Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verbinding met twee Ubuntu computers - lukt mij niet ;-(  (gelezen 1765 keer)

bloemetjesgordijn

  • Gast
verbinding met twee Ubuntu computers - lukt mij niet ;-(
« Gepost op: 2008/08/21, 22:34:17 »
Hallo,

Ik probeer een verbinding op te zetten tussen twee Ubuntu computer met behulp van Terminal Server Client

Instellingen:
computer:            htpc-desktop (dit is de computer die ik wil bereiken)
Protocol:              RDP of RDPv5
Gebruikersnaam: htpc
Wachtwoord:       *****
Domein:             (leeg)
Client hostname: (leeg)


Zodra ik een verbinding maak krijg ik de volgende foutmelding

Autoselected keyboard map nl
ERROR: htpc-desktop: unable to resolve host

Ik heb ge-googled maar werd me te technisch


Misschien kunnen jullie mij helpen

Gr.
Bloemetjesgordijn

Offline etienne

  • Lid
verbinding met twee Ubuntu computers - lukt mij niet ;-(
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/28, 22:01:13 »
Kan je de andere computer zien met "ping"?

Zitten beide computers in hetzelfde subnet?

Gebruik evt het ip adres ipv computername.

kijk ook hier eens : http://www.debianadmin.com/ubuntu-networking-for-basic-and-advanced-users.html

Offline elgl

  • Lid
verbinding met twee Ubuntu computers - lukt mij niet ;-(
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/29, 01:10:44 »
De terminal server client is om verbinding te maken met een windows computer (maakt gebruik van Remote Desktop Protocol). Dit zal dus niet werken om verbinding te maken met een computer waarop ubuntu geïnstalleerd is ;)

De gebruikelijke manier van verbinding maken over een netwerk is ssh. Dit geeft een terminal op de andere computer.

De ssh client is standaard geïnstalleerd. Op de computer waarmee je verbinding wil maken zal je nog een ssh server moeten installeren. Dit kan met het volgende commando in een terminal.
sudo apt-get install sshvervolgens typed u dit in een terminal op de computer waarvandaan je verbinding wil maken
ssh x.x.x.xwaarbij x.x.x.x staat voor het ip adres van de computer waarmee je verbinding wil maken.

Een andere optie, als je een grafische interface wil, is gebruik maken van vnc. In Ubuntu zit standaard al een mogelijkheid hiervoor.

Op het systeem waarmee je verbinding wil maken doe je het volgende,
Klik op system -> preferenced -> remote desktop.
Vervolgens moet er een vinkje staan voor "Allow other users to view your desktop"

Op het systeem waarvandaan je verbinding wil maken type je de regel die begint met "vncviewer ...." in een terminal. Het kan zijn dat het verbinding maken op naam niet werkt... in dat geval type je in plaats van de naam, het ip adres in het terminal venster. Dit ziet er dan als volgt uit

vncviewer x.x.x.x:0waarbij x.x.x.x het ipadres is van de computer waarmee je verbinding wil maken.