Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu "tunen"  (gelezen 866 keer)

Kubuntu "tunen"
« Gepost op: 2019/02/20, 22:12:15 »
Hoi,
Na installatie van Ubuntu wordt geadviseerd om direct 10 dingen te doen:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/eerst-ubuntu.html
Dat geldt ook voor Xubuntu, Lubuntu en Mint.
Alhoewel Ubuntu ook de motor is voor Kubuntu, zie ik die niet in het rijtje staan.
Enig idee waarom niet? Of kan ik die stappen ook uitvoeren op Kubuntu?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kubuntu "tunen"
« Reactie #1 Gepost op: 2019/02/21, 10:02:45 »
Enig idee waarom niet? Of kan ik die stappen ook uitvoeren op Kubuntu?
Heel eenvoudig. De auteur behandelt daar Mint en Ubuntu. Dat is zijn vrije keuze. Veel van de tips zijn ook van toepassing op Kubuntu. Je zal iets kritischer moeten zijn bij het lezen, want zelf moeten evalueren wat de impact is van de tip, en of het dus interessant is die op je Kubuntu systeem toe te passen. Meestal zijn de tips zo geschreven, dat er ook aangegeven wordt hoe de instelling terug te draaien indien gewenst.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Kubuntu "tunen"
« Reactie #2 Gepost op: 2019/02/21, 10:56:29 »
Zoals vanadium zegt. Kubuntu, met KDE dus, valt met zijn Qt buiten de GTK-familie.
En ik houd 't bij GTK, want het is al werk genoeg zo.  ;)

Overigens is Lubuntu 18.04 de laatste Lubuntu die ik ondersteun op mijn webstek, want Lubuntu is inmiddels (m.i.v. 18.10) overgestapt naar de Qt-familie (met LXQt). Volgend jaar zal ik dus de Lubuntu-pagina's van mijn webstek verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/21, 11:00:47 door Pjotr »

Re: Kubuntu "tunen"
« Reactie #3 Gepost op: 2019/02/21, 12:39:12 »
Beste Vanadium en Pjotr, ik dacht dat Kubuntu een aparte status had omdat ie niet genoemd wordt in dat 10-stappen-stuk. Kritisch kijken doe ik al omdat ik niet meteen alles lukraak uitvoer, maar het verwijderen van allerlei Aziatische talen en het aanpassen van de "swappiness-factor" b.v. lijkt me sowieso handig. Ik heb ook nog een OpenSUSE versie, maar daar gaat het volgens mij toch anders (YaST), dus ben ik wat voorzichtig met het lukraak uitvoeren van allerlei "toverspreuken". Jullie zijn daarin experts, ik ben een Linux-leek. Met Lubuntu, MX18, Altrix, heb ik ook al zitten spelen, maar ik hou het voorlopig bij Mint, Kubuntu en Xubuntu waarbij ik moet opmerken dat ik Xubuntu (op mijn systeem!) wel erg waardeer; start snel en reageert snel. Voorlopig heb ik nog geen nieuwe bak nodig. Bedankt voor jullie bijdrage!
« Laatst bewerkt op: 2019/02/21, 18:25:05 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME