Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verschil (ATI) drivers  (gelezen 802 keer)

Offline ubby

  • Lid
Verschil (ATI) drivers
« Gepost op: 2007/12/16, 18:23:21 »
Wat is het verschil tussen "ATi Catalyst Linux Display Driver 7.11" en "fglrx"?
Het is misschien een beetje een vreemde vraag maar als Linux leek is mij dit niet geheel duidelijk.

Bij mijn zoektocht om een driver te installeren voor een ATI kaart kwam ik diverse oplossingen tegen maar in plaats van dat het allemaal wat duidelijk werd zag ik de bomen door het bos niet meer.
Ik denk dat dit ook voor veel andere nieuwe Ubuntu gebruikers onduidelijk is en misschien weet iemand een oplossing om het makkelijker te maken.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Verschil (ATI) drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/16, 20:05:05 »
het is hetzelfde. Echter Ati is alles anders gaan noemen, ze houden nu de naamgeving van hun windows drivers ook voor linux aan. Dat betekend, dat fglrx 8,43 nu catalyst 7.11 heet (2007 nov). Elke maand komt er dus een nieuwe driver uit.

De fglrx driver is de closed source driver van Ati zelf.

Echter wanneer je Ubuntu gebruikt wordt het je makkelijk gemaakt. Ga gewoon naar de restricted drivers manager en daar wordt altijd de goede driver voor je uitgekozen. Die moet je hebben, ook al is het nu nog even de oude driver. De nieuwe is nog niet stabiel genoeg.

Offline ubby

  • Lid
Verschil (ATI) drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/16, 20:16:11 »
Nu snap ik het.
Bedankt voor de goed uitleg!

Ik heb nog een kleine vraag:-)
Ik heb ergens gelezen dat er ook opensource drivers voor ATI zijn.
Zijn deze dan nog niet uitgebracht omdat deze niet stabiel genoeg zijn?

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Verschil (ATI) drivers
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/17, 01:26:31 »
jawel, deze heten ati en radeon. Het ligt aan je kaart of deze wordt ondersteund. Ze zijn stabiel (en soms zelfs beter) echter met een beperkt aantal kaarten. Je vind ze beiden gewoon in de repro's.

Offline ubby

  • Lid
Verschil (ATI) drivers
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/17, 07:50:12 »
Bedankt, nu snap ik hem helemaal:-)