Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux  (gelezen 13649 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Gepost op: 2013/05/08, 11:23:08 »
Illegale exemplaren van Adobe Photoshop zijn wijdverspreid, en daardoor een belemmering voor Linux. Maar daar komt op termijn een eind aan:
http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/3438275/2013/05/08/Adobe-schokt-softwarewereld-Photoshop-alleen-nog-te-huur.dhtml

Over een paar jaar zijn we dus van die belemmering af, want geen hond gaat natuurlijk 60 euri per maand aftikken. Behalve de kleine markt van beroepsfotografen, maar dat stelt getalsmatig niks voor....  =D

Mooie kans voor de Gimp dus. Al zouden de ontwikkelaars van de Gimp er wel goed aan doen, om de bizarre gebruikersomgeving eens verder te vereenvoudigen en te polijsten.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/08, 11:25:57 door Pjotr »

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/08, 11:27:27 »
Ik gebruik toch liever Pixel Studio Pro maar GIMP is wel wat verbeterd in de laatste versie, dat geef ik eerlijk toe. Wel een mooie kans inderdaad voor open source om hier op in te springen :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/08, 12:06:10 »
Over een paar jaar zijn we dus van die belemmering af, want geen hond gaat natuurlijk 60 euri per maand aftikken. Behalve de kleine markt van beroepsfotografen, maar dat stelt getalsmatig niks voor....  =D
Ik help het je hopen, maar dat kan nog een zeer lange tijd duren. Want diegenen die nu al een illegale versie gebruiken, gaan 'm natuurlijk niet upgraden naar zo'n huurversie. En zolang die oude versie nog steeds werkt en goed genoeg is, is er ook geen enkele reden om om te zien naar een nieuwere versie.

Citaat
Mooie kans voor de Gimp dus. Al zouden de ontwikkelaars van de Gimp er wel goed aan doen, om de bizarre gebruikersomgeving eens verder te vereenvoudigen en te polijsten.
Valt best mee hoor. Vanaf 2.8 kun je soepeltjes in een enkel scherm werken. Die 3 schermen, daar heb ik nooit aan kunnen wennen. En wat Vistaus zegt: er is meer dan alleen maar GIMP...

Ben het verder wel met je eens hoor: copieerbeveiligingen, etc. kunnen wat mij betreft nooit zwaar genoeg zijn, dat dwingt mensen als vanzelf naar goedkope alternatieven, waar vrije software dan een pré heeft (homo economicus).
« Laatst bewerkt op: 2013/05/08, 12:08:41 door markba »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/08, 12:27:19 »
Citaat
Over een paar jaar zijn we dus van die belemmering af, want geen hond gaat natuurlijk 60 euri per maand aftikken. Behalve de kleine markt van beroepsfotografen, maar dat stelt getalsmatig niks voor....  =D

Plus dan ook nog dat de boel niet werkt als je geen Internet hebt. Fijn als je winkel omvalt zodra er iemand per ongeluk de glaskabel opgraaft in je woonwijk. Als je al glas hebt. En al die arme zielen op tig kilometer van de telefooncentrale met weinig bandbreedte. Dat geldt niet voor een beroeps. Die wonen toch al bovenop hun persagentschap in hartje grote stad. Die gaan ook nooit naar de buitengebieden. Ik ben benieuwd hoe dit verder zal gaan.

Citaat
Valt best mee hoor. Vanaf 2.8 kun je soepeltjes in een enkel scherm werken. Die 3 schermen, daar heb ik nooit aan kunnen wennen.

Dat snap ik wel. Maar die losse schermpjes zijn wel hoogst functioneel als je op een laptop in Verweggistan in je vrije tijd bezig bent. Het had wel een goede reden om het zo te doen. Nou heb ik ook een mooi groot scherm en ik hoef niet meer te reizen.

Afgezien daarvan zagen die schermpjes er zo langzamerhand niet meer uit.

Citaat
Ben het verder wel met je eens hoor: copieerbeveiligingen, etc. kunnen wat mij betreft nooit zwaar genoeg zijn, dat dwingt mensen als vanzelf naar goedkope alternatieven, waar vrije software dan een pré heeft (homo economicus).

Afgezien daarvan is de kwaliteit van de huidige vrije software ook doodgewoon uitstekend te noemen! Dat mag wel eens gezegd worden. Wat er allemaal draait aan vrije software is ronduit geweldig! Dat er een wat merkwaardige marktsituatie bestaat heeft heel andere reden misschien.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/08, 12:29:19 »
Wel vreemd dat ze dan gratis oude(re) versies  weggegeven hebben.
Maar doet Microsoft niet exact hetzelfde met Office 365 ? Per slot van rekening heb je zelfs geen DVD meer en dien je quasi alles in een soort cloud te doen; ook hier kan je 'huren' inroepen als gebruiksrecht.

Al die licentie-toestanden doen uiteindelijk hen zelf de das om; een mooi uitgangspunt voor de vrije software en besturingssystemen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/08, 12:43:50 »
@Just Vecht: Oei, dat is niet helemaal waar. Mijn achternicht is beroepsfotografe (ze fotografeert ook wel eens voor de pers) maar ze woont in een dorpje in Friesland... Natuurlijk wonen veel beroepsfotografen in hartje stad maar niet allemaal.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/08, 13:04:43 »
Citaat
Valt best mee hoor. Vanaf 2.8 kun je soepeltjes in een enkel scherm werken. Die 3 schermen, daar heb ik nooit aan kunnen wennen.

Dat snap ik wel. Maar die losse schermpjes zijn wel hoogst functioneel als je op een laptop in Verweggistan in je vrije tijd bezig bent. Het had wel een goede reden om het zo te doen. Nou heb ik ook een mooi groot scherm en ik hoef niet meer te reizen.
Of je 3 aparte schermpjes hebt of 1 enkel scherm, daar kies je zelf voor. Drie schermen is nog steeds de standaard-instelling en je kunt on-the-fly wisselen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/08, 13:37:26 »
Dit model bestaat al langer voor niche software, zoals SPSS voor statistiek: dit werkt met een sleutel die periodiek vervalt. Van Adobe's nieuw model wordt alleen de eerlijke thuisgebruiker, die zelf zijn licenties kocht, de dupe. Maar dat zal hen worst wezen. Voor de rest: business as usual.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/08, 13:57:32 »
de eerlijke thuisgebruiker, die zelf zijn licenties kocht
Ik ken er niet één.... alle Photoshopgebruikers die ik ken, en dat zijn er aardig wat, hebben een illegale versie.  :P

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/08, 14:27:03 »
de eerlijke thuisgebruiker, die zelf zijn licenties kocht
Ik ken er niet één.... alle Photoshopgebruikers die ik ken, en dat zijn er aardig wat, hebben een illegale versie.  :P
En ik ken er weer genoeg die het wel gekocht hebben. Dus zo zie je maar...................
Daar geloof ik geen barst van. Niemand lapt er 1.000 euro (inclusief BTW) voor simpel thuisgebruik:
http://www.software-licentie.nl/photoshop.html

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/08, 14:37:50 »
De beperkte versie van Photoshop, Elements, is veel goedkoper, ~ 100 euri:
http://tweakers.net/pricewatch/318951/adobe-photoshop-elements-11.html

Heb dezelfde ervaring als Pjotr: ik ken geen enkele particulier die Photoshop gekocht heeft, ook niet die Elements-versie.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/08, 14:53:34 »
Ik meende dat sommige winkels Photoshop Elements fors goedkoper aanboden bij aankoop van een DSLR. Mijn oom heeft een legale versie (ze bestaan!) van Photoshop Elements. Dat is nog wel te betalen, zeker met zo'n korting. De volledige versie is natuurlijk absurd duur - die koopt niemand. Niet een particulier.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/08, 15:14:23 »
@Just Vecht: Oei, dat is niet helemaal waar. Mijn achternicht is beroepsfotografe (ze fotografeert ook wel eens voor de pers) maar ze woont in een dorpje in Friesland... Natuurlijk wonen veel beroepsfotografen in hartje stad maar niet allemaal.
Het was ook ietwat ironisch bedoeld. Ik dacht eerlijk gezegd vooral ook aan alle fotografen in gebieden met veel spanning. Die gaan nu dan misschien GIMP gebruiken??
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/08, 15:37:47 »
De beperkte versie van Photoshop, Elements, is veel goedkoper, ~ 100 euri:
http://tweakers.net/pricewatch/318951/adobe-photoshop-elements-11.html

Heb dezelfde ervaring als Pjotr: ik ken geen enkele particulier die Photoshop gekocht heeft, ook niet die Elements-versie.

Helaas, ik ken er één! Heel vervelend. Ook nog  de full version && vanaf CS2 geüpgraded, maar hij vind gelukkig Ubuntu en GIMP wel superleuk. Alleen niet van zijn Mac af te praten. Verschrikkelijk aardige man. Hij heeft al een paar keer op mijn laptop met Xubuntu 13.04 gewerkt. Maar voor de rest: niemand nee.

Ik zie ook zelden resultaten uit mijn omgeving van mooie foto's, die door Photoshop zijn gehaald. Rondlopen op het sportveld met een prachtige tele, ja. Foto's nee. Laatst kwam er iemand met een superdesuper body en lens me vragen wat ik daar nou aan het doen was met mijn éénpootstatief en flitser op klaarlichte dag. Daar heb ik lekker mee zitten kletsen. Maar ook dat is een pure zeldzaamheid.

Ik ken twee echte fotografen goed. Die vinden wat ik doe in Ubuntu met GIMP & ImageMagick geweldig. Ze zijn alleen sneller klaar en beter af met Photoshop en Lightroom zeggen ze dan naderhand. Ik proef daar altijd wat twijfel ... . Volgens mij vertrouwen ze me misschien niet helemaal?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Dave

  • Lid
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/08, 16:20:19 »
Ik ken ze ook die het aangeschaft hebben. Echter wel na jarenlang illegaal gebruik en nadat ze een redelijke zaak opgebouwd hadden moest er wel legale software komen.
Heeft een reden natuurlijk, er moet een opgave gedaan worden.

Neemt niet weg dat het 1 van de argumenten is die we vaak lezen waarom er nog met windows gewerkt wordt.
(Photoshop en Office)
Persoonlijk denk ik dat het dan wel weer een andere reden gaat krijgen en het gewoon kulsmoezen zijn. (spellingscontrole geeft nu aan kutsmoezen trouwens, foei toch)
Immers welke thuis gebruiker benut al die mogelijkheden nu.
Het gros kan amper een foto kantelen maar moet wél photoshop hebben.

Gezien Gimp ook voor windows verkrijgbaar is zou ik het eerder een kans voor Gimp dan voor Linux willen noemen.
Al hoop ik voor beide uiteraard.

Maar PSP is ook een goede 2e voor windows én ook massaal illegaal in gebruik.



Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/08, 16:38:52 »
Immers welke thuis gebruiker benut al die mogelijkheden nu.
Het gros kan amper een foto kantelen maar moet wél photoshop hebben.
Ze denken het idd nodig te hebben, terwijl het in de praktijk zelfs tegen ze gaat werken vanwege de complexere bediening. Maar vertel ze dat maar eens: ze zijn er maar wat trots op dat ze van die dure software hebben. Weliswaar is het illegaal en hebben ze er niets voor betaald, maar dat mag de pret niet drukken: de menselijke psyche zit wat dat betreft raar in elkaar.

Windows-gebruikers die net iets meer willen maar ook niet veel meer dan Paint, raad ik altijd Irfanview aan: snel, gemakkelijk, gratis én legaal.
http://www.irfanview.com/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2013/05/08, 16:59:35 »
Windows-gebruikers die net iets meer willen maar ook niet veel meer dan Paint, raad ik altijd Irfanview aan: snel, gemakkelijk, gratis én legaal.
http://www.irfanview.com/
Dat Irfanview is idd een geweldig stuk software! Hadden we dat nou maar onder Linux en dan natuurlijk vrije software ... . Alhoewel, ImageMagick doet het dan wel wat minder en ook wat minder snel, maar wie van mijn kijkers heeft dat nou dóór? Je moet ook aan je publiek denken.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2013/05/08, 17:21:57 »
Windows-gebruikers die net iets meer willen maar ook niet veel meer dan Paint, raad ik altijd Irfanview aan: snel, gemakkelijk, gratis én legaal.
http://www.irfanview.com/
Dat Irfanview is idd een geweldig stuk software! Hadden we dat nou maar onder Linux en dan natuurlijk vrije software ... .
gThumb zie ik als dé vervanger voor Irfanview, net zo veelzijdig en eenvoudig te bediening. Shotwell is me te beperkt. In standaard-installaties voor De Vrije PC vervang ik altijd Shotwell door gThumb.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2013/05/08, 19:35:50 »

gThumb zie ik als dé vervanger voor Irfanview, net zo veelzijdig en eenvoudig te bediening. Shotwell is me te beperkt. In standaard-installaties voor De Vrije PC vervang ik altijd Shotwell door gThumb.

Ik heb dat gThumb lang geleden een keer bekeken. Ik zal de laatste versie nog eens aankijken. Bedankt voor de tip!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2013/05/08, 20:20:46 »
gThumb vind ik in de verste niet lijken op Irfanview maar geldt ook voor Shotwell. Persoonlijk vind ik Fotoxx het enige Linux-programma wat op Irfanview lijkt (gebruik het overigens verder niet terwijl ik Irfanview wel op Windows gebruikte).
En als je een iets andere interface niet erg vind dat komt Pinta ook aardig in de buurt.

Maarja, laat David Turner (voor de duidelijkheid: David Turner is van de FSF) het maar niet horen want die houdt niet zo van Mono-programma's, zelfs niet als ze open source zijn of in het Ubuntu Softwarecentrum zitten.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/08, 23:12:48 door Vistaus »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2013/05/08, 22:35:14 »
gThumb vind ik in de verste niet lijken op Irfanview maar geldt ook voor Shotwell. Persoonlijk vind ik Fotoxx het enige Linux-programma wat op Irfanview lijkt (gebruik het overigens verder niet terwijl ik Irfanview wel op Windows gebruikte).
En als je een iets andere interface niet erg vind dat komt Pinta ook aardig in de buurt. [KNIP]

Bedankt voor de waarschuwing :D Ik zal dan wat dieper graven bij het uitproberen. Dat is bij Irfanview trouwens ook. De wat minder ervaren gebruikers hebben het wat dieper liggende batch gebeuren soms niet gelijk door.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline midas

  • Lid
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2013/05/09, 09:51:23 »
De meeste fotografen die ik ken gebruiken Adobe Lightroom. Bedenk ook dat er veel plug-ins ontworpen worden voor de Adobe beeldbewerkingsprogramma's. De thuisgebruikers die doorgaans met Photoshop Elements werken kunnen het goed doen met een gratis alternatief. Gimp zie ik dan ook veel meer als (prettig) alternatief voor Photoshop Elements. Zelf draai ik nu met DigiKam onder de KDE-omgeving en dat komt aardig in de buurt van Lightroom.

Maar ik denk niet dat door de koers van Adobe nu mensen gaan overstappen naar Linux.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2013/05/09, 09:52:03 »
Wat ik vervelend vind, is dat scholen(in ieder geval de grafische)gewoon blijven werken met Photoshop. Mijn zoon heeft de grafische school gedaan(heet tegenwoordig media college). Nou de leerlingen gingen echt niet netjes Photoshop aanschaffen. Dat die scholen Ijzeren Heinig bezig blijven met dat soort programma's i.p.v. eens naar alternatieven te kijken blijft mij onbegrijpelijk. Maar wie weet, in de toekomst.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #23 Gepost op: 2013/05/09, 10:09:00 »
gThumb vind ik in de verste niet lijken op Irfanview maar geldt ook voor Shotwell.
gThumb lijkt qua mogelijkheden en toepassing op Irfanview, niet qua interface (als je daarop doelt). Net als Irfanview is gThumb (en ook Shotwell) bedoeld voor snelle eenvoudige aanpassingen: uitsnijden, formaat aanpassen, kleuren aanpassen, dat soort dingen. Vaak ben je alleen maar met dat soort dingen bezig en heb je ook niet meer nodig qua tool.

Citaat
En als je een iets andere interface niet erg vind dat komt Pinta ook aardig in de buurt.
Pinta en ook GIMP vallen in een geheel andere categorie, de zwaardere beeldbewerkers. Natuurlijk kun je hier ook de dingen mee doen als je met de lichtere varianten kan (gThumb/Shotwell), maar het is zware overkill, het werkt minder snel en efficient, de interface is er niet voor geschikt. Het is alsof je met een hamer een schroef ergens in moet slaan: ja het kan, maar handig is het niet.

Daarom gebruik ik ook verschillende tools door elkaar heen: gThumb voor het bulkwerk en GIMP voor complexere wijzigingen. In tijdsbesteding voor mijn werk (plaatjes geschikt maken voor websites) ben ik het overgrote deel (zeg 90-95%) in gThumb bezig en een klein deel dus met GIMP. Mijn tip van de dag: kies de tool die past bij het werk wat je moet doen en gebruik ze desnoods door elkaar, zoals ik doe.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/09, 10:19:12 door markba »

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #24 Gepost op: 2013/05/09, 11:17:53 »
Pinta is niet snel? Nee, op jou P3 niet nee :rolleyes:
Pinta start hier in 3 seconden op en ik heb geen supersnelle computer. En qua functies zit het erg in de buurt van Irfanview. Niet teveel en niet te weinig. Pinta heeft nog niet eens de helft van de functies van GIMP hoor.

Met vriendelijke groet,
Vistaus, een regelmatige Pinta-gebruiker

Maar goed, Fotoxx is wat mij betreft het beste alternatief voor Irfanview. Het heeft iets meer functies maar het is licht en het lijkt er best wel op. Ik vind gThumb verreweg niet in de buurt komen van Irfanview, afgezien van de instabiliteit.