Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf vol, kan niet wisselen naar root  (gelezen 1165 keer)

Lodewijk

  • Gast
Harde schijf vol, kan niet wisselen naar root
« Gepost op: 2008/01/29, 21:40:56 »
Ik draai Ubuntu 7.10 (sinds een paar maanden. Ben enthousiast, maar een leek). Ik heb geprobeerd naar een externe schijf te backuppen, maar naar nu blijkt is de backup toch op de eerste partitie van de interne harde schijf gezet. Die is nu stampvol.
Ik kan die schijf wel verkennen, maar ik mag de backup niet verwijderen, vanwege onvoldoende rechten.

Maar als ik op de rode knop rechtsboven klik om in te kunnen loggen als root, dan krijg een een "zwart" (bruin) scherm met alleen een ikoon van de data-partitie, verder helemaal niets.

Ik denk (hoop?) dat dit komt doordat de eerste partitie helemaal vol zit. Mijn vragen:
1. Kan dit de oorzaak zijn
2. Iemand een suggestie hoe ik dit op moet lossen?

Bedankt alvast
Lodewijk.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Harde schijf vol, kan niet wisselen naar root
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/29, 21:48:21 »
Reboot je systeem en probeer de tekstmode, daar ben je automatisch root ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Lodewijk

  • Gast
Harde schijf vol, kan niet wisselen naar root
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/29, 21:57:57 »
Sorry, maar wat is de tekstmode? Ik zie bij het opstarten wel de keuze voor de recoverymode, wellicht bedoel je die. Maar dan kan ik me wel aanmelden als root, maar dan weet ik niet wat ik vervolgens moet doen ...

Kan je misschien nog iets meer uitleg geven?

Lodewijk.

johnydoe

  • Gast
Harde schijf vol, kan niet wisselen naar root
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/29, 23:41:49 »
als je eenmaal ingelogt bent als root zou ik de externe hdd aankoppelen en zo veel mogelijk data overzetten en deze daarna verwijderen. een paar honderd mb is al genoeg om je systeem weer normaal werkend te krijgen, als het probleem hier ligt uiteraard.

Harde schijf vol, kan niet wisselen naar root
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/30, 02:35:10 »
Download de gparted Live-cd en boot hiervan.

Wanneer je opgestart bent en de Desktop voor je hebt klik je met de rechtenmuis knop en kieze je Midnight Commander.

kijk of je dan op de HD dingen kan verwijderen.
Wellicht weet je de naam nog van de backup en kan je de hele backup verwijderen.

Heb dit zelf nog niet getest maar lijkt me de makkelijkste manier.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

prlwgn

  • Gast
Harde schijf vol, kan niet wisselen naar root
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/31, 18:29:55 »
'Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis, en Gandyman geeft je een luchtballon.

Harde schijf vol, kan niet wisselen naar root
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/31, 19:11:15 »
Citaat van: prlwgn
'Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis, en Gandyman geeft je een luchtballon.
Nou daar zeg je nogal wat. Kun je je opmerking ook ff toelichten?
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?