Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Terugzetten van backup Evolution  (gelezen 1782 keer)

Offline JanBos

  • Lid
Terugzetten van backup Evolution
« Gepost op: 2010/09/04, 22:19:17 »
Hallo,
Ik heb een backup gemaakt van de data in Evolution.
Na een nieuwe installatie van Ubuntu 8, kreeg ik deze data niet teruggezet.
Weet iemand wat ik daarvoor meer/anders moet doen dan file/Restore Settings?
Dank

Offline ivo

  • Lid
Re: Terugzetten van backup Evolution
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/05, 12:00:55 »
Nee, dat weet niemand zolang je niet vertelt hoe je die backup hebt gemaakt.
Heb je je .evolution directory ge-back-upped?
Hoe? Waar? Zoniet, wat dan wel?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline JanBos

  • Lid
Re: Terugzetten van backup Evolution
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/05, 19:07:12 »
Nee, geen backup gemaakt van de directory .evolution maar middels file/backup settings, waarna een bestand evolution-backup.tar.gz wordt gemaakt. En dat bestand probeer ik nu terug te zetten --> zonder resultaat.

Re: Terugzetten van backup Evolution
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/05, 20:01:03 »
Ik ga ervan uit dat deze backup op een andere partitie of op een externe opslagmedium staat? In dat geval is de oplossing heel simpel: Kopieer deze backup-bestand naar je Home-map, en probeer dan vanuit Evolution deze backup weer terug te zetten.

Verzeker je er wèl van dat er geen spaties of vreemde tekens in de naam van het bestand zitten, want daar wil Evolution nog weleens lastig over doen. Maar met de naam "evolution-backup.tar.gz" die Evolution eraan gegeven heeft zou het moeten lukken.

Laat maar even weten of dit gelukt is.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/09/05, 20:03:51 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline JanBos

  • Lid
Re: Terugzetten van backup Evolution
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/05, 21:07:57 »
Hallo Marqeaux,
Dank voor de reactie. Dat had ik al geprobeerd maar werkt niet. Evolution "doet alsof" maar er wordt geen enkele mail teruggezet.
En nu, iemand anders een idee wellicht?
Thnx

Re: Terugzetten van backup Evolution
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/05, 23:08:29 »
Hey.... dat is vreemd. Probeer eens het bestand het hernoemen naar "evolutionbackup.tar.gz" (dus zonder het middenstreepje). Wordt het backup-archief dan wel teruggezet?

Zelf maak ik bij herinstallaties regelmatig gebruik van het backuparchief die ik in Evolution aangemaakt heb. Deze worden feilloos en zonder problemen teruggeplaatst. Enige voorwaarde is dan wel dat het backuparchief op dezelfde partitie staat als waar Evolution op staat geïnstalleerd. Staat deze backup op een andere partitie of op een externe HD of USB-stick, dan gebeurt er niets, en wordt er niets teruggezet. Waarom dit zo is weet ik niet.

Probeer het eens met hernoemen? Mocht dat ook niet werken, dan moeten we de oorzaak ergens anders zoeken.

Heb je bij de herinstallatie toevallig je home-map gekopieerd en in de nieuwe installatie weer volledig terug gekopieerd? Kijk in dat geval wat er gebeurt als je Evolution eerst afsluit, de verborgen map ".evolution" even uit je homedirectory verwijdert (of in ieder geval even ergens anders parkeert), Evolution opnieuw opstart en dan de backup dan terugzet? Wat gebeurt er dan?
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Terugzetten van backup Evolution
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/06, 12:43:38 »
Zelf maak ik bij herinstallaties regelmatig gebruik van het backuparchief die ik in Evolution aangemaakt heb. Deze worden feilloos en zonder problemen teruggeplaatst. Enige voorwaarde is dan wel dat het backuparchief op dezelfde partitie staat als waar Evolution op staat geïnstalleerd. Staat deze backup op een andere partitie of op een externe HD of USB-stick, dan gebeurt er niets, en wordt er niets teruggezet. Waarom dit zo is weet ik niet.

Ik gebruik ook de interne backup functie van evolution, echter maakt het hier helemaal niets uit waar ik de backup weg schrijf. Hij staat hier std. op een sd kaart en daar haalt evolution hem ook vandaan als ik hem terug schrijf na een nieuwe install.

Nee, geen backup gemaakt van de directory .evolution maar middels file/backup settings, waarna een bestand evolution-backup.tar.gz wordt gemaakt. En dat bestand probeer ik nu terug te zetten --> zonder resultaat.

Hoe groot is het bestand dat opgeslagen is? Is het backuppen wel goed gegaan, de eerste keer dat ik het gebruikte lukte het mij ook niet het terug te zetten maar toen had ik een bestand dat uit mijn hoofd iets van 200kb groot was dat klopte dus niet na het opnieuw gedaan te hebben was het bestand meer dan 300MB zoals het moest zijn in mijn geval.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: Terugzetten van backup Evolution
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/06, 16:34:15 »
Ik gebruik ook de interne backup functie van evolution, echter maakt het hier helemaal niets uit waar ik de backup weg schrijf. Hij staat hier std. op een sd kaart en daar haalt evolution hem ook vandaan als ik hem terug schrijf na een nieuwe install.

Hmmm... apart. Ik las ooit eens een topic op dit forum waarbij sommigen het ook niet voor elkaar kregen om een Evolution backupbestand van een externe opslagmedium terug te zetten in Evolution. Mij lukte het ook niet toendertijd, zelfs niet vanaf een andere (toendertijd in ext3 geformatteerde partitie). Toen ik echter het backuparchief in mijn homemap plaatste, en van daaruit het archief terugzette, toen deed 'ie het wèl. En om die reden gaf ik ook deze optie aan. Merkwaardig dat dit dan bij de één wel lukt, en bij de ander niet. Maar goed, alles is mogelijk.  ;)

En inderdaad, het loont ook de moeite om te kijken of de backup wel goed is gegaan, zoals Welrob al aangaf! Als je veel mailtjes in je oude installatie had, maar het backuparchief blijkt maar een paar honderd kb's groot te zijn, dan is de kans groot dat er bij het aanmaken van de backup iets niet goed is gegaan.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline JanBos

  • Lid
Re: Terugzetten van backup Evolution
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/08, 11:22:39 »
Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden. De naam die Evolution / Ubuntu gaf aan de backup, wijzigde ik door een datum in de bestandsnaam te zetten.
Ik heb nu opnieuw een backup gemaakt en dit niet gedaan: het icoontje zier er nu anders uit want er staat nu tar.gz in het icoon. Was bij de andere bestanden dus niet het geval.
Ik heb nog niet geprobeerd of dit de oplossing is, maar vermoed van wel.
To be continued dus .....