Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Voyager Xfce op Acer Aspire one 722  (gelezen 1459 keer)

[Opgelost] Voyager Xfce op Acer Aspire one 722
« Gepost op: 2012/09/30, 14:11:18 »
Ik had een 2-tal maanden geleden Linux Voyager geïnstalleerd (is eigenlijk een opgepimpte versie van Xubuntu).
Alles draaide prima. Afgelopen donderdag wou ik Linux Mint Xfce eens proberen. Ik installeerde het op de laptop (en overschreef dus Voyager).
Ik kwam al gauw tot de vaststelling dat het mijn ding niet was en wou Voyager opnieuw installeren.
Toen begon de miserie. De installatieprocedure verloopt veel langer dan ik normaal gewoon ben.
Eénmaal geïnstalleerd, kan ik soms opstarten en soms weer niet.
Soms start hij netjes onmiddellijk door; andere keren krijg ik de GRUB te zien en kan ik opstarten; nog andere keren zie ik het scherm een aantal keren flikkeren en krijg ik alleen een knipperende cursor te zien of zelfs gewoon een zwart scherm. De combinatie CTRL+Alt+Del indrukken helpt dan niet. Ik kan dan alleen nog op de aan/uit knop van mijn laptop duwen.
Soms zie ik ook een mededeling verschijnen in de zin van bepaalde code + "mmioadress already in use"
Hoe ben ik te werk gegaan voor de installatie?
Ik koos voor de 64 bit versie.
Eerst ISO binnen gehaald. Dan via Unetbootin weg geschreven naar een USB-stick die ik vooraf met Gparted geformatteerd had in FAT32
Op aanraden van forumlid Joris Donders (waarvoor hartelijk dank!) heb ik het ook al geprobeerd met het programma "opstartschijf aanmaken". Dit geeft echter hetzelfde teleurstellende resultaat.
Toen mijn Voyager in het wel nog goed werkte, kreeg ik bij de opstart altijd de mededeling "Check cable connection. PXE-MOF: exiting Intel PXE ROM" Dit gaf echter geen problemen.
Ik weet dat er voor de Acer Aspire one 722 een bug bestond. Je moet in het BIOS duiken en dan "Boot agent" als eerste laten opstarten. Dat heb ik dus ook gedaan.

Iemand die me kan helpen om mijn laptop van nauwelijks 3 maanden oud opnieuw vlot draaiende te krijgen met Linux (liefst Voyager of Xubuntu)? Ik had een goed draaiend systeem en was er beter af gebleven. Ik weet het: Mea culpa...  :-[
« Laatst bewerkt op: 2012/10/01, 13:03:59 door koffieboon »
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Voyager Xfce op Acer Aspire one 722
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/30, 18:18:02 »
Ik ben niet zeker of ik nu een goed advies geef ; maar ik zou eens proberen met je Bios compleet te resetten naar default waarden.
Van daaruit kan je beter en stapsgewijs werken.

Mogelijk kan ook een compromitterende fout in je ISO van Voyager een fout veroorzaken; dit kan je makkelijk testen met gewoon Xubuntu 12.04 te installeren en zien wat het geeft. Lukt Xubuntu, zal Voyager zeker ook wel werken gezien ze op dezelfde grond staan qua installer.

Ik neem aan dat je over een Ubuntu-installatie beschikt, zoniet is Unetbootin zeker een goede oplossing; ik heb zelf vandaag voor iemand een Voyagerinstallatie gedaan met Unetbootin dus dat werkt zeker wel.

Nog een optie om te testen is terug je ISO van Mint nemen en kijken of die wel installeert/ doorstart na installatie.

Begin eerst met je Bios te resetten naar default waarden. 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Voyager Xfce op Acer Aspire one 722
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/30, 18:34:10 »
Ik heb de BIOS nu gereset naar de default waarden.
Probleem blijft. De ene keer start hij wel op; als ik herstart blijft hij soms hangen. Ik heb nu nog eens herstart en ik krijg nu wel mijn bureaublad te zien maar de muisaanwijzer bevriest.
Ik denk dat het ergens fout gaat bij de opstartprocedure.
Afgelopen namiddag heb ik ook de memtest laten lopen gedurende een 3-tal uren en die gaf geen fouten aan.
Ik zal nu de ISO van Xubuntu eens trachten te installeren.

« Laatst bewerkt op: 2012/09/30, 18:36:16 door koffieboon »
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline RikRik

  • Lid
Re: Voyager Xfce op Acer Aspire one 722
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/30, 18:37:10 »
Een herinstallatie zou ik doen met een live-usb of cd sessie, start Gparted tijdens de sessie en ontkoppel swap en verwijder vervolgens swap en (in mijn geval) ext4, het gevolg van deze actie is: unallocated hard drive space
Sluit Gparted en start de installatie, (X)ubuntu zal dan automatisch het unallocated gedeelte gebruiken om te installeren.
 
« Laatst bewerkt op: 2012/09/30, 19:08:10 door RikRik »

Re: Voyager Xfce op Acer Aspire one 722
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/01, 09:18:23 »
i.v.m. de foutmelding die je eerder kreeg met een goed werkend Voyager vond ik dit als antwoord op een vraag waarom die fout tevoorschijn komt:
Citaat
Your machine is trying to boot off a network and not the hard drive. You need to set it in BIOS to boot from the hard drive. If it cannot find a bootable device, then your hard drive or your operating system is defective or disconnected.

En dat is volgens mij de key to succes; harddisk eruit, of kabels nakijken, en eens vervangen met een nieuwe of een recupje dat je ergens hebt liggen en opnieuw testen.
Die foutmelding zou, ik zeg zou, komen door a een defecte HD of b defecte kabels van en naar de HD.

Dus in je Bios zou je al zeker het booten via een netwerk kunnen afzetten als eerste.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Voyager Xfce op Acer Aspire one 722
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/01, 09:54:38 »
Ik heb de raad van RikRik ter harte genomen en Xubuntu lijkt nu stabiel te draaien.
Ik probeer nu Voyager opnieuw te installeren op dezelfde werkwijze.
@Joris Donders: in het verleden kreeg ik die foutmelding bij het opstarten ook maar het hinderde niet om door te starten. Nu ik Xubuntu opnieuw draaiend heb, zie ik die foutmelding opnieuw maar hij start nu wel mooi door. Voorlopig laat ik de laptop dicht  ;). Hoe dan ook apprecieer ik het enorm dat je mee helpt zoeken naar een oplossing.
Linux Mint 18.3  Xfce

[Opgelost] Re: Voyager Xfce op Acer Aspire one 722
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/01, 13:03:31 »
Voyager ondertussen geïnstalleerd en het lijkt erop dat het probleem opgelost is.
Hoe ben ik te werk gegaan?

* ISO op stick geplaatst
* Laptop in de BIOS ingesteld op "Network boot" Als ik dit niet doe, loopt hij bij de installatie vast op het detecteren van het netwerk
* Reboot en dan kiezen voor Voyager Live
* Eenmaal de Live sessie opgestart heb ik Gparted gebruikt om de SWAP en Ext4 te verwijderen
* Gparted sluiten en dan kiezen voor installatie van Voyager.

Nu rest me wel de vraag:"Iemand enig idee wat er dan precies wél fout ging bij mijn installatie?" Ik koos telkens voor optie 2: huidige OS verwijderen en Voyager installeren. Bleven er zaken achter waardoor het opstarten in de soep liep?

Nog een tip voor mensen die Voyager gebruiken en die zien dat bij elke herstart hun Concky verdwenen is: Ga naar Instellingenbeheerder >> Opstarttoepassingen >> daar kan je Concky aanvinken. Normaal gezien moet het nu mooi mee opstarten.
Aan iedereen bedankt voor de hulp en ik ben opnieuw een gelukkige Xubuntugebruiker (Voyager)!


Linux Mint 18.3  Xfce

Re: [Opgelost] Voyager Xfce op Acer Aspire one 722
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/01, 17:12:26 »
Blij om het te lezen !!

Eigenaardig dat de installer blijkbaar toch een fout maakt; schijf wissen en Voyager installeren bedoel ik.

Maar goed de Pjotr-methode is blijkbaar heel efficiënt om een installatie tot een succes te laten verlopen.
Ik hou het in het geheugen ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort