Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstart volgorde dualboot/OPGELOST  (gelezen 10265 keer)

Offline track

  • Lid
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #25 Gepost op: 2009/09/26, 15:31:18 »
Als je bij een wubi wilt blijven kan dat.

Zoals ik boven en telkens weer zei is er een groot risico dat je na een reset of een stroomstoring
alle data die in Uby staan kwijt bent.  Dat weet je nu.

En, zoals ik boven ook al zei kun je de opstartvolgorde in het win..-menu (en daar gaat het hier om )
wijzigen in de  C:\boot.ini .  Alleen ik weet niet of dat bij Vista nog steeds zo is zoals bij XP.

Maar dat moet je in twijfel opzoeken op het "support" gedeelte van  microsoft.com .

track

Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #26 Gepost op: 2009/09/26, 16:06:08 »
Wat ik dus heb is Ubuntu geïnstalleerd als applicatie in Vista(ik begreep dat dat dualboot heet)
Deze had ik ook in mijn vorige installatie en kon ik Ubuntu voor vista laten opstarten.
Nu niet meer  helaas.
Ubuntu staat op 30gb
Ronald

Offline track

  • Lid
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #27 Gepost op: 2009/09/26, 16:25:48 »
Nee Ronald, dat heb je mis.

Een Ubuntu in Vista geïnstalleerd is een wubi.  Want Ubuntu draait dan deels in het kader van Vista.
En dat is in twijfel niet echt stabiel.  Je komt altijd in het Vista- menu als eerste na het opstarten.

Een Ubuntu naast Vista is pas een echte Dual Boot.  Dan staat Ubuntu op een eigen partitie buiten Vista.
Vista heeft zijn eigen partitie, Uby heeft zijn eigen partitie op de harde schijf.
Dat pas is een stabiele installatie.  Rotsvast zelfs.  Normaal zie je dan het grub- menu als eerste.

track

Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #28 Gepost op: 2009/09/26, 16:29:58 »
Track, heb je überhaupt zelf wel eens een Wubi-installatie gedaan? Ik weet uit eigen ervaringen dat een Wubi-installatie even stabiel is als een reguliere situatie. Ook is het gewoon een dualboot, echter niet op een eigen partitie, maar in een enkel bestand op een bestaande partitie. Dat mag de pret niet drukken. Ik zie het probleem van een Wubi-installatie ook niet echt. Als de mensen er plezier aan beleven en als het goed werkt, waarom dan telkens aanraden om een, zoals je dat noemt, "echte" dualboot te maken? Je beweert dan wel dat je Wubi-installatie kapot gaat bij stroomuitval (ik weet niet of dat echt bewezen is), maar wees eerlijk, hoe vaak gebeurt dat en hoe makkelijk is het om een nieuwe Wubi-installatie te doen? Een "echte" dualboot is ook heel gemakkelijk om zeep te helpen. Installeer een nieuwe Windows naast je huidige OS'en en je bootloader is naar de maan. Dat probleem heb je niet bij een Wubi-installatie.

Offline track

  • Lid
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #29 Gepost op: 2009/09/26, 16:44:27 »
Cumulus:  ik ben blij om mijn echte Dual Boot.  Die heeft met zijn ext3 bij mij al meer dan 10 stroomuitvallen
rsp. Hard Resets overleefd.  Zonder problemen.  Zonder enige schade (op een geval waar ik een fsck moest draaien na).
Geen dataverlies.  Nooit.

Ik kan mij niet veroorloven een systeem te hebben dat deze stabiliteit niet heeft !

track

Cumulus:  als jij het echt wilt weten, en het aandurft, druk gewoon in volle vaart op wubi de Hard Reset.  Dan weet je het.
Ik hoef er niet bang voor te zijn.
Ronald:   Doe jij dat alsjeblieft niet !
« Laatst bewerkt op: 2009/09/26, 16:52:51 door track »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #30 Gepost op: 2009/09/26, 17:13:06 »
Ik vind het een zeer belangrijk nadeel van Wubi... Zelf heb ik het niet uitgeprobeerd, omdat ik de hele Wubi sowieso nutteloos vind en dus nooit heb toegepast. Maar ik neem dit graag aan (klinkt logisch).

Enfin, ik was altijd al tegen Wubi, om andere redenen, maar deze nieuwe reden is erg zwaarwegend.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #31 Gepost op: 2009/09/26, 17:23:16 »
Ik moet bekennen dat ik er aan het begin aan gedacht heb. :rolleyes: Ik heb het nooit uitgevoerd, gewoon een dualboot.

De kans is groter dat je problemen krijgt met wubi dan bij een dualboot, Cumulus, jij bent een uitzondering, wij helaas niet.

mvg
Thijs

Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #32 Gepost op: 2009/09/26, 18:52:44 »
De echte DUALBOOT zal echt de beste zijn,maar dan moet ik zwaar aan het werk,daar ben ik niet bang voor,maar of ik daar instaat toe ben betwijfel ik.
Dank.
 Ronald.

Offline vanadium

  • Lid
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #33 Gepost op: 2009/09/26, 18:54:21 »
Het enige nadeel aan wubi is het bestandssysteem: het is kwetsbaarder, en iets trager, hoewel je dat wellicht in de praktijk niet merkt. Verder werkt Ubuntu identiek als bij een dual-boot met afzonderlijke partities. Inderdaad, ook Wubi is een dual boot systeem. Zelf ben ik geen tegenstander van Wubi.

Nu vind ik Wubi goed om op een niet indringende manier kennis te kunnen maken met een volwaardig draaiend linux systeem. Van zodra het een stap verder gaat, en je Ubuntu echt als productiesysteem wil gebruiken, dan ga je beter naar dual-boot. Dan is ook de performantie en stabiliteit van het bestandssysteem optimaal.

Jij gaat nog een stap verder: je wil Ubuntu als je standaard besturingssysteem. Niet aarzelen dan om dual boot te gaan! Doen! Veel moeilijker dan een Wubi installatie is het niet.


Offline track

  • Lid
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #34 Gepost op: 2009/09/26, 19:21:35 »
Ronald:  Je hoeft er echt niet bang voor te zijn.  Doe het eerst een  defrag  in Vista.
 (ik weet niet hoe dat tegenwoordig heet maar je weet wat ik bedoel)
Dan krimp je het best met  Partition Magic nog binnen Vista de Vista- partitie in,
opdat je daarna een vrije ruimte van minimaal 5 GB, liefst zo groot mogelijk hebt.

Naar die vrije ruimte installeer je dan vanaf de Ubuntu-CD gewoon de nieuwe Uby:
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopJaunty
Alleen bij Stap 6: schijfindeling moet je even oppassen.
Hij zal daar ook aanbieden:  "installeer naar de vrije ruimte".
Die  moet je kiezen.  Dan kan niets mis gaan.  De rest gebeurt enigzins automatisch.
Ook dat Vista in het menu opgenomen wordt.

track

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #35 Gepost op: 2009/09/26, 20:13:14 »
Dan krimp je het best met  Partition Magic nog binnen Vista de Vista- partitie in,
opdat je daarna een vrije ruimte van minimaal 5 GB, liefst zo groot mogelijk hebt.

Partition Magic is een rotprogramma, dat je Linuxpartities kan slopen.... Valse "foutmeldingen", en als je akkoord gaat met de voorgestelde "reparatie", dan ben je de klos.

Gebruik liever de Gparted LiveCD, de Ubuntu LiveCD of de partitioneerder binnen Vista zelf.

Verder vind ik 5 GB te weinig voor Ubuntu. Te weinig "ademruimte". Ik raad altijd 10 GB aan.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #36 Gepost op: 2009/09/26, 20:46:53 »
Ontopic graag:

Kies in Windows met de rechtermuistoets op "Deze computer" en voor "Eigenschappen". Ga naar het topic Geavanceerd. In mijn Nederlandstalige XP home is het onderste vak voor "Opstart- en herstelinstellingen". Druk op de knop "Instellingen".

Er komt een venster waarin je kan kiezen wat het Standaardbesturingssysteem moet zijn: Kies voor Ubuntu.  :)

@track en/maar totaal offtopic: het is echt niet nodig extra software zoals Partition Magic aan te schaffen om Ubuntu te kunnen installeren. En defrag is een onnodige stap om een aparte partitie te maken, zie man ntfsresize.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #37 Gepost op: 2009/09/27, 22:32:02 »
Deze dacht ik vorige keer ook toegepast te hebben en werkend.................ga ik proberen
Dank.....


Ronald

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #38 Gepost op: 2009/09/27, 22:44:08 »
Zou ik wel mee oppassen!

Het is goed regelmatig (of in ieder geval na een stroomonderbreking, lees: de uit-knop vasthouden) Windows te starten. Windows is in staat de schijf te controleren. Als de Windows schijf corrupt raakt zal Ubuntu niet in staat zijn dit te repareren.  :(

Gebruik op eigen risico en (nogmaals) kies bij problemen toch eerst voor Windows.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieKarmicWubi#Problemen
Klik links bovenin op Documentatie

Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #39 Gepost op: 2009/09/28, 10:08:57 »
De oplossing van TESTCEES werkt.
Ubunt start braaf als eerst op.
Ik neem alle waarschuwingen terharte...dank voor alle advies.
Als UBUNTU alles laat werken aan mijn PC,verdwijnt VISTA op den duur toch.
Alleen dat is niet zo,nog niet alle hardware word herkend.
Ronald