(ububtu 11.10)

Toine
Dat zijn twee totaal verschillende problemen die niets met deze driver te maken hebben.

Ten eerste raad ik je aan om up te graden naar Ubuntu 12.04. Waarschijnlijk is dan één van deze problemen al gelijk opgelost. Start Updatebeheer om de upgrade te starten.

ik heb hier ook nogsteets last van :(

is er iemand die mij goed kan uitleggen hoe ik nvidia drivers installeer zonder dit gezeik van x server?


ik heb hier ook nogsteets last van :(

is er iemand die mij goed kan uitleggen hoe ik nvidia drivers installeer zonder dit gezeik van x server?


Je kunt beter een eigen topic openen.

Offline jan11000

  • Lid
ik heb hier ook nogsteets last van :(

is er iemand die mij goed kan uitleggen hoe ik nvidia drivers installeer zonder dit gezeik van x server?
x server   gestart
Dit betekend dat je geen videokaart driver kan installeren, als deze opgestart is op de achtergrond, dus de xserver.

File uitpakken en uitvoerbaar maken,
dan booten,
ga naar grub,
kies veilige mode opstarten,
dan opstarten naar textmode met netwerk (dos dus),
nu naar je file gaan, en installeren.

ik heb hier ook nogsteets last van :(

is er iemand die mij goed kan uitleggen hoe ik nvidia drivers installeer zonder dit gezeik van x server?
x server   gestart
Dit betekend dat je geen videokaart driver kan installeren, als deze opgestart is op de achtergrond, dus de xserver.

File uitpakken en uitvoerbaar maken,
dan booten,
ga naar grub,
kies veilige mode opstarten,
dan opstarten naar textmode met netwerk (dos dus),
nu naar je file gaan, en installeren.
Maar dit heeft absoluut geen zin. Het probleem zit elders, niet bij de drivers van de videokaart. De backlight wordt aangestuurd middels ACPI.

TS, kun je je pc opstarten, een paar keer op de knoppen van de schermhelderheid drukken en vervolgens uitvoeren:

dmesg > log.txt

Er verschijnt "log.txt" in je persoonlijke map. Plaats de inhoud hier.

Offline ToineM

  • Lid
De terminal dump zit in de bijlage

Het probleem is dus dat mijn beeld scherm wel gedimd kan worden middels (F4) op het toetsen bord maar naar mijn zin niet genoeg. Terwijl wanneer  ubuntu de helderheid zelf naar nul terug stelt (na bv 10 minuten inactiviteit van de laptop) er minsten nog 10 stappen extra zijn die ik dus zelf niet kan instellen met F4.

Offline ToineM

  • Lid
Niemand een idee


Je kunt beter dit proberen (ik ken het probleem):
sudo gedit /etc/default/grub

Pas de regel die begint met "GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT" als volgt aan (kopiëren/plakken):
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash acpi_osi=\"!Windows 2009\""

Sla op. Voer nu uit:

sudo update-grub

Herstart je computer.

Offline ToineM

  • Lid
Geen resultaat helaas. Beide suggesties geprobeerd maar niets werkt:

[sudo] password for t:
setpci: Warning: No devices selected for "F4.B=50".
t@t-Inspiron-1545:~$ sudo setpci -s 00:01.0 F4.B=50
setpci: Warning: No devices selected for "F4.B=50".


Ook de Grub aanpassing geprobeerd maar werkt niet.
Ga binnenkort nr 12 installeren om te zien of die werkt.

Bedankt weer voor de tips

Groet

Offline ToineM

  • Lid
Blijkbaar is het in versie 12 ook nog steeds een probleem:

http://askubuntu.com/questions/tagged/brightness
« Laatst bewerkt op: 2012/06/11, 08:18:47 door ToineM »


Offline ToineM

  • Lid
t@t-Inspiron-1545:~$ sudo lspci | grep -i vga
[sudo] password for t:
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller (rev 07)
t@t-Inspiron-1545:~$

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Waarom heb je sudo gebruikt voor lspci? Nergens voor nodig. Nodeloos sudo gebruiken kan gevaarlijk zijn.

Het BusID van je kaart is dus 00:02.0. Dan zou dit het toch moeten doen:
sudo setpci -s 00:02.0 F4.B=50

Probeer ook eens andere (lagere?) waarden dan 50.

Offline ToineM

  • Lid
Ook de laatste opdracht verandert niets. De helderheid kan ik naar boven en naar beneden bijstellen met F4 en F5, maar helderheid naar beneden bijstellen kan nog niet genoeg. In een donkere omgeving is het scherm nog veel te helder.

Ik begrijp niet dat mijn laptop zelf wel nog 7 a tien stappen minder helderheid kan doorlopen voordat het scherm helemaal op zwart gaat bv bij inactiviteit.
Blijkbaar is het een bekende bug waar nog niets mee is gedaan?  > https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/720912
https://wiki.ubuntu.com/Kernel/Debugging/Backlight. Al hoewel er in deze laatste pagina mogelijk oplossingen staan kan ik er geen wijs uit..


Om nu versie 12 te installeren en de problemen die dat nog steeds opleveren bij diverse kaarten laat ik het er maar verder bij zitten.

Dank nogmaals voor jullie hulp.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/22, 21:26:22 door ToineM »