Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Slechts enkele vraagjes bij SMB  (gelezen 1250 keer)

Slechts enkele vraagjes bij SMB
« Gepost op: 2007/01/18, 15:44:03 »
dwz....

Het is vandaag gelukt om samba te installeren,ik heb,denk ik gebruikers toegevoegd en vind via windows XP op een andere PC Linux,als ik vraag om in te loggen krijg ik het scherm waarbij er gevraagd wordt naar gebruikersnaam en paswoord en daar houdt het bij op.....Jammer

Ik heb enkel de bedoeling om de mappen /home en /mnt te delen met de andere computers in het netwerk en die andere zijn zowiezo windows bakken...Wat kan ik doen????

Bedankt aan zij die me wat verder kunnen helpen.....

Offline wutnubu

  • Lid
Slechts enkele vraagjes bij SMB
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/18, 15:47:59 »
Je moet de gebruiker onder linux aanmaken. Op http://members.chello.nl/w.hellinga staat hoe ik dat heb gedaan.

succes

Offline woteb

  • Lid
Slechts enkele vraagjes bij SMB
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/18, 15:54:54 »
Op de linuxcomputer moet je de gebruikers nogmaals toevoegen, en wel door het commando:

smbpasswd -n pietjepuk

Dan wordt gevraagd om een wachtwoord (2x).

Voor peitjepuk gebruik je de naam van het Windows XP account (wat je trouwens ook al hebt ingevoerd op je Linuxmachine).

Het heeft met het verschil in encryptie van wachtwoorden te maken tussen Windows en Linux.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Slechts enkele vraagjes bij SMB
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/18, 16:01:31 »
Citaat van: w.hellinga
Je moet de gebruiker onder linux aanmaken. Op http://members.chello.nl/w.hellinga staat hoe ik dat heb gedaan.

succes
Je moet bij Linux 2x een gebruiker aanmaken als je met Samba werkt.

1x passwd gewoon om op je Linuxsysteem te komen
1x smbpasswd, dus een passwd voor Samba.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline wutnubu

  • Lid
Slechts enkele vraagjes bij SMB
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/19, 06:48:28 »
Citaat van: woteb
Je moet bij Linux 2x een gebruiker aanmaken als je met Samba werkt.

1x passwd gewoon om op je Linuxsysteem te komen
1x smbpasswd, dus een passwd voor Samba.
Helemaal correct..

Groet

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Slechts enkele vraagjes bij SMB
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/19, 19:39:38 »
Citaat van: woteb
smbpasswd -n pietjepuk
ik doe dat met sudo smbpasswd -a pietjepuk, wat is het verschil tussen de -n (name ?) en -a (adduser) ?

Vragende groeten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline woteb

  • Lid
Slechts enkele vraagjes bij SMB
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/19, 19:58:39 »
Je hebt gelijk Ron, het is de -a optie. De -a staat voor Add user.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Slechts enkele vraagjes bij SMB
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/01, 22:24:12 »
OK...bedankt....dat is al gelukt:Ik geraak nu in mijn home directories via WinXP maar zou nog graag /mnt dele...Ik heb dat zo willen doen:path =/mnt
browseable=yes maar geen resultaat nochthans zijn de rechten erop dezelfde als die op de home directories...Wat kan ik meer doen?