Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laadkabel laptop: opgelost.  (gelezen 5425 keer)

Laadkabel laptop: opgelost.
« Gepost op: 2010/06/10, 16:56:22 »
Hej, ik heb een vraagje.

Specificaties laat ik eventjes achterwegen omdat deze niet erg relevant zijn denk ik.
Mijn vriendin haar laadkabel is kapot. Deze is doorgebrand in het dunne gedeelte(?!). Ik ga deze proberen te maken door of te wel het stuk uit te knippen en een nieuwe verbinding tussen te zetten.

Ook is mijn vriendin haar batterij kapot. Natuurlijk zit hier een verband tussen, de gelijkrichter van wisselstroom/transformator is niet voldoende en geeft een te hoge (laad)stroom waardoor de capaciteit zeer snel daalt en nu dus na geen 5 minuten helemaal op is. Dat dit de oorzaak is snap ik nu pas omdat de draad doorgebrand is...

Dus is het voor de laptop beter een "nieuwe" werkende kabel te voorzien.

De vraag:
Kan ik van de laad kabel van mijn eigen laptop (ander merk) een kabel maken voor beide laptops? Bijvoorbeeld door deze door te knippen, te splitsen en dan de pinnetjes terug te monteren?
Ik veronderstel dat beide laptops/batterijen op hetzelfde votage werken?



Groeten Wouter.

 
« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 01:49:18 door eclipse____ »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Laadkabel laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/10, 17:00:12 »
Hier is alleen iets zinnigs over te zeggen als je het merk en type van de laptops geeft.
Of beter nog: de specificaties van de laders.

Een splitter lijkt me in ieder geval geen goed idee. De lader van een laptop is ontworpen voor een specifiek gebruik. Ga je dat verbruik verdubbelen door er een tweede laptop aan te hangen, dan brandt de oplader door.

Veel laptops werken op een andere spanning, dus je kan zeker niet zomaar adapters uitwisselen.

Re: Laadkabel laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/10, 17:00:37 »
hoi

ik had laatst ook een kappotte kabel maar 2 laptops van 1 merk kan wel met 1 kabel maar 2 merken niet.
de plug die in de laptop gaat past niet en dat dan gaan branden.
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: Laadkabel laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/10, 17:03:03 »
Eerst en vooral is het zo dat ze NIET samen moeten geladen worden.

Ten tweede, van één kabel wordt een splitsing naar twee kabels gemaakt waardoor aan elk punt de plug specifiek voor elke laptop hangt.



Dank voor de reacties, specificaties kan ik pas straks meedelen als ik de twee laaddozen heb.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Laadkabel laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/10, 17:10:55 »
Kabels brandden trouwens door niet vanwege de "slechte" accu op zich.
Het heeft gewoon een mechanische achtergrond, beetje knikken, raar
opvouwen ed. en uiteindelijk breekt hij. Als hij dan af en toe intern weer
kontakt maakt, gaat dat met vonkvorming gepaard.

Meestal heb ik wel een aantal kabels die ik evt. "leen" van een voeding met een
echte fout. Krimpkousjes erom, aders versprongen monteren/solderen, om evt.
kortsluit gevaar, mocht hij daar later weer knikken te verkleinen. Pluggen kan je op die
manier ook weer hergebruiken.

Als je een goede andere voeding hebt, let op het voltage, dat moet exact gelijk
zijn. De te leveren stroom moet groter of gelijk  zijn als dat wat de laptop vraagt.
In geval van nood mag je wel je de laptop accu met een onderbemeten voeding
(qua stroom dan) laden, echter niet tegelijkertijd de laptop benutten.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2010/06/11, 10:57:34 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Laadkabel laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/10, 17:16:25 »
Dank je Gerrit, dat is wat ik wilde horen :).

Toch denk ik dat het aan de transformator licht dat de kabel is doorgebrand omdat ook de batterij al (lang) kapot is en dat komt toch meestal door een overbelasting, plus dat de kabel het relatief lang heeft volgehouden met af en toe uit te vallen. Als het 100% zeker is dat het niet aan de transformater ligt, kan ik evengoed de laadkabel van men vriendin maken en kan ik van mijn laadkabel mooi afblijven...


Groeten Wouter.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Laadkabel laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/10, 17:27:28 »
Je moet eigelijk voor je er veel werk in steekt even meten op de
afgeknipte kabel of de voeding überhaupt nog leeft, vaak is er ook
even sprake van kortsluiting (als kern en mantel door zijn)

Bij overbelasting zou intern dat afgevangen moeten worden, een kabel
mag gewoon niet doorbranden vanwege dat. Zo worden ze als het goed is
ook getest. Ze horen kortsluitvast te zijn tot op zekere hoogte, anders gaat
ome Kema er niet mee accoord dat die dingen hier op de markt komen.
Vooral het woord "branden" ligt daar nogal gevoelig  ;)


 
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Laadkabel laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/10, 18:44:00 »
Spijtig heb ik geen multimeter :s, zijn er andere manieren om het te testen?
Ik zal toch maar eerst de originele kabel proberen te maken, maar als ik het met mijn kabel moet doen, dan mak ik de laptop houden  :D. Ik zal straks wel eens kijken...


Bedankt voor de hulp!

Offline mrGee

  • Lid
Re: Laadkabel laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/10, 19:56:16 »
Sommige laptopvoeding hebben een ledje aan boord, vaak als hij echt vertrokken
is, brandt dat ledje ook niet meer. Of als je een duidelijk tikkend/hikkend geluid hoort
is ie vaak fubar, vanwege interne sluiting.
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Laadkabel laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/10, 20:08:16 »
Mijn transfo heeft een led, maar die is nog goed... Zou ik de transfo eventjes demonteren? De bekasting is in iedergeval niet gewoon met vijsjes.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Laadkabel laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/10, 20:29:05 »
Nee laat hem maar dicht, de primaire elco wil nog wel eens restlading
bevatten en dat geeft toch wel een schokkend gevoel :o bij aanraking.
Daarbij zijn ze vaak zo uitgevoerd dat ze niet makkelijk, of helemaal niet
los kunnen. Evt. zitten er onder de rubbervoetjes, schroefjes verborgen.
Ik heb er ook wel eens eentje met een dremel behandeld om de aanwezige
ingewandstoornis te verhelpen.
En dan moet je nog een schema hebben/makkelijk aan de onderdelen
komen, kortom; verspilde moeite imho.
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline tigger

  • Lid
Re: Laadkabel laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/11, 09:46:00 »
Op de voedingen van de laptops staan de uitgangsspanningen en de vermogens. Wat ook een oplossing kan zijn is om eventjes op marktplaats/ebay/oid te zoeken naar een "nieuwe" voeding.

Ik heb via ebay in het verleden al eens een dell adapter gevonden die inclusief verzenden op net 15 euro uit kwam.
Daar wil ik niet voor kl*ten met stekkertjes die je evt ook verkeerd om kan insteken en dan de hele boel verziekt.
(Ja een hoop apparatuur is beschermd tegen de verkeerde polarisatie, maar goed is het nooit.)
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Laadkabel laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/11, 10:18:42 »
eclipse,

Als je spanning en max stroom opgeeft van de voeding kan ik voor je op de kringloop kijken. Meestal ligt er wel wat. Bewaar in ieder geval het snoertje van de oude voeding met de plug, want dat is meestal de bottleneck. Dan kun je dat altijd nog overzetten. Kosten meestal niet meer dan 2 euro.
Er is één bezwaar, opsturen naar Antwerpen, maar misschien heb je in Nederland een relatie die hem voor je mee kan nemen.

Vr.groet, peter

Zet zeker geen twee laptops aan dezelfde voeding, al zouden de voltages en max stroom hetzelfde zijn. De laadstroom voor een laptop verloopt zaagtandvormig met een frequentie van ca. 0,5 Herz van 0 naar max.
Zou je twee laptops tegelijk aansluiten, wordt de voeding zwaar overbelast.
 
« Laatst bewerkt op: 2010/06/11, 10:23:41 door Petervdw »

Re: Laadkabel laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/11, 11:48:15 »
Dank ja voor de moeite Petervdw.

Maar ik ken niemand uit Nederland... Maar ik heb de kapotte kabel kunnen bekijken gisteren en hij is gemakkelijk te repareren, dus het is niet nodig om één laadkabel te splitsen in twee. Misschien dat ik dit nog wel  ga doen, gewoon voor de gemakkelijkheid (twee laptops en één kabel). Maar ik weet dat je sowizo geen twee laptops (tegelijk) aan één kabel.

Re:Dringend: Laadkabel laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/09, 17:15:21 »
Topic even terug in leven roepen voor een dringende vraag:

Ik ga nu (eindelijk) de kabel solderen (aan de originele lader), maar ik heb een probleem.
Moet de binneste draad aan het binneste van de plug en de buiteste draad aan het buitenste van de plug? Ik denk dat het zo moet, klinkt vrij logisch, dus waarschijnlijk een domme vraag  :).

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Dringend: Laadkabel laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/09, 17:30:57 »
Meten is weten.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Dringend: Laadkabel laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/09, 18:55:03 »
ennnnn gissen is missen :|,

Maar vaak is de ommanteling de min pool en daarmee
vaak ook de buitenkant plug. De kern is vaak plus pool
en zit vaak ook binnenkant plug.

Je ziet nogal vaak het woord vaak en niet het woord altijd  =D, dus
lezen en meten
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Dringend: Laadkabel laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/10, 11:56:37 »
Eum, meten is nogal moeilijk als de plug er volledig af is eh... Ik kan enkel de draag meten, maar dan weet ik nog steeds niets. Maar het lijkt me straf dat de draden van de kabel elkaar gaan kruisen om de plug te verbinden? Dat lijkt mij om problemen te vragen.
War gebeurt er als de draden verkeert aangesloten zijn? In principe kan er geen kortsluiting zijn eh, er blijft nog altijd een weerstand tussen staan als je de batterij (die volledig leeg is) eruit neemt...

Offline mrGee

  • Lid
Re: Dringend: Laadkabel laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/10, 12:18:36 »
Hallo

Een aantal laptops heeft daar een voorziening voor, die bij verkeerde ompoling
dat netjes afvangt. Dan is er nog een oplossing met intern een anti parallel
geschakelde diode; bij ompoling blaast die een zekering/weerstandje/spoortje
weg, zie je tegenwoordig ( gelukkig) zelden. En de echte goedkopio laptops worden
gefrituurd bij ompoling (ook zelden). Dus je kunt redelijkerwijze een gokje wagen,
of je raadpleegt één van die alwetende inktvissen ;)

Tegenwoordig kun je veel vervangende laptopvoedingen krijgen, die je universeel kunt
instellen; qua voltage en qua plus/minus aansluiting. Met dat laatste wordt vaak wel
rekening gehouden, is hij omgepoold, dan werkt de laptop gewoonweg niet, even terug
ompolen; klaar 50% kans. Maar een per ongeluk te hoog ingestelde spanning wil op den duur
de interne voedingsstabilisator wel eens van zijn voetjes af smoren.

Meten moeilijk met de plug eraf  ??? gewoon spanning meten op de losse draden en noteren
wat plus en min is. Dan de multimeter op doorgangstester/piep of ohm meting zetten en daarmee
bepalen of de binnenste aansluiting ook de kern is (bijna altijd wel). Test dat maar eens met de
draden van de multimeter zelf; hou ze tegen elkaar en er gaat iets piepen of de ohm meting
geeft bijna nul ohm aan in plaats van oneindig hoog.

Groeten Gerrit


« Laatst bewerkt op: 2010/07/10, 12:25:06 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Dringend: Laadkabel laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/10, 14:24:35 »
Dank je Gerrit, heeft goed geholpen  :). Probleem is dat ik geen multimeter heb :s.

Ik ga voor de logische keuze, die volgens mij 75 tot meer % kans heeft om juist te zijn. Het was alles behalve een goedkope laptop (HP) maar is wal al enkele jaren (max 3) oud. Als ik niets zou geprobeerd hebben, dan zou hij voor de storthoop zijn, dus ik kan enkel winnen en niets verliezen  :).

Offline soppel

  • Lid
Re: Dringend: Laadkabel laptop
« Reactie #20 Gepost op: 2010/07/10, 17:16:53 »
De HP die ik hier heb staan heeft de + op de binnenste pool van de ronde connector.
Zoals gebruikelijk is.


Off topic: waarom overweeg je niet de aanschaf van een multimeter, er zijn hele goedkope (digitale) dingen op de markt waar je goed mee kan werken voor hobby gebruik.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Dringend: Laadkabel laptop
« Reactie #21 Gepost op: 2010/07/10, 19:54:17 »
Geen domme vraag, bij het ene merk laptop wordt de buitenkant als + gebruikt, bij een ander merk laptop de binnenkant. Ook kan dit nog gedraaid worden bij de voeding. Kijk even bij de voeding en de laptop daar staat meestal een dergelijk symbool bij  C- + 12 V= of iets dergelijks. Zou zonde zijn als je werk voor niets is.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Dringend: Laadkabel laptop
« Reactie #22 Gepost op: 2010/07/11, 01:48:18 »
Het zou inderdaad zonde zijn van het werk Gijsbert :). Maar ik moet niet enkel de + en - van de kabel kennen, ook die van de plug zelf. Of geen van beide, maar wel dat ze overeenstemmen, + met + en - met -  :).

Ik heb wat aan het knutselen geweest en heb de binneste met binneste verbonden, de buiteste aansluitingen moet ik nog doen, dat zal iets voor morgen zijn  :).

@ Soppel: Goede vraag, maar ik ben zelf nog jong en afhankelijk van men ouders (19 jaar). Eigenlijk zou ik dat niet meer mogen zijn, ik ga vanaf september ook alleen wonnen, maar dat is een maar een (groot) studentenkot. Geen tijd en plaats om te knutselen dus. Ook heb ik zulke dingen enkel in school nodig waar deze beschikbaar zijn. Dit is een enkel gevalletje dat ik dit nodig heb, maar ik kan hier goede raad vragen + ik kan niet de plus en min van de laptop zelf meten, batterij is helemaal leeg, en dan nog is dit moeilijk denk ik.
Als ik later een eigen huis bouw zal ik veel zelf doen, zoals elektriciteit, en zal ik dat zéker aanschaffen. Maar als ik wat meer begin te knutselen met computers en controllers enz zal ik dat ook nodig hebben  :).
Met het afhankelijk zijn van men ouders slaat erop dat ik om te prutsen enkel de spullen gebruik van mijn vader. Mijn vader heeft best veel gereedschap, maar geen multimeter... Natuurlijk als ik het vraag en echt nodig zou hebben, zou ik het wel krijgen natuurlijk  :).