Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Tutorial](verouderd) installatie Mac4Lin op Lucid Lynx 10.04  (gelezen 7073 keer)

Aan de hand van de vele vraag naar uitleg omtrent Mac4Lin heb ik besloten een tutorial te schrijven.

In dit eerste deel laat ik zien hoe je van dit:



Naar dit gaat:



Om te beginnen open je je browser en google je naar "Download Mac4Lin"



Daar download je het bestand:



Eenmaal binnen ga je naar je Downloads map in je persoonlijke map.
Rechtsklik op het bestand en selecteer 'hier uitpakken'
Dan krijg je dit:



Vervolgens ga je in de uitgepakte map en via de map Mac4Lin_Install_V1.0 kom je hier uit:



Daar klik je op het bestand: Mac4Lin_Install_V1.0.sh
Dan word deze vraag gesteld, selecteer "uitvoeren in terminalvenster"



Nu gaat de installer zijn werk doen zul je de eerste veranderingen al zien plaatsvinden.



Hier stelt hij de vraag of je de metacity compositor wilt activeren. Als je Compiz aan hebt staan is dit niet nodig. Als je niet weet of je Compiz gebruikt kun je dit controleren bij Systeem -> Voorkeuren -> Uiterlijk
Kijk bij de tab 'Visuele Effecten' als daar 'normaal' of 'extra' aanstaat kies je 'No' in de installer, want Compiz staat aan.
Staat het hier echter op 'geen' dan staat je Compiz uit of word het niet ondersteund, kies dan 'Yes'.

Nu vraagt de installer om root acces, hij wil dus diep in je systeem dingen aanpassen. Dit zijn echter dingen als je login scherm en is niet aan te raden mits je weet waar je mee bezig bent. Dus hier kiezen we 'No'



Nu is de installer klaar, maar je mist waarschijnlijk nog wel het 1 en ander. Iets wat direct opvalt is het gebrek aan een achtergrond. Rechtsklik op je bureaublad en kies werkbladachtergrond wijzigen.
Kies toevoegen en ga naar je home map/Mac4Lin_V1.0/Wallpapers/
Daar kun je de Leopard afbeelding kiezen. Of als je die van Snow Leopard wilt even googlen.



Nu je dit scherm toch open hebt kun je gelijk de fonts aanpassen. Ga naar de tap 'Lettertypen' en neem onderstaande instellen over:


Sommige zeggen dat je voor het eerste lettertype bitstream vera sans roman moet downloaden, ik zie echter geen verschil

Nu wordt het tijd voor een Dock, das toch wel de meest opvallende en interessante feature aan een Mac.
De een raadt de Avant Window manager aan, de ander Cairo. Er is echter eentje die nog makkelijker is (bedankt Samuel Rave) en die heet Docky. Hij zit vanaf Ubuntu 10.04 standaard in de repo's dus installeren is een fluitje van een cent. Open het Ubuntu softwarecentrum en zoek naar 'docky' en installeer hem.



Voordat we Docky gaan gebruiken dien je het onderste paneel te verwijderen. Rechtsklik op je onderste paneel en kies 'Dit paneel verwijderen'

Dan ga je naar Toepassingen -> Hulpmiddelen en open je Docky.
Je dient het nog een beetje aan te passen. Klik op het eerste icoontje, met het anker erin.
Dan kies je ervoor dat ie opstart met de computer. Thema mag je zelf kiezen maar 'Smoke' heeft het meeste van OSX weg.
3D background is een must, dan kantelt het dock inplaats van het 'platte' standaard. Indicate multiple windows is ook handig.
Verder kun je de grootte nog aanpassen naar wat er op je scherm goed uitziet, moet je zelf weten.
Programma's toevoegen is simpel, ga naar toepassingen en sleep het icoon naar je dock, klaar!
Hier nog een plaatje van hoe het er uit dient te zien:



Nu heb je voor een groot deel de OSX look op je Ubuntu 10.04!!
Wat nu nog volgt is het Global Menu, en wat icoontjes van Apple. Maar dat volgt in deel twee.

Succes!

Met dank aan de volgende leden: JSMT, Samuel Rave, WinterBase


« Laatst bewerkt op: 2010/07/19, 23:23:44 door Sander M »

Re: [Tutorial] installatie Mac4Lin op Lucid Lynx 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/16, 14:20:03 »
*gereserveerd voor deel twee*
« Laatst bewerkt op: 2010/05/16, 14:58:37 door Sander M »

Offline daido

  • Lid
Re: Tutorial installatie Mac4Lin op Lucid Lynx 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/16, 14:31:15 »
Heel duidelijk en stap voor stap beschreven! Leuk initiatief.

Persoonlijk prefereer ik het cairodock ipv docky (smaken verschillen). Er is een nieuwe versie die heel stabiel is en je kan bij thema ś MacOs theme kiezen.

Re: [Tutorial] installatie Mac4Lin op Lucid Lynx 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/16, 16:06:05 »
Bedankt voor je opmerking. Ga straks maar eens beginnen aan deel 2.

Re: [Tutorial] installatie Mac4Lin op Lucid Lynx 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/16, 21:34:15 »
ik gebruik ook docky en als je deze hieronder toepast verdwijnt het "anker" geeft een mooier effect

Press ALT + F2
Type command “gconf-editor" and hit enter/return
Navigate to "apps/docky-2/docky/items/DockyItem" in the gconf-editor
Uncheck "ShowDockyItem"
Restart Docky

voor de rest misschien ook eens globle menu gebruiken geeft meer mac effect (al komt dat waarschijnlijk in deel 2)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [Tutorial] installatie Mac4Lin op Lucid Lynx 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/16, 21:52:42 »
Hey Sander, goed initiatief!
Misschien is het handig om dit artikel op de wiki te zetten? Gezien dat de plek is voor documentatie en howto's...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: [Tutorial] installatie Mac4Lin op Lucid Lynx 10.04
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/16, 22:23:35 »
Hey Sander, goed initiatief!
Misschien is het handig om dit artikel op de wiki te zetten? Gezien dat de plek is voor documentatie en howto's...

Inderdaad. Bij deze dan ook verplaatst naar Documentatie :)

Re: [Tutorial] installatie Mac4Lin op Lucid Lynx 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/19, 14:58:26 »
Bedankt voor de reacties tot zo ver.  ^-^

Offline vis

  • Lid
Re: [Tutorial] installatie Mac4Lin op Lucid Lynx 10.04
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/02, 03:26:36 »
Wordt deel 2 ook nog gepost? Zou het graag af willen ronden. Het eerste deel ziet er perfect uit.

Re: [Tutorial] installatie Mac4Lin op Lucid Lynx 10.04
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/03, 14:58:12 »
Ik zou ook heeeeel gelukkig worden van een deel twee.

Alvast bedankt he.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: [Tutorial] installatie Mac4Lin op Lucid Lynx 10.04
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/03, 15:31:28 »
Deel twee ga ik dit weekend aan beginnen. Dacht dat er niet zoveel interesse was maar daar vergis ik me dus zie ik. :D

Re: [Tutorial] installatie Mac4Lin op Lucid Lynx 10.04
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/12, 21:50:10 »
Ik vraag me af of deel twee nog wel zin heeft.
Heb aan de hand van dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/laat-je-ubuntu-lucid-er-uitzien-een-mac-os-x/
en de link die daar aangegeven word kan je een compleet herziene versie van Mac4Lin binnenhalen die helemaal op Lucid gericht is. Ook de dingen die ik voor deel twee in gedachten had  :|

Goede uitleg met shots en alle extra stappen die je voorheen moest maken zijn met deze speciale Lucid versie ook niet nodig..

Re: [Tutorial] installatie Mac4Lin op Lucid Lynx 10.04
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/17, 21:36:14 »
Dat heeft zeker zin, desnoods vertaal je het. Er zijn  genoeg mensen hier op het forum die niet goed engels beheersen.
Doe je best en maak er wat moois van ;)

Re: [Tutorial] installatie Mac4Lin op Lucid Lynx 10.04
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/18, 12:12:16 »
Daar had ik niet bij stil gestaan, ga ff kijken of ik dat stuk mag overnemen voor vertaling  ;)

Re: [Tutorial](verouderd) installatie Mac4Lin op Lucid Lynx 10.04
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/19, 23:25:50 »
Gelukt, mocht het artikel tegen gebruik in overnemen voor vertaling.
Hier is het resultaat:
Turn your Ubuntu Lucid to Mac OS X