Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDD delen op meerdere accounts  (gelezen 295 keer)

Offline jeroen8

  • Lid
HDD delen op meerdere accounts
« Gepost op: 2015/06/16, 20:03:33 »
Beste Ubuntu forum,

Ik ben net begonnen met Ubuntu en ik heb een vraag.
Ik deel de pc met mijn vriendin en we hebben daarom ook 2 accounts op deze computer. Ik er een hdd ingezet en deze heb ik opgesplitst in 2 delen. 1 deel voor mij en 1 deel voor mijn vriendin. Nu hebben we beide foto's op de hdd staan die ik graag zou willen zien (en zij die van mij).
Alleen ik krijg dat niet voor elkaar. Als ik "Bestanden" kijk en naar disk toe ga met de muis zie ik de tekst: Aankoppelen en openen.
Als ik dat doe, verliest zij de rechten tot de hdd. Nu heeft zij er bestanden opstaan, dus als ik nu op klik ben ik bang dat ik alles verwijder.

Mijn vraag:
Hoe zorg ik ervoor dat een HDD globaal, over alle accounts, beschikbaar, leesbaar en schrijfbaar is?

Dankjewel

Mvg,
Jeroen

Offline jeroen8

  • Lid
Re: HDD delen op meerdere accounts
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/19, 19:52:36 »
Hallo Buzzin,

Dankjewel!
Ik heb nog een vraag:
Zij heeft dus nu op haar account toegang tot een deel van de schijf en is ook aan haar profiel gekoppeld.
Als ik Bestanden open doe, dan zie ik haar schijf. Kan ik de gegevens wissen die op haar deel van de schijf staan door dat deel ook mijn account te koppelen?

Dankjewel.

Mvg,
Jeroen

Offline vanadium

  • Lid
Re: HDD delen op meerdere accounts
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/19, 22:29:20 »
Wat iemand kan doen met een folder en met bestanden hangt af van de instellingen wie de eigenaar is en wat de permissies zijn.

Een bestand of folder is toegewezen aan een eigenaar én aan een groep.

Bestanden en folders hebben permissies voor 1) de eigenaar ervan 2) de groep ervan en 3 de rest van de wereld.

Je kan hier gemakkelijk wat uitleg over vinden. Hier is al één Nederlandstalige site waar het toegankelijk uitgelegd wordt.