Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Extra computer gekocht wat kan ik ermee?  (gelezen 10612 keer)

Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #50 Gepost op: 2008/10/12, 11:24:56 »
Blij dat ie het doet.  Heb je enig idee waarom ie aangeeft: sommige bestanden konden niet worden gelezen, of iets dergelijks ? Overigens kun je voor dergelijke volledige screenshots beter een aanklikbare "duimspijker" zetten. Zo dus
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #51 Gepost op: 2008/10/12, 11:30:31 »
Aan sniffysniper goedemorgen
Ik wou juist foto's van de achterkant van een HD met jumpers ed gaan maken en naar hier sturen.
OK. Bespaart weer werk.
Toch vreemd dat de HD's het nu allebei doen. Misschien toch een CableSelect kabeltje? Door het doorknippen van een paar adertjes in de lintkabel wordt de nummering van de HD's door de kabel bepaald. Die 40 GB schijf heb ik op Master gezet, maar goed. Die geneest heeft gelijk. Wat zou je verder tobben als 't werkt.
Geluid is volgende punt.
Installeer in ieder geval via de Synaptic libstdC++5. HH 8.04 is grotendeels met C++6 geschreven, maar sommige routines van derden grijpen nog op C++5 terug. Kan geen kwaad om die lib erbij te zetten. Daarna zeker opnieuw opstarten. En flink schuiven met de schuufkes. Onderwijl een muziekje op. Minijack stekker in het groene busje.
En er zijn de onvolprezen googlepages van Pjotr123  die veel info geven.
Vr.groet, peter

Aan Prosper uiteraard ook goedemorgen.
Dank je, ook weer wat geleerd over "duimspijkers".   :)
Ik denk dat er op die schijf nog een HH8.04 geinstalleerd staat. Om die schijf als BackUp/Data te gaan gebruiken kan ie hem het beste even formatteren. Als alle jumpers eraf zijn, geldt dat vaak als single schijf. Om een haar dat de computer erop opgestart is. Mja, dat horen we dan nog wel.
Groet.

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #52 Gepost op: 2008/10/12, 11:54:15 »
Citaat van: Petervdw
Aan sniffysniper goedemorgen
Ik wou juist foto's van de achterkant van een HD met jumpers ed gaan maken en naar hier sturen.
OK. Bespaart weer werk.
Toch vreemd dat de HD's het nu allebei doen. Misschien toch een CableSelect kabeltje? Door het doorknippen van een paar adertjes in de lintkabel wordt de nummering van de HD's door de kabel bepaald. Die 40 GB schijf heb ik op Master gezet, maar goed. Die geneest heeft gelijk. Wat zou je verder tobben als 't werkt.
Geluid is volgende punt.
Installeer in ieder geval via de Synaptic libstdC++5. HH 8.04 is grotendeels met C++6 geschreven, maar sommige routines van derden grijpen nog op C++5 terug. Kan geen kwaad om die lib erbij te zetten. Daarna zeker opnieuw opstarten. En flink schuiven met de schuufkes. Onderwijl een muziekje op. Minijack stekker in het groene busje.
En er zijn de onvolprezen googlepages van Pjotr123  die veel info geven.
Vr.groet, peter

Aan Prosper uiteraard ook goedemorgen.
Dank je, ook weer wat geleerd over "duimspijkers".   :)
Ik denk dat er op die schijf nog een HH8.04 geinstalleerd staat. Om die schijf als BackUp/Data te gaan gebruiken kan ie hem het beste even formatteren. Als alle jumpers eraf zijn, geldt dat vaak als single schijf. Om een haar dat de computer erop opgestart is. Mja, dat horen we dan nog wel.
Groet.
Het komt omdat alle bestanden nog niet waren geindexeerd maar de hd maakt opeens een lawaai nu en wilt er ook niet mee stoppen het is niet echt heel erg storend ik weet alleen niet of het erg is , kan de hd ervan stuk gaan? verder ga ik nu die dingetjes installeren via de pakket manager.
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #53 Gepost op: 2008/10/12, 11:58:48 »
Aan sniffysniper
Nee, dat gaat maar even goed. De HD, welke dan ook moet op een gegeven moment tot rust komen.
Waarschijnlijk zit dat toch in het weglaten van die jumpers.
Probeer eens die 20 GB af te koppelen. Netjes afsluiten, netstekker eruit en dan pas afkoppelen.
Vr.groet, peter

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #54 Gepost op: 2008/10/12, 12:05:47 »
Citaat van: Petervdw
Aan sniffysniper
Nee, dat gaat maar even goed. De HD, welke dan ook moet op een gegeven moment tot rust komen.
Waarschijnlijk zit dat toch in het weglaten van die jumpers.
Probeer eens die 20 GB af te koppelen. Netjes afsluiten, netstekker eruit en dan pas afkoppelen.
Vr.groet, peter
maar het is nou net de 40gb schijf die een lawaai maakt :O? ik heb wel het geluid aan de praat gekregen bedankt voor de info! :)
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #55 Gepost op: 2008/10/12, 12:14:56 »
Ja, maar dat kan veroorzaakt worden door dat je die 20 GB schijf als singel hebt gebrugd!
Dan blijft die 40 GB zoeken. Dat duurt echt maar even. Tenzij ie stuk is. krijg je weer een andere.
Probeer nu even die 20 GB af te koppelen.
peter

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #56 Gepost op: 2008/10/12, 12:15:53 »
Citaat van: Petervdw
Ja, maar dat kan veroorzaakt worden door dat je die 20 GB schijf als singel hebt gebrugd!
Dan blijft die 40 GB zoeken. Dat duurt echt maar even. Tenzij ie stuk is. krijg je weer een andere.
Probeer nu even die 20 GB af te koppelen.
peter
zal het proberen ik vertel je zo hoe het is gegaan :)

edit : uitgeprobeerd ik heb de 20gb voledig afgesloten data/stroom maar het geluid blijft! en nu de kast open is is het helemaal een lawaai! dat was eerst niet zo dat geluid? ik heb het toch niet gesloopt :( ?
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #57 Gepost op: 2008/10/12, 12:38:11 »
Pfff
Komt helemaal goed. De jumper van die 40 GB heb je gewoon laten zitten? Dat is de master.
Hou met een potloodje of zo het fannetje van de processor eens heel even tegen, Als het geluid niet weg is, dan de fan van de voeding stoppen. Even maar hoor! Als dan de harddisk overblijft dan is ie naar de knoppen. Kan gebeuren. Er zijn er nog meer.
Groet, peter, still amused.   ;)

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #58 Gepost op: 2008/10/12, 12:40:49 »
Citaat van: Petervdw
Pfff
Komt helemaal goed. De jumper van die 40 GB heb je gewoon laten zitten? Dat is de master.
Hou met een potloodje of zo het fannetje van de processor eens heel even tegen, Als het geluid niet weg is, dan de fan van de voeding stoppen. Even maar hoor! Als dan de harddisk overblijft dan is ie naar de knoppen. Kan gebeuren. Er zijn er nog meer.
Groet, peter, still amused.   ;)
ik heb het geprobeerd de fan van de cpu is erg klein en maakt vrij weinig geluid en zorgt niet voor het lawaai.
verder heb ik ook de voeding fan tegengehouden maar dat is ook de oorzak niet dus ik denk dat het de hd is :(
ik heb wel voor mekaar gekregen dat filmpjes op youtube het nu snel doen ik weet alleen niet hoe ik dat heb gedaan :P
~frank

edit: de jumper op de 40gb heb ik inderdaad laten zitten zoals ie zat.
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #59 Gepost op: 2008/10/12, 12:58:07 »
Maar hij start wel gewoon op met die 40 GB alleen? Het ding heeft hier gedraaid in een systeem om te proberen, want ik vind het uiteraard lullig om kapotte spullen weg te geven. Misschien door het vervoer. Hij hangt toch niet onderste boven?
Het geluid moet echt ophouden na enige tijd.
Vr.groet, peter

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #60 Gepost op: 2008/10/12, 13:02:45 »
Citaat van: Petervdw
Maar hij start wel gewoon op met die 40 GB alleen? Het ding heeft hier gedraaid in een systeem om te proberen, want ik vind het uiteraard lullig om kapotte spullen weg te geven. Misschien door het vervoer. Hij hangt toch niet onderste boven?
Het geluid moet echt ophouden na enige tijd.
Vr.groet, peter
ja hij start wel gewoon op, en ik neem het je ook echt niet kwalijk hoor! ben allang blij dat er mensen zoals jou zijn die helpen.
hij zit er denk ik goed in ik zal even een fotootje maken maar het geluid houd nou niet echt bepaald op :p
maar het was namelijk eerst ook niet zo het begon op eens en gaat niet meer weg!

~frank
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #61 Gepost op: 2008/10/12, 13:13:48 »
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #62 Gepost op: 2008/10/12, 13:30:21 »
Ja, zo te zien wel.
Probeer nog maar even. Misschien loopt ie wel helemaal in elkaar. Niet erg, stuk is stuk. Jammer.
Moet even een doosje opscharrelen. Komt de volgende eraan. Doe ik boutjes en een kabel bij.
Ik zet er vast Ubuntu 8.04 op en ik stel hem in op CableSelect. Moet je beslist die kabel gebruiken.
Op die kabel zitten alleen geen nokken, maar dan moet je maar goed op de rode ader aan de zijkant letten. Altijd rood tegen rood, en op het moederbord even opletten hoe de huidige lintkabel erin zit. Let op rood! Op de kabel staat opgedrukt Drive0 daar komt je 40 GB drive aan. Drive 1 komt op die 20 GB disk, en dan moet je zelf even dat jumpertje erin zetten op C/S of Cable/Select..

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #63 Gepost op: 2008/10/12, 13:39:06 »
Citaat van: Petervdw
Ja, zo te zien wel.
Probeer nog maar even. Misschien loopt ie wel helemaal in elkaar. Niet erg, stuk is stuk. Jammer.
Moet even een doosje opscharrelen. Komt de volgende eraan. Doe ik boutjes en een kabel bij.
Ik zet er vast Ubuntu 8.04 op en ik stel hem in op CableSelect. Moet je beslist die kabel gebruiken.
Op die kabel zitten alleen geen nokken, maar dan moet je maar goed op de rode ader aan de zijkant letten. Altijd rood tegen rood, en op het moederbord even opletten hoe de huidige lintkabel erin zit. Let op rood! Op de kabel staat opgedrukt Drive0 daar komt je 40 GB drive aan. Drive 1 komt op die 20 GB disk, en dan moet je zelf even dat jumpertje erin zetten op C/S of Cable/Select..
oke bedankt! ik heb die jumpertjes bewaart dus die moet ik dan weer op de 20gb stoppen? of moet ik die eruit laten :O?

~frank
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #64 Gepost op: 2008/10/12, 13:50:22 »
Ergens op die 20 HD staat een afbeelding van de middelste pennen, tussen lintkabel en voeding. Daar heb je die jumper(s) eruit getrokken. Geef even merk en type van die HD door, Door die jumper kun je die HD op Master, Slave of Cable/Select instellen. De prentjes zijn niet altijd even duidelijk. Soms staan er alleen letters M, S of C. Ook goed. Die HD moet beslist d.m.v. die jumper op CableSelect. Meestal gaat er niets kapot als het fout zit, en geeft de openingsceremonie van de Bios aan dat er verkeerd gejumperd is. Hou me op de hoogte of die 40 GB HD het volhoudt.
peter

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #65 Gepost op: 2008/10/12, 13:51:53 »
het merk is maxtor en het is een 2,5inch ide schijf. hoe kom ik achter het type want dat staat er niet op volgens mij?
de 40gb doet het nog steeds prima maar alleen het geluid is alleen maar harder geworden :P
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #66 Gepost op: 2008/10/12, 14:17:37 »
Maar nee, zit die 2,5" schijf dan in een 3,5" huis of zo?
2,5 inch schijven gebruik je in een laptop, het zal een 3,5" schijf zijn. Heb je die eruit gehaald? Staat er helemaal geen typenummer of zo op? En die jumpersettings?
Laat die 40 GB lekker gaar sudderen. Die gaat op een bepaald moment wel hemelen. Pech gehad. Er ligt hier een andere klaar, helemaal ingericht en al.
Vr.groet, peter

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #67 Gepost op: 2008/10/12, 14:37:57 »
AC97 geluid werkt bij mij goed met behulp van de ALSA driver. Staat dit bij jou misschien op OSS?

@Prosper: ik viond je vertaling van "thumbnail" wel geinig ("duimspijker"). Een thumbnail is feitelijk een duimnagel :)

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #68 Gepost op: 2008/10/12, 15:06:52 »
Citaat van: Petervdw
Maar nee, zit die 2,5" schijf dan in een 3,5" huis of zo?
2,5 inch schijven gebruik je in een laptop, het zal een 3,5" schijf zijn. Heb je die eruit gehaald? Staat er helemaal geen typenummer of zo op? En die jumpersettings?
Laat die 40 GB lekker gaar sudderen. Die gaat op een bepaald moment wel hemelen. Pech gehad. Er ligt hier een andere klaar, helemaal ingericht en al.
Vr.groet, peter
hij is platter dan de andere dus ik dacht het zal wel 2,5inch zijn daar had ik wel eens van gehoord :P
ik krijg hem er alleen niet uit een van de schroefjes draait door :/

@ richard geluid heb ik al voor mekaar :)

~frank
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #69 Gepost op: 2008/10/12, 15:18:06 »
Citaat van: sniffysniper
@ richard geluid heb ik al voor mekaar :)
Okay. :-)

Peter a.k.a. Richard_Rahl

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #70 Gepost op: 2008/10/12, 16:13:45 »
de computer is beter dan ik dacht ik kan er zelfs spelletjes op spelen nexuiz doet het prima met +- 40fps.

weet iemand toevalig hoe ik in openoffice ervoor zorg dat 2 bladzijdes worden weergegeven in een schermpje tegelijk.
ik gebruik openoffice al 2 jaar :P maar weet dat nog steeds niet.
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #71 Gepost op: 2008/10/12, 16:43:55 »
Aan sniffysniper
Zet even een scherpe schroevedraaier of stalen mes onder de kop en probeer het boutje er nog eens uit te draaien. Als ie iets gekomen is, kniptang eronder en rücksichtlos hinausziehen. Ik wil het graag weten, anders moet ik je die tweede schijf echt afraden. Je kunt alles proberen en het meeste maken, maar je moet wel precies weten wat je doet. Als die schijf in de computer blijft zitten kun je de gegevens niet lezen.
Vr.groet, peter

Aan Richard_Rahl
Sorry, ik begrijp het niet: Peter a.k.a. Richard_Rahl
Groet

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #72 Gepost op: 2008/10/12, 17:40:10 »
ik heb de hd er met moeite uitgekregen en de jumpers van de 20Gb staan nu op Slave dat was toch de bedoeling? de tekening is erg duidelijk bovenop de hardeschijf :)

nu hij op slave staat sluit ik heb aan op de aansluiting het verst van de ingang af?
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #73 Gepost op: 2008/10/12, 20:57:51 »
Aan sniffysniper
Nee, bij Master/Slave instelling maakt het niet uit. Draait die 40 GB nog?
Die 20 GB schijf direct formatteren, anders verstoort hij misschien de werking van de Masterschijf.
Op je Live CD zie je onder Beheer het programma Gparted of PartitionManager of zo. Even goed kijken dat je de goede schijf (pijltjes) format.
Vr.groet, peter

Nu je dat boutje met succes hebt verwijderd acht ik je zo langzamenrhand wel in staat tot het afleggen van het examen voor het diploma Computer Service Monteur Binnenland. Toch?   :D

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #74 Gepost op: 2008/10/12, 21:56:51 »
Citaat van: Petervdw
Aan sniffysniper
Nee, bij Master/Slave instelling maakt het niet uit. Draait die 40 GB nog?
Die 20 GB schijf direct formatteren, anders verstoort hij misschien de werking van de Masterschijf.
Op je Live CD zie je onder Beheer het programma Gparted of PartitionManager of zo. Even goed kijken dat je de goede schijf (pijltjes) format.
Vr.groet, peter

Nu je dat boutje met succes hebt verwijderd acht ik je zo langzamenrhand wel in staat tot het afleggen van het examen voor het diploma Computer Service Monteur Binnenland. Toch?   :D
ik heb de 20gb geformateerd en de 40gb doet het ook nog! alleen zoals ik eerder zij dat het geluid niet storend is is nu wel veranderd :P mijn speakers komen er niet eens bovenuit :P maar hij doet het nog wel maar het gekke was hij was er een uurtje of 2 mee gestopt. maar nu begint de herrie weer.


~frank
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB